ridning efter massage

Å

åsnan

Har äntligen pratat med en hästmassör som kommer ut om nån vecka :)
Men något som förvånade mig var att han, när vi frågade om hur det var med träning efter massage, sa att det var bra att träna samma dag eftersom hästen arbetade bort slaggprodukterna som uppkommer i musklerna (?) vid massage. Kan detta stämma? Har mest hört att hästen ska vila så och så många dagar...:confused: :o

Massören verkar trevlig och det lät som om han kunde sina saker;)
Vad har era massörer sagt om arbete efter massage?

Sv: ridning efter massage

De rekommendationer jag har fått är att låta bli ridningen 1-2 dagar, men att hästen ska röra på sig.

Jag har hört samma. Jag brukar låta hästen stå i 2 dgr och bara gå i hagen dvs. igen annan motion

Mina massörer säger avskrittning vid hand ca. 30 min direkt efter massagen och ingen ridning samma dag.
Detta är för att hästen ska få tillbaka full kontroll över sina muskler.
Jag har provat att skritta förra medishästen direkt efter en massage en gång.
Visst, hästen var härligt mjuk och följsam, men OJ vad vinglig och snubblig han var.

Har av min massör hört att hästen ska röra på sej efter massage. Men då bara skritt promenad vid hand. Dagen efter kan man rida, bara det inte blir så ansträngade. Efter det är det bara att träna som vanligt.

Sök på forumet, det finns flera trådar i ämnet med många olika svar. Hästen reagerar individuellt på massage, det är också skillnad på en förebyggande friskvårdsmassage och behandling för något specifikt problem.
mvh
Lejonelle (hästmassör)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat