"Ridezilla" - är jag den enda? :D

Sar24BB66

Trådstartare
Eller finns det fler där ute? Kanske det är bilister, cyklister, publik eller t.o.m ridlärare som får sig?
Jag antar väl att jag är en ridezilla, senast i förrgår då jag var i skogen och rida skulle två killar förbi med sin mopedbil just när min häst var väldigt stressad och rädd eftersom en flock med kossor i hagen bredvid vägen följde efter oss. Snälla som killarna var stänger de av motorn och knuffar förbi bilen så att min häst inte skulle flippa helt! Ena killen säger något i stil med att han är rädd för hästar när han skuffar mopobilen förbi min brölande och studsande häst, och jag fräser till svar: "Ja, hon kommer snart att sparka ihjäl din bil!" Öh? Stackars kille. :D Jag bad förstås om ursäkt efteråt! :p
 
Senast ändrad:
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Faktiskt riktigt oförskämt av dig att säga något sådant - även om du bad om ursäkt - med tanke på att de faktiskt stängde av sitt fordon.

Jag kan markera när någon kör för fort eller vårdslöst. Någon gång har jag vansinnigt nog följt efter en bil när hästen blivit skrämd, och berättat att de måste stanna när det händer något liknande.

De vänliga själar som stänger av fordon - händer med traktorer, crossar och liknande - tackar jag för visad hänsyn. Skulle faktiskt inte falla mig in att säga något tufft till dem som hjälper till så.
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

tur att du bad om ursäkt, hoppas att det var en bra sådan!

Själ är jag nog ingen Ridezilla, försöker vara väldigt glad och trevlig mot alla jag möter för att öka chansen att folk är snälla tillbaka. Tycker att många ryttare inte visar någon särskild tacksamhet när man kommer med bil och visar lite extra respekt, det gör ju inte chansen större att de fortsätter med samma snälla beteende.

Men min gamla tränare berättade att hon en gång red förbi en landhockey-rink med sin fälttävlanshäst som var lite på tå. Hon ropade till grabbarna som tränade och frågade snällt om de kunde ta det lite lugnt när hon red förbi.... De svarade med att slå klubborna i asfalten och slå skott mot sargen så hårt de kunde. Hon replikerade med att sluta om med skänkeln och jaga dem! :devil:

Det hade jag velat se :angel:
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

kl

Jag försöker som Ottilia att vara glad och trevlig och jag tackar alltid om nån sänker farten osv.

Men sist när jag var ute och red en valack som tillhör min kompis så kom det en kille med hans tjej i en bil. Satan vad dem gasade och körde nära. Då blev jag så förbannad och körde upp fingret i luften:o Det såg dem också. Tur att valacken inte var så hispig den dagen.

En annan dag kom en bil (dock inte ööööverdrivet fort, men tyckte ändå att han kunde sakta ner). Då lät jag hästen gå längre ut i vägen, eftersom som sagt han såg mig och det fanns ingen risk att han skulle köra över oss i 110 km/h. Men då bromsade han ner, jag flyttade på mig och tackade.

En annan gång så gick jag på en grusväg och skulle över en vanligt asfalterad väg när det kommer 2 motorcyklister. De ser att jag står och väntar, jag glor på dem, dem saktar ner och då tackade jag så mycket:)
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Jag vet, jag brukar tacka massor om de är så snälla, annars också om de bara sänker farten vinkar jag ett tack åt dem, de finns inte många som är så snälla. Men jag var lite stressad då stoet höll på att slita sig att det bara flög ur mig (jag vet, det är ingen orsak, men..), då det sista jag ville i den situationen var att en bil kommer förbi fast jag vet att de inte kunde veta och att alla förstås har rätt att röra sig där. Jag ursäktade mig massor efteråt och brukar normalt inte vara sådan. Killen sa att det var okej.
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

För att ytterligare förtydliga så ingen missförstår: jag är trevlig och mycket tacksam mot de som visar hänsyn, då de inte är många, och visar alltid tydligt att jag gillar att de stannar eller saktar ner genom att le och vinka. Men de som kör som dårar och med flit inte visar hänsyn ger jag mig på, för allas bästa, eftersom de oftast inte förstår faran.
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Jag är ridezilla. Och det inte lite. Men BARA om den jag möter beter sig som ett praktmongo.
Har blivit omkörd av personer som gasar, slickar förbi oss, som har hunden lös och inte kallar in den när den springer mot mig med häst, traktorer som inte tar avstånd (och det var utav en kollega till mig, han gör inte om den tabben)

Jag visar tydligt med alla medel att sådär gör man inte. Jag är lika tydlig TIDIGT med att jag vill att föraren ska sakta ner.
Får jag tag i dom kommer det en lång ramsa om vad som händer om man kör på en häst i 80-150 knyck (har aldrig vart så rädd som när fet överklass man brände förbi i sin sportbil i mååååååånga kilometer över hundra. Är än idag glad att hästen inte tog ett fel kliv ut i vägen) följt av en jämförelse med älgar. Och sen avslutar jag alltid med att informera om att hästar är flyktdjur.

De som sköter sig, som saktar ner och visar hänsyn bockar jag för och vinkar/tackar :)
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Ja det var sjukt opassande och elakt . Antar att du var stressad deluxe .

Håller med ottilia och övriga i tråden i övrigt .
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Vi måste verkligen ha bästa trafikanterna på våra ridvägar :) Jag kommer inte ihåg någon gång när de inte har visat hänsyn. De stannar så fint vid sidan tills man är precis jämsides med fordonet och då sätter de fart igen. De fattar troligen inte att det kan vara mer skrämmande med ett fordon som drar igång när man är bredvid eller precis har passerat, än ett som bara åker förbi. Snällt tänkt i alla fall att stanna.

Nej de som jag skulle vilja strypa ibland är alla cyklister som numera rejsar omkring både på grusvägar och skogsstigar. Tyst, snabbt och med blicken i marken kommer de susande. Det kan skrämma den lugnaste hästen att plötsligt få en tävlingscyklist wannabe i rumpan.

Om du är en sådan cyklist som kör i full fart på skogsstigarna där det är dålig sikt. Och om du då kör in i mig och min häst. Då ligger du j*vligt risigt till.

Mvh /Ridezilla
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Jag kan säga ifrån på skarpen om någon beter sig illa och hänsynslös. En näve eller finger har hänt att det hamnat i luften om man blir omkörd av någon dåre:devil:
En gång råkade jag ut för en galen taxichaufför som gasande och hängandes på tutan for förbi (fullt medvetet) min annars så lugna häst som blev livrädd och gick upp och slog nästan över, då stannar karln och skäller ut mig för att hästen inte stod still:eek: Det hela slutade med att jag ringde polisen som fick komma :devil:

Däremot är jag noga med att vinka, le och visa tacksamhet och uppmuntra dom som verkligen tar hänsyn. Det kostar mig inget och alla människor gillar att få lite uppskattning och jag tänker att bra beteende ska belönas för att upprepas :D
(japp jag är hundmänniska :D )
 
Sv: "Ridezilla" - är jag den enda? :D

Jag är ofast lugn. Tycker bästa om de bilister/cyklister/mopedister osv som bara kör förbi utan knussel. Både jag och hästen tycker det jobbigt med folk som stannar och slår av motorn, det gör min häst misstänksam och varjegång är jag livrädd att han ska skygga för något och hoppa rakt på bilen.
Kör förbi bara, behöver inte sakta ner överdrivet mycket heller, men så är jag van att rida på 90 väg där ingen saktar ner.
Skällande jobbiga hundar kan jag dock ryta åt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp