Ridläger med egen häst

haflingerida

Trådstartare
Hej!

jag har precis köpt häst, och ska hämta honom v25,men jag ska på ett ridläger v.29 som jag så gärna skulle vilja ha med honom på. Jag har varit fodervärd på honom i ett år, så vi känner varandra väl. Jag vet inte om det är bra att ta med honom dit eftersom det är 70km. och han endast åkt transport några gånger, dock har han uppfört sig exemplariskt de gånger. jag har också läst något om att man måste skriva en resejournal om man åker mer än 2h. jag gissar att resan tar ca. 5 timmar.
Jag har tänkt fram och tillbaka, men inte kommit någon stans! jag vill ju så gärna ha med honom, men vet inte om det blir får många miljöbyten.:(
 
Sv: Ridläger med egen häst

Fast vänta nu.. Om det är 70km (7mil) dit, tar det väl knappast fem timmar att köra?
 
Sv: Ridläger med egen häst

Om ni känner varandra väl och du vet att det är en cool häst så skulle jag ta honom med. Förra sommaren bytte vi stall 2 ggr + att vi var iväg på en helgkurs med hästarna. Inga problem :)

Om det är 70 km(7 mil) tar det väl bara kanske 2 tim enkel resa, så det är väl inga problem.
Är det 70 mil lär det ta närmare 10 timmar(?) och då skulle jag skicka honom med ett transportföretag. Det kostar antagligen drygt 2000 kr enkel resa.
Att köra 140 mil t&r med egen bil+släp kostar nästan lika mycket i tid/pengar, så ska man åka långt är det hugget som stucket. Så där får man väl fundera på om det är värt pengarna för att få med sig hästen på ridlägret.
 
Sv: Ridläger med egen häst

Tänk på alla hästar som är ute på meeting så här på sommaren, bara där blir det 3 miljöbyten på en helg;) Tror inte att du behöver oroa dig om det är en häst som tar det lugnt med att komma till nya ställen.
 
Sv: Ridläger med egen häst

Fick du inte fel med avståndet, 70 km tar väl 1,5 timmar att köra om det inte är köer eller något och menar du 70 mil så tar det långt mer än 5 timmar.
 
Sv: Ridläger med egen häst

Hej!

jag har precis köpt häst, och ska hämta honom v25,men jag ska på ett ridläger v.29 som jag så gärna skulle vilja ha med honom på. Jag har varit fodervärd på honom i ett år, så vi känner varandra väl. Jag vet inte om det är bra att ta med honom dit eftersom det är 70km. och han endast åkt transport några gånger, dock har han uppfört sig exemplariskt de gånger.

Jag tror inte det är någon fara, du känner hästen och han känner dig. 7mil är ingenting, det går relativt fort.

Är hästen lugn på nya platser och inte bryr sig så mycket så är det bara att åka.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 461
Senast: bollen__
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp