Ridning, hur mkt o.s.v.

L

linneahjertamusse

jag har sån himla tur som får ha världens underbaraste varmblod så mkt jag vill för ägaren. han e jättefin i all hantering, har haft hand om honom sen januari han hoppar villigt allt upp till runt 90 cm, vilket duger bra till mig (än så länge:p) dressyren går bättre å bättre, å i skogen e han underbar:love:
nu har det kommit en till tjej som rider på honom när jag ej kan, å ibland kan jag låna en ponny, så vi rider ut tillsammans:rofl:

nu till min fråga: hur mkt tror ni att jag kan rida i höst:confused: jag tänker mig att han blir riden 6 dagar i veckan, som kanske kan se ut så här:
måndag: skritt 45 min i skogen
tisdag: dressyr troligtvis i manegen, jobbar med skänkelvikning o. dyl.
onsdag: markarbete, bommar, koner mm.
torsdag: uteritt, klättra i skogen:d
fredag: hoppning
lördag: uteritt, längre 2-3 timmar:banana: :rofl:
söndag: vila

detta e ett förslag, & då hästen, jag, å den andra tjejen älskar att rida ut å står i ett stall med hallandsleden mm runt knuten, håller man sig sällan inne i manegen

verkar detta bra?? jag har tänkt ta grönt kort i höst, å då kanske komma ut på clear-rounder, kanske nån LD-LC i både dressyr å hoppning i bland:D

Sv: Ridning, hur mkt o.s.v.

Jag tycker det låter som ett jättebra upplägg!
Så skulle jag också göra. Du skulle bara kunna lägga upp det lite annorlunda på dagarna, tex. skritturen efter hoppningen och vilan efter långa uteritten. Så hästen får vila lite grann efter ett hårdare pass.
Hur rids han nu? Om han rids ungefär lika hårt nu så blir det lagom upplägg.

Låter som om du kommer att få en underbar sommar/höst o framåt med den trevliga hästen.
Men jag skulle nog också lägga skritt-dagen efter hoppningen då det är viktigt för hästarna att få gå och skritta bort "slaggprodukter" mm efter ett hopp-pass.
Annars så ser väl upplägget helt okej ut. Lycka till!

anledningen till att jag la skritten där e för att han vilar på söndagen. men det som ni säger verkar vettigt:D

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Träning Hej! mitt första inlägg här :) Jag är en tjej på 21 år som ridit litegrann till o från större delen av mitt liv, dock aldrig på...
Svar
17
· Visningar
1 898
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Häromdagen va det en clear round i närheten där många bekanta och deras barn deltog. Så även min dotter,9 år, som för första ggn skulle...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 790
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar