Ridning igen efter betet.

C

Cheddargubben

Ska rida hästen efter att han har gått på bete och blivit tjock (;)) i ca 1 ½ vecka.

Min fråga är hur jag ska göra vi igångsättning och sådant.
Hur lång tid det tar innan man kan börja träna ordentligt igen?
Kan jag rida honom i alla gångarter imorgon när jag är iväg till stallet
utan att jag då ber för mycket av honom?

Kan ju skriva att han har varit igång ordentligt innan betet.

Är glad om ni kan svara hur ni skulle ha lagt upp igångsättningen
om eran häst hade gått på bete i ca 1 ½ vecka :)

Sv: Ridning igen efter betet.

Efter 1,5 vecka har det inte hänt speciellt mycket med kondition eller muskler. Det är väl mest magen då som kan ställa till problem. Börja lugnt med några skritt-uteritter i början och öka efter hur mycket du tycker att hästen orkar.

1½ vecka är inte lång tid, så jag hade tagit det lite lugnt några dagar och sen kört som vanligt =)
Lite extra mkt lösgörande och kanske inte köra det tuffaste ni vanligtvis gör på en gång, men annars är det nog ingen fara :)

skulle nog skrittat typ de 3 första dagarna och sen lagt in lite trav efter det och travat några dagar sen lagt på galoppen. Du känner ju vad din häst orkar, de brukar ju bli ganska feta fort så blir ju drygare att bära runt på extra kilona ;)

1,5 vecka ser jag bara som ett lättare uppehåll. Efter ett sådant känner jag igenom hästen om den svarar bra genom kroppen och när det lossnat rider jag på som vanligt.

1½ vecka är ju inte så mkt.

Om hästen gått upp väldigt mkt i vikt så skulle jag ta det lugnt 2-3 veckor (skritt, trav lite galopp kanske, men lugna pass) och sen ha den igång som den var innan vilan.

Var till stallet idag och hästen hade knappt lagt på sig någonting.
(Vilket känns skönt ;):p.)

Red iaf i skritt mest i skritt i skogen (lite trav för att bli av med alla bromsar). Men han hade så mycket energi så jag tror att han mår bra av att få röra mycket på sig de första dagarna dock utan att jobbas igenom för hårt :)

Måste fråga om ni tror att det skulle gå bra med lite "lättare träning" eller hur jag ska uttrycka mig.
Dvs. att man tränar lydnad, övergångar och lösgörande.
Inte att kräva att han ska gå i super form utan bara vara uppmärksam.

Eller skulle ni ha skrittat ute på långtygel bara de första dagarna??

skulle nog bara ha skrittat mer akt fram de första dagarna så den får komma igång i kroppen, sen börjat göra lite halter, flytta den lite för skänklarna mm.

Efter 1½ veckas vila från ridning (som inte beror på skada eller liknande) så rider jag som vanligt. Hästen har i stort sett inte tappat någon kondition eller muskelstyrka på den tiden, så jag rider som sagt normala ridpass från början, inklusive alla gångarter. Vill man ta det lugnare de första dagarna kan man ju istället ta högre tempo i lite kortare omgångar än vanligt och/eller rida lite kortare pass, ev. med lite lägre krav. Att enbart skritta är jag inte så mycket för...

+alla andra.
Tack så mycket för era svar!

Pållen och jag ska börja galoppera imorgon så tänkte jag rida igenom honom mer ordentligt på söndag. Då har han fått ta det lite lugnt i tre dagar :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama