Ridgymnasium?

H

_hottis_

Hej!
nästa höst ska jag böra gymnasiet. vet ni något bra rid gymnasium?
har kollat lite på strömsholm men det verkar omöjligt att komma in där. hur är bollerup? :bow:

Sv: Ridgymnasium?

Jällagymnasiet i Uppsala. Går själv där fast naturbruk med inrikting natur. men vad jag förstår så är hästklasserna jättenöjda och skolan kan jag bara prata varmt om. maten, folket, lärarna är guld..
kan inte adressen just nu men sök på Jällaskolan på typ google.com så kommer det nog upp.

det är ju skillnad på ridgymnasium och hästgymnasium (naturbruk). På strömsholm finns ridgymnasium, som tar in tävlingsryttare med meriter upp till visa klasser. Krävs alltså rätt mycket, inte bara bra betyg för att komma in där. Sedan finns ju naturbruksgymnasierna med hästhållning lite runtom i landet, men de är ju inte bara inriktade på ridning utan en massa annat också. Och jag har hört att det börjar bli konkurrens om att komma in där också. kan själv rekommendera vretaskolan! :)
sen tror jag att flyinge har startat en utbildning, där du går "vanliga" skolan i lund och har häst på schemat som specialidrott, då på flyinge.
Ett tips är att prata med din syo, de har oftast bättre koll på vad som gäller.

strömsholm är jättebra, Som Flyinge ( efterutbildning vad jag förstått?) iallafall på jälla och andra Naturbruk, så är dte mer att.

- ja, detta är en häst, hästen har fyra ben, detta är fram och bak, detta är en häst som halltar, denna har gallor mmmm

ja, alltså självklara saker, men det beror ju på om man vill komma vidare eller vart man ligger mer i nivån, Strömsholm hade 225 i intagnings poäng i år, efter att det sjunkit från 240. Men det brukar ligga runt minst 225 och 255 poäng.
:banana:

Tog studenten i våras, gick naturbruk med hästinriktning.

Kolla på www.naturbruk.org (tror jag) där finns alla sveriges skolor.

Och ang. Jälla där jag gick, otroligt underbar skola, saknar alla så otroligt mkt, speciellt alla hästar å allt kul vi gjorde, speciellt under sista året! Så är hemsidan www.jallaskolan.nu

Trivs rätt bra på Kvinnersta kolla www.kvinnerstaskolan.orebro.se
Går bara i ettan nu och vi har varit tvugna och ha djurkunskap före det att vi går in på häst, därav har vi i princip inte haft häst på schemat alls ännu. Men det blir mer och mer i tvåan och allra mest i trean sedan, då blir det mycket häst på schemat!

Vet inte riktigt hur hästlarna är men tycker annars de vanliga lärarna som vi har, i alla fall alla utom dataläraren (så seg, vet inte vad han håller på med själv ju..!) samt ena traktorläraren tycker jag är toppenbra lärare. Alltså de vi har typ i kärnämnena + ekologi, djurkunskap etc.

Skolmaten är usel också :( annars är det mesta rätt bra!

Strömsholm har ju två gymnasium. Dels Riksidrottsgymnasiet som är betydligt svårare att ta sig in på så länge man inte har en välutbildad häst och talang. Men de har ju också Ridsportgymnasiet där de går på betygen.
Sedan har ju som sagt flyinge sitt hippologigymnasium. Det kan du läsa mer om på deras hemsida www.flyinge.com

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama