Ridning med knäskydd??

katarina_dacke

Trådstartare
för 3 år sedan ramlade jag av en häst och ledbandet i hö knä och nedåt trasmades sönder.
Än idag känner jag av det när jag ex rider och springer och så. I fredags var det dax igen. satt på huk och skulle resa mej, och det bara small till i benet. kunde först inte sträcka ut benet men efter ett tag blev det bättre.. Tillbringade hela lördags em och kvällen på akuten..

så nu kära bukare! undrar jag om det finns speciella knäskydd så att knäet blir mer "stabilt" just vid ansträngning så som ridning osv.
vill gärna veta om ni har något sådant, eller något liknande och så vill jag gärna se bilder och veta var ni köpt dessa. vill ni inte skriva på forumet så kan ni gärna pma!!

Vill inte sluta med ridningen pga mitt knä, men måste hitta något som kan vara till hjälp!

ursäkta för luddigt inlägg!

Sv: Ridning med knäskydd??

Jag har också problem med knäna, köpte ett knäskydd på Inter Sport som dock bara hasade ner och jävlades .
Tror mera på någon stabil linda av något slag.

antingen kan du använda ett vanligt sport skydd kommer inte på vad dom heter:D men funkar för att stabilisera, eller testa linda det så att det blir stadigt.. jag har också problem med ett knä men inte lika gravt som ditt men ska in på operation iaf.. men jag har bara använt´BOT knäskyddet då cirkulationen har varit det viktigaste för mig men det stadgar också upp bra.. så testa lite olika o se vad som funkar för just dig..

tack båda för snabba svar! kollade runt lite på nätet och hittade knäskydd med skenor i sig. kanske skulle vara något! Ska höra med läkararen var hon tycker, men det blir nog till att kolla runt i lite sportbutiker!

Jag har också problem med knäna fick ett bra knäskydd som stabiliserade knäskålen och höll den på plats fick mitt av sjukgymnasten fråga din läkare el sjukgymnast om vad du ska ha.

Efter det att jag slet sönder mitt knä fick jag skydd utprovade på ortopedtekniska.Har 2 stycken varav ett är med skenor som är ledade,dock lite klumpigt men det är inga problem att rida med det .Sen fick jag också ett litet mindre och smidigare när jag har bättre dagar.Det krävs remiss för att komma dit men ingen direkt väntetid.

ja jag ska höra med sjukgymnasten, ska dit på torsdag,

Men hur bra hjälper knäskydden er?

Jag har haft ett par olika knäskydd (bland annat med skenor i), dock har inget av dem vart särskilt bra vid ridning. Det enda som funkat vid ridning är att tejpa hårt.

Jag använder knäskydd som jag fick utprovat mha. sjukgymnast. Jag har en försvagning i vänsterknä efter en olycka vilket gör att jag har svårare att gå på hårt underlag samt att jag får ont när jag rider mer än ett pass. Jag tycker att det hjälper riktigt bra, jag rider 3-6 hästar om dag, detta är dressyr/markarbetes träning och ganska krävande pass. Jag hade aldrig klarat så många om jag inte haft skyddet.

Rider sedan 15 år tillbaka med rehbands knäskydd med delad stålskena i. Inköpt i sportaffär, finns vanligtvis inte hemma utan måste specialbeställas. Dock fungerar deras gamla modell bäst. Den som funnits på senare år är lite klumpigt och varmt. Det ska alltså inte vara deras modell utan skena i, funkar inte alls för mig i vart fall. Skulle inte kunna rida alls utan skena på knäskyddet. Tycker dessutom att skenan gör att knäskyddet inte glider ner så lätt utan sitter så bra att jag inte tänker på det. När jag inte rider men det tex är kallt ute så har jag back on tracks knäskydd.

Back on Tracks knäskydd! :bow:
Även jag har ett pajat knä, kan ibland låsa sig så jag inte kan röra det en mm, gör överjordiskt ont!
Men förutom de rent "medicinska effekter" mitt BoT knäskydd har så gör det knäet mer stabilt också.
Jag märker rejäl skillnad om jag skippar användandet av mitt BoT tex om pålle vilar en längre period, då börjar knäet krångla igen!
Att använda det vid ridning är bra då man ju blir varm, och just värme gör ju att de fungerar ännu bättre!

Angående "hasar ner" så kan BoT också göra det, köpte ett knäskydd för några månader sedan som satsade på att bli hålfotsinlägg i stället för knäskydd, det bara av en promenad.
I stället för att skicka efter ett nytt köpte jag ett direkt i butik nästa gång så jag kunde prova, då satt det som de alltid brukar sitta.
Frågade i butiken hur det kom sig, försäljaren sa då att kineserna som tillverkar BoT inte förstod att det var NOGA med att storlekarna alltid var lika stora! :grin:

tack alla för svar! blir att höra med sjukgymnasten på torsdag, å se vad hon säger eller om hon kan rekomendera något.

Det är så bra med bukefalos! får nästan alltid svar! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 585
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka