Ridkunskaper för hästägare?

O

oonly

Ja, vad bör man egentligen kunna rent ridmässigt när man skaffar en häst och inte har en ridande vuxen som lär en? Vad tycker ni? :)

Sv: Ridkunskaper för hästägare?

Ridmässigt; inte mycket. Det finns tränare, det finns ofta hästkunniga personer att fråga i sin omgivning. Kunna rida alla gångarterna, sitta någorlunda i balans, veta vad för övningar som är bra att rida och varför.
Det största felet folk gör, tror jag, är att de bara tror att de måste vara bra på att rida... Jag tycker allt annat runt omkring är så mycket viktigare!
Tex veta vad behöver hästen äta för att må bra, hur ska den hanteras, hur reagerar den i olika situationer och varför. Teori om hur hästen rids/tränas bäst. osv.

Banka på med så mycket kunskap som möjligt! Böcker är toppen! Och få mååånga timmar i sadeln på många olika typer av hästar.

De är mina bästa tips!

Främst tycker jag man ska ha mycket kunskap och erfarenheter inom hästhantering och hästskötsel. Om man inte har kommit så långt i ridningen tycker inte jag att det behöver vara ett hinder, bara man tar hjälp av en tränare och väljer en häst som passar bra utbildningsmässigt (syftar nu på ridning, ej körning). Fast jag tycker nog att man bör kunna grunderna och kunna rida en häst i samtliga gångarter.

Senast ändrad av en moderator:

det viktigaste som jag tycker är att man ar insikt i vad det innebär att vara hästägare (samt kunskaper om hästen o hantering!) och att man har kunniga personer omkring sig som kan hjälpa en. ridningen kan man få hjälp av en bra tränare, och det tycker jag är viktigt att man tar tag i (särskilt i början) så man inte lär in sig fel.

Ridkunskaperna är inte så viktiga så länge man tänker rida för tränare regelbundet och skaffar en häst som kan mer än en själv.
Det är mycket viktigare, som alla redan skrivit, att kunna mycket om allt runtomkring hästen. Hur mycket och vilken mat ska hästen ha? Vad göra om den plötsligt blir sjuk? Hur sätter du dig i respekt hos hästen?
Jag skulle gärna skaffa häst nu, jag känner att jag ridmässigt är redo. Men mina hästkunskaper är inte lika bra, därför väljer jag att vänta.
Det viktigaste är ändå att vilja lära sig mera hela tiden. Fråga mycket, om allt!

Du har fått några svar här att det viktigaste är att man kan mer om hästvård och hästhantering. Jag håller med om att det naturligtvis är minst lika viktigt. Men samtidigt så tycker jag att det är viktigt att man kan en hel del när det gäller ridningen också. För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stor skillnad på att rida en ridskolehäst på ridlektion i ridhus eller på ridbana och en egen häst ensam utomhus. Jag undrar om alla är medvetna om den skillnaden. Man bör alltså klara av att rida en häst på egen hand. Dessutom bör man känna till hur man rider så att man inte rider sönder hästen. Jag menar hur man lägger upp ett ridpass med uppvärmning osv. Sedan är det klart att man behöver kanske inte kunna jätte mkt dressyr tex det kan man ju lära sig efterhand.
Det är klart att det beror på vilken häst man köper och hur mkt hjälp man får. Jag förstår det som att ts inte räknar med att få ngn hjälp men det är kanske inte så.

Jag tycker att man ofta ser hästägare som inte kan/inte vågar rida sin häst eller som bara vågar rida den på inhägnat område. Då är det ngt som är fel, tycker jag i alla fall.

Mkt bra svar:bow:

Kan bara hålla med. Som medryttare till ett flertal olika privathästar hade jag inte velat vara utan erfarenheten av att kunna rida ut dem på ett säkert sätt när jag i framtiden ska köpa min egen häst.

Jag tycker man bör vara en säker ryttare ute, med självförtroende som kan ta hästen förbi faror när den tvekar. För även om man köper en snäll häst testar de ofta en ny ryttare, särskilt ute och det kan bli farligt om man inte är självsäker som ryttare.
Det har egentligen inte med ridkunskaper att göra utan hur man beter sig på hästryggen. Det är otroligt stor skillnad att rida ridskolehäst i ett led ute eller en privathäst själv på för hästen nya vägar och det måste man vara förberedd på!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama