Ridning endast två dagar i veckan

Zolimita

Trådstartare
Så ser det tyvärr ut för min häst just nu.Kan inte rida alls nu pga diskbråck.Har en medryttare som kan rida tis o tors.Tanken från början var att jag hade hoppats att åtminstone kunna promenera,tömköra,longera henne någon dag i alla fall men just nu har jag så j*kla ont att jag knappt kan gå själv.
Kan hon klara av att bli riden bara två ggr i veckan? Hon är ju 19 så det får ju självklart bli lättare pass med mycket skritt.
Som tur är går de ännu ute dygnet runt och sambon hjälper till med fodringar osv.
Ett tag hade jag tom funderingar på att sätta ut henne på foder men om jag helst kan gå lite om några veckor vill jag helst undvika det.Hästen är en fd ridskolehäst som jag inte tycker ska behöva få flytta från sin nuvarande miljö.Hon stormtrivs verkligen med mycket utevistelse i stora hagar.
Tror att en ev flytt skulle göra henne stressad och om det handlar om en kortare tid vill jag undvika det.Hade varit en annan sak om jag hade varit tvungen att sälja henne till ett sista gott hem.
Tar emot tankar och synpunkter:)

Sv: Ridning endast två dagar i veckan

En häst i den åldern mår oftast bäst av att hållas igång med regelbunden motion. Kan du inte hitta en till, tillfällig, medryttare? Kanske till och med betala någon för att motionera hästen? Det är nog vad jag skulle ha gjort.

Håller med föregående talare... Lätt men regelbundet brukar vara bäst. Åtminstone om de lätt blir stela i muskler/leder vilket många blir i den åldern. Hade själv en häst med lite taskiga leder, efter två dagars vila eller mer knakade han som sjutton :p men det kunde räcka med 10-15 minuters arbete för hand för att hålla igång honom.

Finns det någon som kan ta hästen på släp vid ridning eller körning? Kan du löshoppa/löslongera? Eller be någon annan göra det? Behöver ju som sagt inte vara något avancerat, bara att hästen får röra sig lite extra varje dag.
Visst är det väl inte hela världen om hästen bara motioneras två dagar i veckan, problemen kan uppstå när den ska komma igång igen eftersom äldre hästar tar längre tid att muskla upp och stärka benen.

Hur känns hästen nu? Mjuk och fräsch för sin ålder eller lite småkrämpor?

Funkar gör det nog allt, men frågan är hur bra det är? Svårt. Du kanske kan försöka hitta en till medryttare tillfälligt bara? :)

Bästa är om du hittar ngn som kan motionera henne 1-2 ggr till utöver vad din medryttare kan. Bästa är ju om din medryttare vill/kan rida lite mer annars hade jag hittat ngn tillfälligt. Det behöver ju inte vara ett proffs för att ta ut donnan i skogen på lång tygel..

Hästen är fräsch för sin ålder,innan jag blev sjuk har hon gått varannan dag ungefär.Nu har sambon funderat på att ta ut henne för promenader och ev skritta henne någon gång.
Om jag inte blir så pass bra om några veckor att jag helst kan gå med henne kan jag kanske hitta en till medryttare.
Inatt har de sovit inne,sambon tog in dem igår och satte ut dem i morse alldeles själv,tror han var lite stolt att han klarade av det bra:D
Det gäller då också att hitta en bra medryttare som har har tid att sköta hästen före och efter ridning samt anpassa ridningen efter hennes ålder och hur hon gått de senaste dagarna.Och det är inte alltid så lätt,tyvärr.

Låter som en bra plan. Det blir ju inte renodlad "vila" med motion två gånger i veckan så blir det ingen längre period tror jag inte det gör någon större skillnad mot varannandagsmotion, bara man inte tar det för hårt de få dagar den rids.
Håller med om det där med att skaffa medryttare, man är ju oftast så kräsen också med sina egna hästar! :p Vore ju kanon om du själv kan longera lite eller dylikt.

Är den inte inkörd? ;)

Nej,hon är inte inkörd.Longera har jag tänkt bara jag blir liiiite bättre.Sambon får väl skritta fram och av henne för hand så får jag longera lite.Usch vad less jag börjar vara på att ha ont,vill ju rida:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den. Jag håller på att rida in min 3-åriga arabvalack, det går jätte bra och...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama