Ridlektioner av SVT!!!!

Cha9

Trådstartare
Måste ju bara tipsa om den här fantastiska ( ;) ) serien som ligger på "öppet arkiv" på svtplays sida :D

Med legendariske Anders Gernandt som kommentator lotsas ryttaren (tittaren) mot LB dressyr! Ett fantastiskt historiskt dokument över hur ridning såg ut på ridskolor "förr" och hur man såg på form och lydnad.. Jag har skrattat men också njutit av kunniga kommentarer.

Ett exempel där en grupplektion demonstreras..: http://www.oppetarkiv.se/video/1217247/till-hast-13-ridlektioner-med-tv-avsnitt-11-av-13

Senast ändrad:
Sv: Ridlektioner av SVT!!!!

Verkligen! Uppsittningen ser ju livsfarlig ut, flera hästar står ju och kickar mot insekter också! Fast roligt att se! :D

En hästlängds avstånd ???

Har ingen här ridit med tät ???

*kl*

Och form ???

I princip alla hästarna gick i en ändamålsenlig form, inte nerdragna med tyglarna eller annat otyg. ....

Upp- och avsittning ska ske med 1 hästs avstånd för att förhindra skador.
Står man med längre avstånd kan en spark få så stor kraft att den kan göra riktigt stor skada, står man närmare blir det mera som en hårdare knuff.

Den dessutom hade hästarna då gjort upp sin rangordning under sommarens bete. Fanns sällan sommarridläger under hela somrarna som nu utan då gick hästarna på bete minst 2 månader. Vilket gjorde att dom hann läka alla småskador dom fått under året.

Senast ändrad:

Alla som ridit på ridskola har nog ridit med tät, har gått på Strömsholm där man fortfarande rider i kolonn osv, men aldrig nos i svans, det har man nog kommit på sen dess är ganska osmart...

Det jag har sett på dagens ridskolor kallar inte jag att rida med tät.....

Fast numera får man inte heller göra gymnastik till häst under ridning :meh:

Håller helt med dej, tycker inte det är fasansfullt på något sätt.
Tycker inte det ser livsfarligt ut heller, har sett bra mycket värre saker på ridbanor runt om i landet på senare år.

Blir så nostalgisk så det är inte klokt. Tittade varje lördagmorgon innan jag åkte till ridskolan. Vilka minnen:)

Alla som ridit på ridskola har nog ridit med tät, har gått på Strömsholm där man fortfarande rider i kolonn osv, men aldrig nos i svans, det har man nog kommit på sen dess är ganska osmart...

För nybörjare är det riktigt bra. De behöver inte tänka på styrning eller tempo. Bara fokusera på sig själva, balans, följsamhet osv. Synd att det inte används längre.

Fantastiskt! Del 1: "du ska ha sporrar. Och då är det viktigt att du har en stabil underskänkel så du inte stör hästen med sporrarna"

Men jag har väl sällan skådat en ryttare med så instabil underskänkel som i det klippet! Superroligt verkligen - nu har jag att göra några timmar!

Underbart :banana:

Håller helt med dej....

Minns hur stolt man var när ridskolechefen tyckte man var så duktig att man fick agera förryttare/tätryttare på nybörjarlektionerna ;)

Märk väl att man på den tiden red utan sadel på ponnyerna för det fanns nästan inga ponnysadlar då om man inte hade egen ponny och rika föräldrar för då kunde man få en Lewa eller om man hade riktigt rika föräldrar då kunde man ha en Stubben :)

Vi övriga ponnyungar vi fick rida barbacka vare sej vi red lektion eller tävlade ;) :love:

Jag håller med, men inte med mulen i svansen på hästen framför. Det är inte ridning med tät, det är idioti. ;)

Eftersom du sa att dagens ridskolor inte gör det, då menar jag att de kanske inte gjort det just när du råkar vara där.

Har varit uppstallad under drygt 15 års tid på 2 av dom närmaste ridskolorna plus att jag hållt lektioner. ....

Enda gångerna hästarna gått så är på mina nybörjarlektionerna. ....
Vilket har uppskattats av både eleverna och deras föräldrar för då har inte hästarna gått på egna "utflykter" eller hivat av ungarna. ....

Sen har jag aldrig låtit ungarna, oavsett ålder, själva bestämma vilken häst dom ska ha framför eller bakom sej utan jag har alltid haft hästarna gåendes i rangordning när dom ridit med tät. Då slipper man att dom surar mot varandra. Hästarna alltså ;)

Liknande trådar

Gnägg http://www.oppetarkiv.se/video/1216791/till-hast-avsnitt-1-av-13 (Detta är avsnitt ett av tretton) Vad jag förstått så kan man efter...
Svar
15
· Visningar
2 934
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj