Ridning på Island

Kilauea

Trådstartare
Är det någon här som ridit en längre tur på island?? Hur var det, med vilket företag red ni? Ja, allt!

Man får väl inte göra reklam för företag här eller, men jag var på långritt på det underbara island. Inkvarteringen var spartansk, men med all service så kändes det väldigt lyxigt. Hästarna var pigga och glada och naturen var helt fantastiskt. Med tanke på hur serviceinriktade islänningarna är så tror jag att resan blir lyckad oavsett vilket företag du väljer.

Nej , men jag har en önskan , ska ev börja plugga på heltid i höst så det blir inte råd med någon resa :(

Hej!
Har under en sommar jobbat som guide på ett stort turridningsföretag på Island. Inkvarteringarna är av varierande sort men i 95% så har de dusch osv... Glada pigga trevliga hästar; slutade med att jag köpte med mig en hem! :love:
Är du nyfniken på vilket företag det var, så pm:a, tror inte det är käckt att göra massa reklam här, eller???

Island är ett underbart vackert land och det finns inget bättre sätt att uppleva det än från hästryggen. Klart du ska över dit och rida! juli är det bäst väder, har du tur då slipper du hagelskurarna..!

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:

Jag var och red på Island juli 2002.
Då red vi en vildmarksritt på 6 dagar.
Mellan 6-10 timmar på hästryggen varje dag. Sammanlagt red vi 280 km ungefär. Det var otroligt tufft och jobbigt, men jag har aldrig gjort något roligare i hela mitt liv :D
Vi flögs upp till Akureyri och kördes ut mot Eyjafjörður.
Därifrån red vi rakt igenom Island, i mellan glaciärer, sandöknar osv. Vi anlände till en gård utanför Reykjavík efter 6 dagar på hästryggen.

De flesta hästar jag fick rida var rena drömmen :love:. Alla ledarna var jätte vänliga och hjälpsamma.
Vi hade en flock med oss på 80 hästar, flest unghästar, men också ridhästar då. Vi var en grupp på 14 personer från olika nordiska länder.
Jag ska tillbaka till Island nu i sommar, men då ska jag inte rida lika långt ;)

Det är svårt att beskriva hur det är däruppe i "sagolandet".
Island kan bara upplevas...

Hej hej...
Jag bor på Island så jag kan väl säga att jag har ridit ganska så ofta på Island ;)
Har inte ridit som en turist hos något företag men har jobbat som guaid hos några. :banana:

Kan inte låta bli att skriva eftersom alla som svarat bara haft positiva erfarenheter med underbara hästar.

Jag vet inte om jag är bortskämd med egna bra hästar och kanske ställer höga krav men jag blev i alla fall besviken på den långritt jag gjorde 98 på Island. De flesta hästarna var unga, 5-6 år och flera av dem inridna under vintern. De var stora och pigga men hade orena gångarter. Det fanns visst en och annan pärla av de yngre och ännu fler av de som var lite äldre men när jag skulle rida ett fyraårigt sto som var hispig av sig och bara sprang på sidan, ville rusa och dessutom hade tungfelsbett, då var jag inte så överförtjust.

Inkvartering och mat var toppen. En del hästar kanon, medan andra inte hörde hemma på en turridning. Det är inte undra på att hästarna på Island har spatt i så hög grad när man tar med unghästar som bara är ridna ett fåtal månader med på hårda terrängritter och de inte är rena i gångarterna heller. Man håller ett visst tempo, läs snabb tölt, vilket innebär att en del travar för de kan inte tölta så snabbt medan andra grisepassar vilket främjar en spattutveckling, ryggslitage, muskelvärk mm. Med tanke på den bitvis hårda terrängen med hålor, gropar, djupa stigar, stenar och vattendrag med stor runda stenar samt det oavsett terräng ganska snabba tempot, så tycker jag det är lite vansinnigt med unghästar i turridningen.

Jag njöt av landskapet och de bra hästarna men led med de unga känsliga hästar som inte visste vilken gångart de skulle gå i. Man försökte bara hjälpa hästen man satt på att hitta en gångart som underlättade så mycket som möjligt för hästen. Men ledaren för detta företag ansåg att det var det bästa sättet att utbilda unghästarna på att ha dem med på långturer. Läs: turristerna red till hästarna åt honom! Ingen idé att diskutera.

Nu var detta en äventyrslångtur för erfarna ryttare. Jag var på Island 2002 också och red på två andra ställen när vi hade familjen med. Det var äldre och vana hästar men tyvärr fanns det tregångare och passgångare med där också. Man bör nog undersöka noga och höra med många andra om rekommendationer vilken turridningsfirma man skall vända sig till. Annars är det en fantastisk upplevelelse att rida i vildmarken med en stor hästflock som man hjälps åt att driva.

Tyvärr tyckte jag vi stressade för mycket. Eftersom jag jämt rider in unhgästar såg jag fram emot att koppla av på färdigutbildade lättöltande hästar och njuta av landskapet i behagligt tempo, men det var stress med att hinna med dagsetapperna. Fast visst är det en upplevelse jag inte vill vara utan. Men nästa gång så kommer jag att kräva garantier för vad de har för hästar, mest för hästarnas skull. Först när man sitter på en häst man känner trivs med tillvaron kan man njuta fullt ut. Och det är ju ändå den härliga tölten som lockar, eller hur?

Så mitt råd är: kolla referenserna noga så inte drömridsemestern blir en besvikelse!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Det finns ju massa olika turer som liknar varandra på de olika företagen.
Vilka har ni ridit?
Funderar på Kjölur eller Snefellsnes (vet inte om de stavas så).
Och om ni undrar, ja jag har ridvana (11 år på ridskola + då och då hos kompisar)

Jag kommer att rida på Island i sommar som alla andra årstider ;) Men vet inte om i år vi tar imot några turister.

Jag har jobbat som guide på några turer över Kjölur. Annars är min favorit Löngufjörur (Södra Snæfellsnes). Sprengisandi tycker jag är lite för lång och inte lika vacker natur som över Kjöl.
En sak som jag tror är viktig om man rider en längre tur är att inte vara i för dålig kondition. Det var nämligen en del turister som var så trötta redan efter första dagen att de inte riktigt njöt av turen och inte orkade rida alla dagarna.

Jag red på ett litet familjeföretag som bara ordnar tre turer under sommaren. Äldre, vana hästar i fint skick. Mindre flock på ca 8 hästar följde med.

Vi red runt Hekla. Mat, service - allt var perfekt! Min favorit var en äldre häst som tävlat i pass som ung. Ungerbara gångarter! En häst töltade bara o den fick de som var något ovana. En/två var något fyrtaktig men de var lätta att ordna till så det blev en mycket bra riduplevelse.

Noga med säkerhet etc. Pistol tas med om en häst skadas svårt i fjällen-hästen ska inte lida i onödan och sjukvårdsutrustning. Att rida 7-8 timmar om dagen tar på även om man är van!!

Jag känner igen det där med stressen, även fast jag bara red en dagstur när jag var på Island. Eftersom jag tidigare bara hade ridit islandshäst en gång så var min kunskaper om att ge korrekta tölthjälper lite outvecklade - det hade varit önskvärt om de gått igenom det innan vi startade, för det var bara full fart framåt i 4 timmar. Jag började rida lätt i klockren "halvblodsstil" men insåg att det inte gick. Försökte få hästen att tölta, men hamnade på efterlälken, fick galoppera ikapp... snigelfart, rida ikapp, osv...
Tillslut kändes det som om min häst haltade! Jag sa till guiden, men hon sa att det inte var någon fara. Men jag svär, det kändes som om hästen var halt..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 566
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gotlandsrusset har funnits på ön sedan järnåldern. På Lojsta hed lever fortfarande ca 50 halvvilda russ i stora flockar. Du kan boka ett...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama