Ridning efter vaccination?

M

Moheed

Hur länge bör man vänta med att motionera/anstränga hästen efter en vaccination?

Sv: Ridning efter vaccination?

Jag har hört allt från 2-3 dagar till en vecka.

Motionera kan du, men det är mera att man inte ska svettrida under ca 1 vecka.

Oftast är det väl några dagar, upp mot en vecka, med lugnt arbete/ skritt, så att hästen inte blir svettig.

Jag låter min häst stå helt i fyra-fem dagar och sen endast skritt i två-tre dar. (får det lugnt i en vecka alltså)
Tycker inte det är värt att chansa och en veckas vila mår ingen häst dåligt av, iaf inte min!

Ok! Ungefär som jag trodde. Vi tar det lilla lugna några dagar framöver.

Jag har själv en unghäst som nu stått med 38,5 i över en vecka troligen just på grund av vaccineringen.
I dag fick hon gå en liten promenad på töm och blev både lite snorig och varm, så hon ska inte ansträngas före tempen gått ner, men pigg var hon iallafall.

Min vet. sa vila/skritta två dagar, därefter rida som vanligt. Så det gjorde jag och det gick bra...

Oj, kan de få temp av vaccinationen? Det kanske man skulle kolla dagarna efter om man tänkt rida lite.

Ja, klart dom kan. Kollar ni aldrig temp?
Vissa är ju svagare i flera veckor efteråt. Det beror ju lite på hur stakt immunförsvar dom har eller om det är nått annat i kroppen som spökar och på det sättet sätter ner immunförsvaret.
Jag vet av flera som låter sina hästar vila helt i både 1 och 2 veckor för att vara på den säkra sidan, men det är hästar som tränas hårt, trots att dom inte har någon förhöjd temp.

Jo, visst kollar man temp emellanåt men har aldrig hört någon som gjort det just i samband med vaccination.

Jag har aldrig hört någon som inte kollar eller iaf är medveten om att kroppen kan påverkas i samband med vaccination...;)

jag brukar låta mina vara i någon vecka, har annars hört att det ska vara ett par dagar iaf

Snart har det gått en vecka så nu skall vi sätta igång lite! Tiden går fort.. Tack för alla svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
495
Senast: Blyger
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 252
Senast: Zetly
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.