Ridinstruktörers röster

Araminta

Trådstartare
För den som inte själv har haft problem med rösten eller råkar vara logoped så kan rubriken te sig märklig. Faktum är dock att inom det logopediska forskningsfältet så är lärarröster en jättestor fråga. Lärare sjukskrivs, byter bana och plågas av onda halsar, tappade röster och hopplösa klassrum där skrik och skrän bara studsar. Lägger man även till det faktum att lärarens röst är en signifikant faktor i hur elever förstår instruktioner så blir frågan alarmerande.

Det jag, som logopedstudent tillika ridskoleunge, då måste fråga är: hur ser det ut bland ridinstruktörer? Och vart ställer man den frågan bäst om inte på Buke :p För att inte bli allt för teknisk så tänkte jag bara be, både ni som undervisar och ni som blir undervisade, att reflektera lite kring instruktörers röster. Vad har ni för erfarenheter av röstproblem? Smärta, heshet, tappad röst, trötthet. Hur mår man som instruktör efter en arbetsdag? Ser situationen bättre eller sämre ut för ridinstruktörer jämfört med lärares (beskrivet ovan)? Vad tror ni att det beror på? Finns det en diskussion kring instruktörer kring röstanvändning?

Vore jätteintressant att höra då jag funderar lite kring ett magisterarbete i vår... :angel:
 
Min begränsade erfarenhet (har varken jobbat som ridinstruktör eller lärare) säger att följande saker kan ge lite bättre förutsättningar som ridinstruktör än som lärare.
1. Det har blivit billigare och vanligare att förstärka röster på olika tekniska vis. Vid lektioner för en ensam ryttare kan man även ringa upp och prata i headset som ryttaren har på sig om det är svårt att kommunicera.
2. Ryttare tenderar att inte låta särskilt mycket under lektioner och måste inte överröstas.

Men å andra sidan är det ofta undervisning i kalla ridhus, på blåsiga fält och alla andra dåliga förutsättningar. Ridinstruktörer kanske har mindre utbildning kring att få rösten att hålla med. Jag vet inte. Lite tankar bara
 
Under ridlärarutbildnibg ingår lektioner i att hantera sin röst sundast.

Jag jobbar som tränare. Och visst kan man bli ansträngd i rösten ibland.
Jag brukar ofta hålla mig nära ekipagen. Både pga rösten och för att jag inte vill vara en sån som sitter i ett hörn hela tiden.

Det som sliter på rösten är både att man måste skrika, för det måste man om någon är 60 m bort och rider i lite tempo, och klimatet.
Ska man gå igenom något teoretisk som tar några min och ha en diskussion brukar jag be dem komma in så man kan prata normalt.

Sen är ju hästbranchen tyvärr sån att många jobbar även som sjuka. Så man får ju av det röstproblem om man står och skriker när man redan är hes.

En del tränare pratar mycket och andra är väldigt fåordiga. Det spelar ju också roll i hur rösten mår.

Det är många som är väldigt glada över tekniska hjälpmedlena som kommit.
 
Vi hade en föreläsning och blev påminda om att prata från magen för att inte slita på rösten. Inte mer än så. När jag jobbade hade jag en röstförstärkare som var bra när den inte var trasig, vilket den var då och då (eller så hade ridläraren före glömt att ladda den). Jag kunde känna mig trött i rösten och ha lite ont i halsen ibland. Var sällan hes. Däremot slog förkylningarna mer på halsen än vad de brukade.
 
min ena tränare kör med headset. hon pratar i mikrofon och ryttaren har henne direkt i örat. den enda som behöver höja rösten är ryttaren när den kommer för långt bort. väldigt bra. känns även som att instruktionerna går fram bättre på det viset.
 
För den som inte själv har haft problem med rösten eller råkar vara logoped så kan rubriken te sig märklig. Faktum är dock att inom det logopediska forskningsfältet så är lärarröster en jättestor fråga. Lärare sjukskrivs, byter bana och plågas av onda halsar, tappade röster och hopplösa klassrum där skrik och skrän bara studsar. Lägger man även till det faktum att lärarens röst är en signifikant faktor i hur elever förstår instruktioner så blir frågan alarmerande.

Det jag, som logopedstudent tillika ridskoleunge, då måste fråga är: hur ser det ut bland ridinstruktörer? Och vart ställer man den frågan bäst om inte på Buke :p För att inte bli allt för teknisk så tänkte jag bara be, både ni som undervisar och ni som blir undervisade, att reflektera lite kring instruktörers röster. Vad har ni för erfarenheter av röstproblem? Smärta, heshet, tappad röst, trötthet. Hur mår man som instruktör efter en arbetsdag? Ser situationen bättre eller sämre ut för ridinstruktörer jämfört med lärares (beskrivet ovan)? Vad tror ni att det beror på? Finns det en diskussion kring instruktörer kring röstanvändning?

Vore jätteintressant att höra då jag funderar lite kring ett magisterarbete i vår... :angel:


Älskar headset! Både för mig själv när jag rider för tränare, och vid behov även till mig själv när jag jobbar i stora salar (lärare på vux).

Har haft instruktörer som vrålar i falsett så jag får en hjärtattack så fort de vill nåt. Kompetenta instruktörer, men med stressad skrikig röst som i sin tur gjort mig uppjagad.

En lugn ton och lägre lagd röst gör det så mycket lättare att ta till sig vad som framförs.
 
Under ridlärarutbildnibg ingår lektioner i att hantera sin röst sundast.
Var/vilka utbildningar? Kan inte minnas några lektioner utöver "det här kommer kanske på yrkesprovet, så såhär kan man vårda sin röst". Annars har det varit klent med lektioner, en handledare på praktiken påpekade rösten och gav tips, men det är nog allt.
 
Var/vilka utbildningar? Kan inte minnas några lektioner utöver "det här kommer kanske på yrkesprovet, så såhär kan man vårda sin röst". Annars har det varit klent med lektioner, en handledare på praktiken påpekade rösten och gav tips, men det är nog allt.

Jag vet inte vilka alla var. Men bla i Skara, på Strömsholm för många år sen etc.
 
Hundra år sedan nu jag hade ridlektioner - ute i ur o skur, aldrig problem med rösten.
Har sen jobbat ute med gruppaktiviteter och liknande i många år.
Sänka tonen i rösten och aldrig skrika är mitt råd. Jag har en mycket bärande röst som ibland inomhus kan bli väldigt stark om jag upplever att folk inte lyssnar. Hehe - kul att se hur dom hajjar till. Man tystnar 4 sekunder, och säger sen något kort som låter som en uppmaning. Då får man tillbaka uppmärksamheten.
Om man ska instruera är det nästan bättre att prata i låg volym. Då lyssnar folk intensivare.
Headset som ridlärarna allt oftare har är suveränt för mig som hör dåligt.
 
Jag har aldrig haft problem med rösten vid undervisning inomhus, utom vid ösregn som slagit mot plåten och som har varit svår att överrösta.

Däremot när det har varit mycket undervisning utomhus där rösten blåser bort på ett annat sätt har rösten blivit betydligt mer ansträngd.

Jag har hållit lektioner i ca 25 år och har vid ett tillfälle varit sjukskriven i en veckas tid på grund av stämbandsinflammation.
 
Inte ridlärare, men väl hundinstruktör. Jag har tagit sånglektioner i fyra år och det teknik-tänket har hjälp mig supermycket. Sen får man tänka till, tex om det blåser så kommer din röst att blåsa bort, se till att eleverna är nära, får instruktioner och sen gå ut och jobbar.
Hade jag ridelever hade lätt köpt ett head-set, du förlorar massor med information från din instruktör om du rider på en större bana.
 
Jag har gått hippolog med ridlärarinriktning och under andra året på strömsholm hade vi flera lektioner i hur vi bäst använde rösten. Under våra elevledda lektioner så kommenterades också röstanvändandet. Det ingick i den ergonomi vi utbildades i för att stå rätt i många timmar :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp