ridning på hårt underlag

J

josephinel

Hej!
Ni som inte har tillgång till ridhus, vart rider ni på vintern?
Jag hör att man inte ska rida på hårt underlag, ändå gör alla det ändå verkar det som.
Har ni skott era hästar på ett speciellt sätt?
På vilket sätt kan det skada de om man rider där det är hårt, bortsett från att man har dåliga skor?
Jag vet inte vart jag ska rida nu när det är så kallt och hårt, hovslagaren kommer inte förrän 5/12, kan jag rida ute ändå?

Sv: ridning på hårt underlag

Min erfarenhet är att man visst kan rida på hårt underlag, så länge det är jämnt. Inte så smart att rida på tex frusen plöjd åker då hästen lätt trampar fel då ju.

Det bästa för hästen är ju faktiskt att få gå på olika underlag alltid, det gör dem starkare i både skelett och muskulatur. Lagom är bäst.

Så min åsikt är att du ska rida din häst även om det är hårt o fruset, men välja trav och galopp platserna nogrannare än vanligt så du vet att underlaget är jämnt och kanske inte ta för mkt de första veckorna.

Skoning o sådant påverkar ju inte hur hästen klarar hårt underlag, bara hur de klarar småsten (som ger ömfothet) etc.

kl
de är bara bra att rida på hårt underlag då o då..kanske inte galopp eller så men lugn och kontrollerad trav är ju inga problem..så länge man inte gör de för ofta..

skoningen kan påverka..finns ju specialskor för de mesta..när ja va i prag så hade körhästarna speciella skor för att klara av att gå på så hårt underlag länge o mycke..

Jag tycker du fått bra tips. Är hästen skodd eller ev. oskodd men ej har problem med att t.ex. var ömfotad, så är det nog inga större problem. Men var noga med avvägningen av vad som är lämpliga platser att trava och galoppera på, värsta perioden om det är stenhårt kanske det dessutom är svårt att göra detta överhuvdtaget. Men det finns mycket nyttigt man kan göra i skritt och när du sedan väljer en högre gångart så se till att det är bra platser med ett jämt underlag. Du kanske heller inte ska sitta och nöta timtals på hårt underlag utan men en lagomdos med lite invänjning på hårdare underlag bör inte vara något problem.

Jag rider ut även när marken börjar bli hård, mot hösten ja. Då brukar jag ta det lite lugnare så hästarnas ben får vänja sig vid det hårda (även om de har gått på precis samma underlag hösten, och hösten innan det, och hösten innan det är jag lite fånig ;)). Det är innan snön kommer, i november/december som det är hårdast, sen när snön kommer får vi kanske 1-2 dec även på vägarna, så då är det fritt fram igen :)

Ingen av hästarna jag rider har någonsin uppvisat hälta eller andra försämringar i ben eller rygg för att det har varit hårt ute. En häst som jag red i vintras tog dock jättelänge på sig att vänja sig eftersom han flyttat från ett stall där de i princip bara hade sandvägar. Han blev inte halt eller så, han tyckte bara det var obehagligt att trava och galoppera på den lite hårdare "lervägen".

Tack för alla svar! Det är en padock jag ska rida i och marken är helt jämn, då är det alltså fritt fram.
Kanske inte för vilda galopper men så jag i alla fall kan rida normalt utan problem! ;)

jag kör mkt övergångar när det är hårt i marken. skritt, några travsteg, skritt igen. samma i galopp, bara några få steg sen avbrott. och inga ökningar eller längre galoppsträckor!

på så sätt tränar man hästens smidighet och styrka utan att slita för mkt på lederna..

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV