Ridhus samt botten

A

andrisi

:bump: Min hyresvärd har gått med på att ge mig en budget på att bygga ridhus. Budgeten är tyvärr inte enorm, så jag skulle vilja höra med er om ni vet:

1: Bra fungerande botten, till bra pris. Totalt står 12 hästar i stallet, men troligtvis kommer det komma folk utifrån.

2: Finns det beg ridhus/hallar eller dyl att köpa?

3: Någon som vet något företag annars som smäller upp ridhus till bra pris?

Kan tillägga att min budget är på 2,5 miljoner.

Självklart måste ev firmor PM:as så det inte uppfattas som reklam.

Ett plus är förstås om iaf underlag finns inom Stockholms närområde då jag uppfattat att själva frakten är dyrare per ton än vad underlaget kostar per ton. Har visst med skatter att göra....

Tacksam för all hjälp jag kan få. :bow:

Sv: Ridhus samt botten

När det gäller botten så får du först fundera över hur mycket förarbete som behövs där du ska bygga ridhuset. Det brukar nästan vara den dyraste delen efter som det kräver maskiner till schaktning och dränering. Så det hänger mycket på hur marken ser ut från början där ridhuset ska byggas.

Men för den summan bör du kunna få ett bra och trevlig ridhus. En bekant till mig har just byggt ett. De gjorde en del förarbete själv (har bra maskinpark på gården) och har valt att göra det enkelt utan t ex läktare. Det kostade runt miljonen.

2,5 mille är väl en rätt så bra budget om man ska bygga ridhus :p om jag kunde få det .. :love: :D

Ja, jo... det är det ju förstås.
Men, det är ruskigt dyrt att slå upp ett ridhus. Ringde om alternativet bygghall...
Bara bygghallen kostar 700 000. Då har dom inte fraktat den. Frakt kommer jag inte ihåg vad det kostade, sen berättade mannen att dom även måste ha grävare samt någon slags kran som måste ta sig fram från alla håll. Samt då förstås män som kör dessa maskiner. En port till bygghallen kostade 30 000 (trevligt om man kan komma in kanske - jag trodde i min enfald att det ingick) sen måste man ha en nödutgång - 30 000 till då. Alla dessa priser avser exkl moms.. Ja, det var mer han talade om.

Sen har vi underlaget. Om man betalar 39 kr tex per ton så är det inget mot vad frakten kostar. Frakten kostar mer per ton.

Bara maskinhallen skulle gå lös på ca 1 mille. Sen måste man ju då ha underlaget, lär gå på en mille det oxå.

Jag hade någon form av förhoppning att komma UNDER min budget. Naturligtvis kommer min hyresvärd höja stallhyran då det står klart, men det höjer ju såklart värdet på gården och intresset större att stå i vårt stall.

Kan man inte hitta begagnade ridhus? Typ: Kom och plocka ner det för ett billigt pris? :angel:

Kolla bl**ket där kan man hitta takstolar billigt, ibland kan man hitta hela hallar osv. Men om du ska göra så måste du veta vad du ska söka efter.. Bara för att man plockar ner det själv så är ju inte frakten kalas billig..
Vi stod i byggplaner förra våren men det fick läggas på is av vissa omständigheter.. tyvärr! Hade vart klart i år annars:(
Och den offerten vi tyckte så bäst ut gick lös på 1,5milj+moms+arbete+underlag+stallinredning+armatur.. Det skulle ha slutat på ca 2,5milj+moms
Men då var detta special bygge 24*64meter varav stall i gaveln, min butik skulle vara uppe på stallet, och inglasat fikarum med utsikt ut i ridhuset. (bara fönsterna skulle kosta ca 200.000:-)

Men bygga en helt vanlig hall, då kan du komma undan med 1.5milj i färdigställt skick.(givetvis+moms) kompisarna byggde 34*64 ridhus nu och det slutade på ca1.5milj, de jobbade arslet av sig för att få ner kostnaderna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka