Ridlärarens ansvar?

P

Phyxian

Tycker att man ofta på ridskolor (är själv ridskoleryttare) ser hårda händer, spända överarmar och axlar. Och det är ju ingen hemlighet att många ridskoleryttare handrider.

Men det jag inte förstår är hur man som ridinstruktör kan ignorera när en elev sitter med med händerna nere vid låren och sågar, (även vid ridning på lång tygel) sliter och sparkar? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var instruktör och hade en sådan elev.

Har själv varit en sådan elev, och så här i efterhand tycker jag att det är märkligt att inte fler sa till mig.

Jag anser personligen att det är ridlärarens ansvar att i första hand se till hästens bästa. Men varför är detta så vanligt? Är ridskoleinstruktörer så värdelösa? Finns det inget engagemang eller värnande om hästarnas välmående?

Sv: Ridlärarens ansvar?

Undrar också varför det är så? Att inte ridlärarna i stället försöker få eleverna att rida korrekt i stället för att såga sönder hästarna. Tycker ibland att ridlärarna verkar skita i både elever och hästar. Många utvecklas inte ett dugg på ridskolor verkar det som.

Ja det finns en anledning till varför jag slutade rida på ridskola :p
Finns inte en chans att jag skulle börja igen någonstan utan att verkligen först kolla upp så ridläraren lär ut ridning.

Min fd tränare är totalt värdelös ( :o - när hon anstränger sig är hon helt okej dock, men det händer inte så ofta )
Hon klagar (snackar skit om) på ett par tjejer/systrar i stallet - att de förstör hästar etcetc. Men det är ju hon som lärt dem rida. :grin:
Jag bara hoppas att hon ska säga någonting till mig, så jag kan få säga åt henne ordentligt.

Visst har jag full förståelse för att en ridlärare inte kan fokusera på precis allting när det är många ryttare i en grupp, men nog borde de kunna säga åt ryttarna att sitta still med handen, eller sluta sparka hästen i magen osv?! :confused:

Tycker att man ofta på ridskolor (är själv ridskoleryttare) ser hårda händer, spända överarmar och axlar. Och det är ju ingen hemlighet att många ridskoleryttare handrider.

Men det jag inte förstår är hur man som ridinstruktör kan ignorera när en elev sitter med med händerna nere vid låren och sågar, (även vid ridning på lång tygel) sliter och sparkar? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var instruktör och hade en sådan elev.
Har du lust att utveckla det här och försöka förklara (för en total nybörjare som endast spenderat 13 timmar på en hästrygg!) hur dessa elever bär sig åt?

Eftersom jag fastnade för ridning så är det lika bra att ta till sig alla tips som finns, och detta är väl uppenbarligen en av dem, känns det som i alla fall?
Hur exakt gör man när man sitter med händerna nere vid låren och sågar? Jag kommer direkt att tänka på hur man sågar plankor och liknande med handsåg!
Förhoppningsvis är jag helt fel ute, för det finns väl ingen vettig människa som sitter med en fogsvans på hästryggen?! :rofl:

Sågning: Man har höger hand vid höger lår, vänster hand vid vänster lår. Man tar först ena handen bakåt, släpper fram den till "vanlig" position samtidigt som man tar andra handen bakåt. Vissa ryttare växlar mellan 1 cm till 2 dm som de tar handen bakåt. Detta gör att bettet som hästen har i munnen får en sågande effekt då det åker bakåt åt ena sidan och sedan bakåt åt andra sidan. Så håller man på. Som ryttare kan man tro att det får hästen att "gå på tygeln" som det heter då hästen troligtvis böjer bak nosen för att komma undan detta. Men då hästen inte går på tygeln utan bara vill komma undan bettet vill den troligtvis även stanna eller gå lånsammare (inte så konstigt om den vill stanna!) så kan även ryttarna skänkla hårt, eller kanske använda sporrar som den trycker in i sidorna på hästen för att den ska fortsätta gå. Man får nu en häst som med stor frustration böjer sitt huvud bakåt-neråt för att undgå bettet, samtidigt som den går framåt för att undgå skänklarna. Detta skapar stor spänning hos hästen och hästen blir troligtvis seg i munnen, seg i sidorna. Om man tittar en sådan häst i munnen skulle jag TRO (vet inte, har inte sett en sådan häst i munnen) att den har sår där bettet ligger an.

Om du undrar var "gå på tygel" är, eller gå i form som man ibland också kallar det, så är det när hästen har framåtbjudning, lyssnar på ryttaren och glatt och direkt gör det ryttaren ber om, litar på ryttaren. Då den börjar arbeta och använda sin kropp rätt så lägger den mer vikt på bakbenen som måste komma lite mer under kroppen. Om ryttaren då även har en mjuk hand som inte glappar med tygeln så kommer hästen så småningom slappna av i halsen och i huvudet och då blir det en liten krök vid nacken så att ögat och näsborren bildar en rak linje neråt.

(Jag slår vad om att någon kan förklara dtta på ett mycket lättare sätt!)

Så kort svar: Sågning är när ryttaren får bettet att såga i hästens mun för att de tror att hästen går bättre och finare då.

frågan är ju om där finns en bättre förklaring:D superbra skrivet! :bow:

jag kan säga att jag har lärt mig mer nu på 3 lektioner än på 15 år, så visst struntar många ridlärare i sina elever, speciellt de som inte rider "på tygeln" genom sågning så att det "ser fint ut" på 3 lektioner har jag fått till korrekt sittben i trav, bra framdelsvändningar o skänkelvikningar (skritt) och börjat jobba med nedsittningen...HUR kan jag inte ha lärt mig detta på 15 år? visst jag var FEG men borde jag då inte fått mer stöd o hjälp? hahah en av mina första ridlärare var superkorkad...ibland dök hon inte upp alls :crazy: o ibland hade hon med sig sin pojkvän...oj vad hon hade koll på oss elever då :grin:
den jag har nu, på privatlektion med kontaktpersonen, på ridskola är verkligen super! :love: går igenom väldigt noga, förklarar och kollar verkligen så man gör rätt, blir det fel får man försöka igen, under uppsikt:D

en sak tycker jag vore bra, om de skrotade uttrycket "gå på tygeln" o istället använder "gå i form" gå på tygel känns för mig som just mer detta sågande och enbart en "fin" böj på nacken, sen vart bakdelen är, spelar ingen roll, så länge hästen böjer på nacken...jag hade en kompis som lärde sin unghäst just detta "gå på tygeln" och nej, den kan fortfarande inte gå i form, den är 5 år nu...hoppar 1m, "kan" galoppombyten o allt sånt, lite halvdant...men ingen form...borde inte det vara bland det första man jobbar med för att stärka hästen?

har försökt prata med henne men hon har lärt sig så...hon försökte lära mig rida hästen på tygeln genom att lägga händerna på låren o hålla dem stenhårt där tills hästen ger efter...jag sa "tack men nej tack, då får hon hellre gå som en kamel"...:mad:

Senast ändrad:

jadu... är svårt att veta, vissa kankse är ridlärare för att de tkr om hästar men de kankse tkr det är jobbigt att säga åt folk, känns kankse lättare att blunda. Men det är ju faktiskt ridlärarens ansvar de är ju de som ska lära en att rida bra, på min förra ridskola är det ingen som vad jag vet och kmr i håg sågade ner hästarna av de bättre eleverna, ser det dock på en annan ridskola :crazy:

Har själv varit en sådan elev, och så här i efterhand tycker jag att det är märkligt att inte fler sa till mig.

Jag anser personligen att det är ridlärarens ansvar att i första hand se till hästens bästa. Men varför är detta så vanligt? Är ridskoleinstruktörer så värdelösa? Finns det inget engagemang eller värnande om hästarnas välmående?

Fraga ridläraren? Pa de ridskolor jag ridit skulle ridläraren ga i taket om nagon red sa. Däremot sa är det inte sa lätt att ha en stilla hand om man är ny i sadeln, men att medvetet rida sa?:confused: Utan att ridläraren säger ngt?:confused:

Jag vet inte, det later som en konstig ridskola. :crazy:

Ofta man ser lektioner där instruktören berömmer för något som man inte alls kan förstå vad som gjordes bra :confused:

Har ett bra exempel: En bekant red i en grupp ( privathäst ). Hästen var mycket het och spänd. Instruktören incisterade på att hästen i fortsättningen skulle ridas med graman. Hästen blev efter några månader helt panikslagen så fort gramanen åkte på.
Till slut sa ryttaren ifrån och vägrade rida med gramanen.
(Hon berättade att hon blev instruerad av läraren och ofta inte fattade vad h*n menade, men blev alltid efter en stund berömd för att hon gjorde korrekt- när hon inte red ett dugg annorlunda..)

Instruktören blir då sur och påpekar att "vi som kommit så långt"

Ryttaren får hjälp från annat håll och efter en tid är hästen som pånyttfödd! Man tror inte det är samma häst som tidigare var så stressad.

Ryttaren red en lektion för "första" instruktören igen efter en tid. Inte en kommentar om hur hästen gick nu! :eek:

Jag blir så förbannad:devil: :devil: Vad är det dagens ridlärare lär ut egentligen? att det är tufft att rida med graman? Det är en svår konst som inte många klarar av, inkl jag.

Har sett samma instruktör berömma personer med "järn-händer" samt att man inte får ifrågasätta h*n i något h*n lär ut.

Det ska ju vara roligt och lärorikt att rida lektion!
Jag säger bara ÖDMJUKHET. Utan det kan man aldrig bli en bra ryttare.

precis, tror även det är viktigt att vara öppen för förslag, så man inte sitter och rider som man gjort i typ 30 år, tror det är framförallt äldre ridlärare som har sitt tunnelseende, det dom inte tkr är bra finns inte :grin:

Det finns både bra och dåliga instruktörer. Så är det. En bra instruktör struntar inte i sånt utan lägger mycket tid på sitsträning. Sen kan det ju vara så att vissa elever faktiskt struntar i vad instruktören säger. Alla har inte viljan att lära sig. Vissa tycker att de redan kan och blir immuna mot förändringar.
Det är inte lätt att vara instruktör heller med 10-12 elever samtidigt.
Men visst har instruktören ett stort ansvar.

Ridskoleinstruktörer är inte värdelösa, bara ej så utbildade i ergonomi och funktionalitet som man skulle kunna önska. Fram för en påbyggnadskurs för alla ridlärare i dessa ämnen och vips så hade vi haft rejält högkvalitativa tränare även i detta landet.

Ja, vad är ridlärarens ansvar?
Jag har ridit till o från på ridskola i 30 år. Jag tycker att ridskoleverksamheten för det mesta gör ett utmärkt jobb!
I en nybörjargrupp finns 10-12 individer (vuxna el. barn) som tycker om hästar och vill börja lära sig rida. De allra flesta har ingen erfarenhet alls av hästar när de anmäler sig till en nybörjargrupp.

Hur många av dessa elever har TALANG för ridning ?
Hur många rider för att det är tufft ?
Hur många rider för att kompisen vill det ?
Hur många rider för att de tycker hästar är söta ?
osv osv osv.....

I dom grupperna jag har ridit har man efter ett tag sett vilka som VERKLIGEN är intresserade av RIDNING och kan ta till sig instruktioner och kritik utan att deras ego blir stött. Många gånger elever som jobbar och kämpar i tysthet, läser på och intresserar sig för sin sport.

Tänk om vi skulle ha samma metod vid andra sporter?

Vad skall vi ta för exempel? Konståkning på skridskor...Stavhopp...orientering???

I en grupp på 12 individer...hur många har talang nog att bli bra?
Hur många blir bara mediokra?
Det finns elever som är näst intill obildbara men som ändå enträget rider vidare. Tur då att det finns stabila tåliga hästar som orkar! Och instruktörer som orkar!
!

Det finns både bra och dåliga instruktörer. Så är det. En bra instruktör struntar inte i sånt utan lägger mycket tid på sitsträning. Sen kan det ju vara så att vissa elever faktiskt struntar i vad instruktören säger. Alla har inte viljan att lära sig. Vissa tycker att de redan kan och blir immuna mot förändringar.
Det är inte lätt att vara instruktör heller med 10-12 elever samtidigt.
Men visst har instruktören ett stort ansvar.
Ja, jag tror också att det i stor utsträckning handlar om elevens vilja/förmåga att lära sig. Läraren kan mycket väl ha tjatat på dem femtioelva gånger om att de ska ha mjuka, lugna händer och till sist gett upp. Även om man kanske skulle vilja det är det nog svårt att stänga av någon från ridskolan för att de sågar ner hästen.

Håller också med om svårigheten med 10-12 elever samtidigt. Läraren måste hela tiden anpassa nivån till gruppen som helhet.

Det enda jag generellt har att anmärka på när det gäller "min" ridskola är att vikten av eftergiften knappt betonas alls. Beundransvärt att ridskolehästarna knegar på trots att de så sällen får ett "tack" för att de svarar på hjälperna.

På ridskolan jag red på fick vi lära oss att "pilla med ringfingrarna" och hålla om lite för att få hästen i form. Inte konstigt att jag inte lyckades speciellt ofta. Om man sågade ner hästen som vissa gjorde fick man ordentligt med skäll. Jag kommer ihåg att en tjej fick rida med ett spö som hon höll i båda händerna så det syntes med en gång om hon sågade..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama