Ridhusregler m.m..

Orange

Trådstartare
Hej!
Jag ska för första gången på flera år rida i en ridgrupp nu tillsammans med min halvfodervärdshäst. Är mäktigt nervös, men framförallt för att jag inte kan regelena för ridhus.
På vilken sida möter man kommande ryttare?
Vart skrittar man?
Om jag gör en volt och så kommer en annan ryttare på spåret, vem har väjningsplikt?

Är också nervös eftersom jag inte ridit i en ridgrupp sedan jag red på ridskola. Så hur brukar det gå till på en lektion?
Vad beräknas man kunna på en grundridningskurs?
Är för ridtravare om det är av intresse.

Senast ändrad:
Sv: Ridhusregler m.m..

Det skiljer sig nog lite från plats till plats hos oss gäller följande:
- Högerregeln (som när man kör bil)
- Snabbaste gångarten har företräde till spåret (man skrittar alltså nästan alltid innanför)
- Det finns 3 volter på ridbanan (en vid A, en vid C och en på mitten) och rider man flera stycken själständigt ska voltspåret gå innanför fyrkantsspåret.
- Vid hoppning på ett hinder ropar man "hoppning" en bra bit innan man börjar rida an på hindret. (Står tex hindret på mitten av ena långsidan ropar man förslagsvis när man är mitt på den andra sidan)

På (iallafall mina) ridlektioner brukar det dock sällan bli bruk för dessa regler då alla rider samma rörelser/mönster och oftast ligger i samma varv. Sen ska man ju alltid se upp för varandra och visa hänsyn till de andra.

En grundridkurs kan betyda allt möjligt. Allt från totala nybörjare till folk som kan grunderna (skritt, trav, galopp ev något sidförande) men inte mycket mer.

Sv: Ridhusregler m.m..

Som sagt, kan ju variera en del mellan reglerna, men de viktigaste hos oss är:

x håll till höger (med undantag om man gör ridvägar där man i så fall måste korsa varandras ridväg)
x de som rider på fyrkantsspåret har företräde framför de som rider på volt
x den snabbaste gångarten rider på spåret, de andra innanför
x om man rider i avdelning håller alla koll på avståndet till ryttaren framför, eleverna ska inte sitta och titta bakåt

Annars är det mest sunt förnuft; att man knackar och inväntar svar innan man öppnar dörren, att man hela tiden tittar upp var man har varandra och sådär...

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 728
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama