Ridning av unghäst

J

Jollypolly

Hej !
Jag undrar om man skulle kunna få lite tips om roliga och lärande övningar som man kan göra med sin nyss inridna häst ? Han kan skritt , trav , börjar lära sig galoppskänkel , och så klart förhållande hjälper .

/ Julia :D

Sv: Ridning av unghäst

Rid ut i skogen, om ni inte gjort detta ännu... Det är ganska bra om hästen fått i alla fall lite muskler (av t.ex. ridning i kuperad mark) när man är i starskedet av galoppen.

Hej !
Jag undrar om man skulle kunna få lite tips om roliga och lärande övningar som man kan göra med sin nyss inridna häst ? Han kan skritt , trav , börjar lära sig galoppskänkel , och så klart förhållande hjälper .

Jag red mycket på raka spår, vändande hjälper och varierade det med "förhållningsövning". Mycket en sak i taget.

En favorit som min häst hade var att vända rätt upp, göra halt - stå still ordentligt - och sedan fortsätta i den gångart vi började i. Så här kunde vi hålla på i skritt hur länge som helst. Jag tränade på att vara så mjuk i mina hjälper som möjligt, men ändå tydligt genom att just göra "en sak i taget".

Detta var den första övningen som hon liksom fastnade för - blev superkoncentererad på vad jag ville:). Det var skönt eftersom hon annars var lite "överallt" med sin uppmärksamhet:angel:.

Även idag (några år senare) kan vi komma tillbaka till den övningen (i skritt) och hon gillar den fortfarande:).

Det låter som en bra övning ! Jag har honom inte ännu , för det var lite trassel , men antagligen får jag honom nästa vecka :) Hade tänkt börja med lite övningar från marken så han vänjer sig vid mig , och sedan ska vi rätt snart fortsätta hans utbildning :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama