L

Liljan80

Vad bör man tänka på första gången man tar in en häst i ett ridhus? Skall han vara själv första gången eller skall man ta en hästkompis men sig?
Han har aldrig varit där men nu har vi fått stallplats i närheten så nu tänke jag börja använda detta eller iaf i höst/vinter.

Det är nog bäst att ha med en hästkompis som är van. Låt kompisen gå in först och följ efter direkt bakom.

Ta det lugnt, och låt pållen gå omkring och titta lite. Vet ingen häst som reagerat speciellt mkt på att vara i ridhus. Gör inte någo nstor grej av det, var som vanligt.

Ta det bara lugnt med honom och visa honom alla "läskiga" grejer så blir det nog bra. Som nån sa innan, ha gärna med en van hästkompis. Lycka till!!

Jag skulle gå in själv, rätt upp och ner, och knäppa loss hästen och låta den strosa runt själv en stun. Inte göra större grej av det än vad det är; hästen har väl varit inomhus förr? ;) Skulle dock inte ha en hästkompis med, just för att jag vill att hästen ska få gå runt själv och kolla läget.

Första gången jag var i ridhuset med min kuse så var det andra hästar där redan (skulle rida träning)
Såvitt jag vet har han inte varit i ridhus tidigare.

Men vi skrittade runt på halvlånga tyglar och kollade in det mesta, spegeln, stallet och runt om.
Har iofs en väldigt cool kille på det sättet så det var inga problem.
Däremot första (och enda hittills) tävlingen så var han livrädd för en fyrkantig träbit (lagning av sargen) så vi la in några snygga skänkelvikningar :D

Första gången min var i ett ridhus var på en hopptävling.
Hoppningen gick bra. Ärevarvet var lite knepigare, då märkte han att det satt massa skumma folk på läktaren :D
Men han var cool.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar