Ridning i repgrimma.

Gabriol

Trådstartare
Är det någon här som rider i repgrimma, även ute och vid hoppning?
Hur går det?

/ Zofia.

Jag red i repgrimma på min hingst och på mitt sto men sen jag började rida akademiskt har jag först satt på tyglar (för att tygeltagen blev fel med leadropet under hakan) och sedan bytte jag ut till side pull eftersom repgrimman ville glida upp.

Men det är inga problem att rida i repgrimma om man använder de "tygeltag" som är anpassade efter en repgrimma. Men eftersom akademisk ridning kräver andra tygeltag så har jag som sagt bytt.

:)

jag red i repgrimma innan jag skaffade mitt sidepull..funkade bra även ute..ledande tygeltag funkar dock inte lika bra som i sidepull..

Min förra pnny tävaldes förra helgen i repgrimma i hoppning,jag var så stolt över både ponny å ryttare =) felfritt! hon rid för de msta i repgrimma nu för tiden så :D
Var kul att visa klubben att d faktiskt går att omvända en häst!

Har börjat rida lite med grimma, fast jag brukar ha tränset under i nödfall även om jag inte brukar behöva använda det. Galopperar inte med grimman, mest för att jag inte har nån sadel :smirk:
Hon är ganska pigg och stirrig i skogen, men jag tycker inte hon blir lika stressad när man tar i grimman som i bettet.
Märkte dock en nackdel med att rida med grimman. Vi har inte fått till dom fina "grimhjälperna" än, så ibland kan jag behöva dra till i henne. Häromdan när jag red med bettet upptäckte jag att jag hade blivit hårdare i handen :crazy: Men vi får väl träna lite mer på det.

Jag rider ofta ut i repgrimma. Hoppat har jag bara gjort utan. Både i skogen och på ridbanan. Fungerar faktist bättre utan, för mig - vilket bevisar hur mycket jag stör hästen när jag har tyglar i händerna. :crazy:

*lånar knapp*

Jag har en liten fråga ang. ridning med kapson?
Är det nåt som ni rekommenderar eller hur funkar det med det?
Jag har funderat på att prova.. Just för att min häst är VÄLDIGT känslig i munnen och jag tror att om det funkar så skulle man nog rida bettlöst på henne.
Hon är väldigt lyhörd och lyssnar mycket bra. Fast jag märker att bettet stör henne. Man får vara otroligt lätt på handen och íbland är det lite klurigt att vara så lätt på handen utan att tappa stödet till hästen.
Nån som har erfarenhet.??
Går det jämföra ridning med kapson och sidepull?
Har inte ridit med någotdera ännu, då jag varit tveksam till att gå och köpa en sidepull då jag har en kapson på plats.. Utkastade" pengar om jag lika gärna kan använda kapsonen...
TIPS TACK!! :bow: :bow: :bow:

Rider ut lite då och då i repgrimman. Det märks på hästen att han slappnar av lite bättre med den. Hoppat har vi inte gjort för det kan inte hästen :D

I början var det lite knepigt med styrningen, ledande tygeltag gick ju inge vidare, och att bromsa kunde vara lite knepigt det med. Men numera lyssnar pållen på mitt säte så grimman känns nästan lite meningslös ;)

Har du ingen remontgrimma? Sättt den lite lägre än du hade sat en engelsknosgrimma och sätt tyglar i ringarna (dvs ha bara grimman och inget huvudlag med bett). Testa och se. Min förra funkade bäst så och man hade nästan lika stor kontroll (hon låg på lite om man red ut flera). Unghästen tränas bara i den "betslingen". Har ingen erfarenhet av repgrimmor.

neeh

börjar med bett
går över till side pull
sen endast en halsring så jag ska ha nått o hålla i mej

Vissa dagar slänger jag på en repgrimma o rider ut som vanligt =)

för mig fungerar det alldeles utmärkt :)

Jag rider inte engelsk ridning utan rider western, jag har faktiskt provat hoppa några gånger, en gång på en kompis häst och nästa på en jag utbildat. Hästen jag utbildade hoppade jag freestyle (dvs utan sadel/träns/grimma). Det är ingen större konst när man har växt upp med NH och western. Men alltid är det samma känsla när man har nått sina mål. :p

på john moore-campouten jag var på (kom hem idag) så red i stort sett alla i repgrimma..(även jag oftast). tror det var 2 av 20 som aldrig satt på sin häst i repgrimma under den veckan..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
501
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama