Ridmål? Hjälp!

bengall

Trådstartare
Jaha, då var mitt första delmål inom ridningen klart! :bow: :banana:

Mitt första delmål, som jag satte upp för 6 år sen, var att kunna rida en känd häst i rätt form.
Med känd häst menar jag en häst som jag känner och som känner mig.

Frågan är vad jag ska hitta på som nästa delmål? :confused:
Därför tänkte jag ta lite hjälp av alla trevliga Bukisar med idéer. :idea:

Lite om mina mål med ridningen:
Mitt mål är att bli en så duktig hästmänniska så att jag utan svårighet klarar av att sköta, hantera och rida hästar.
Jag kommer inte att inrikta mig på någon speciell disciplin, utan försöker att utbilda mig till att bli en bra skogsluffare.

Läs mera här:-->http://www.bengall.se/rida/ridutbildning.htm

Jag fyller 50 nästa vecka, så jag har ju inte så mycket tid på mig.
Snälla, hjälp mig med idéer. :bow:

Sv: Ridmål? Hjälp!

Har inga konkreta ideer men vill tacka för värdefull läsning på din hemsida! Go girl!

Kanske har ridskolan någon liten tävling eller nått som du kan vara med i och då kan ju målet vara att klara av alla moment som ingår, eller varför inte vinna!

Bengall, får jag fråga vad du menar med en känd häst? Hur länge (veckor månader år) ska du ha ridit just den hästen föra att den ska räknas som känd? vi kan låtsas att du rider den 1-2 gånger /vecka.

Tackar.
Kul att någon hittar något "korn" på min hemsida.

Förresten, jag är kille.:angel:

Jo, det var en bra idé.
Problemet är att vi aldrig har några tävlingar.

Det är en berättigad fråga.
Den är faktiskt lite svår att svara på, eftersom det beror mycket
på hur häst och ryttare "accepterar" varandra.

Man kan väl säga så här:
- Den tid det tar för ryttaren att lära sig hästens rörelsemönster
och hur hästen behöver jobbas.
- Den tid det tar för hästen att lära sig ryttarens rörelsemönster
och dom hjälper ryttaren använder.

Lite luddigt, men jag tror du förstår vad jag menar. :smirk:

På min nuvarande medryttarhäst, som är en väldigt dominant och "märrigt" sto, tog det ca. 3 månader innan hon ville slappna av med mig på ryggen.

Joddå, jag förstår. Håller fortfarande på att lära känna min medryttarhäst. Går bra i form emellanåt, men rätt ofta springer hon iväg för mig. Ridit henne sedan i augusti.

Tack för din förklaring :)

Bruksridning och kanske senare åka iväg och delta i någon tävling med hyfsat resultat?
Jag rider heller inte med någon speciell inriktning men har kikat lite på bruksridning. Tycker att det verkar vara ett sätt att träna sina ridkunskaper på ett allsidigt vis.
Trevlig hemsida förresten!

Tackar. :bow:

Med andra hästar har jag provat på både bruksridning och ridorientering. Det är skitkul! :banana:

Det är bra idéer, men jag är ute efter lite mer "ridmässiga" idéer.

Jag har ett mål som gäller nuvarande pållen och det är att rida ut själv med henne i skogen. :o
Har satt målgränsen till sista juni. :angel:
Det faller iofs heller inte under det jag är ute efter.

Ett långsiktigt mål som inte är beroende av häster jag rider.

bengall skrev:
Frågan är vad jag ska hitta på som nästa delmål? :confused: :
Du, det ger sig nog ska du se... ;) Ju mer du kan destå svårare blir ridningen!

Även om klubben inte har tävlingar kanske man ordnar märkestagning? Skulle inte märke II och/eller III kunna vara något för dig (och då inom betydligt kortare tid än 6 år)? Jag förstår att du siktar betydligt högre vad det gäller teoribiten, men du verkar ju inte ha så stor erfarenhet i hoppning ännu?

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90059

Grattis förresten!

Tackar! :bow:
Tyvärr så har vi ingen märkestagning heller.

Fasen, nu känner jag mig faktiskt lite "dum".:crazy:

Mitt mål förtillfället är att komma iväg på lite träningar med min nya foderhäst och komma över min stora rädsla för att köra hästar i transport... Tycker det är skit läskigt! Sen har jag lite små mål som jag sätter upp allt eftersom... Ska t.e.x. försöka få hem min b-ponny och rida till honom ordentiligt sen tvinga nått litet barn att börja tävla på honom :)

Jag har inte häller så många ideer men din hemsida var jätte rolig att läsa :) Lycka till i fortsättningen ;)

Man blir så varm i magen av att läsa på din hemsida!:love:
Härliga, ärliga dokumenteringar av allt.

Kanske ingen idé som delmål, men som aktivitet iallafall;
varför inte skaffa en tränare på annan ort (inom rimliga avstånd), och åka på kombinerad utflykt/träning någon gång ibland?
Nytt gräs under fötterna, och nya ögon på sig kan inspirera till stordåd!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama