Ridning barbacka...

Septicemia

Trådstartare
har ridit barbacka på min häst sen den kom hem, i snart 2 veckor. Förrutom 15 minuter då jag provred en sadel.
Har hittat en sadel som passar perfekt men innan vi får köpa den så måste säljaren få tag i en ny sadel.

Nu till min lilla fundering:
Jag har börjat lite smått med dressyrpass och markarbeten och hästen har precis börjat förstå hur han ska arbeta i form. Han lyssnar fint och försöker, även om det inte alltid blir rätt. ;)
Men jag har lagt märke till att när jag rättar upp mig och sitter (enligt mig) lite framåtlutad så får han upp framdelen (han är framtung, en liten nerförsbacke :p ) och jobbar riktigt fint med bägge benparen.

Beror detta på att när jag rider barbacka så lutar jag mig omedvetet något bakåt för att få bättre balans (vilket jag fick lära mig när jag red mycket barbacka innan) eller lutar jag mig verkligen lite framåt?
Ska försöka hitta några bilder som bättre beskriver vad jag menar...

Med "rätar upp mig och lutar mig något framåt" menar jag inte mycket framåt, utan bara nån centimeter.

Rådet "låna en sadel tills du får köpa den ni hittat" är inte mycket till hjälp då vi visst det kan låna sadel men det inte finns nån som passar den lille herren något vidare bra...Så hjälp mig! har inte haft ute min tränare ännu men ska ringa henne och höra lite också, är det jag upplever som framåtlutad bara för att jag lutar mej något bakåt barbacka i normala fall eller är det något annat?

Sv: Ridning barbacka...

Jag upplever att det blir svårare för hästen att bli fri i framdelen när man lutar sig framåt, så jag skulle gissa på att du helt enkelt sitter mer rätt! Du kanske kan be någon filma så att du själv ser skillnaden? Eller finns det en spegel i närheten?

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
319
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar