rider på specellt sätt

Sv: rider på specellt sätt

okej nu säger jag saker som kommer låta konstigt för folk som inte har sett det elr så. vi rider lektion på volt har hästen lite ställd innåt, gör mycket volter övar på öppna och sluta ,har inte kommit så långt för att har bara haft hästen i ett halvår. vi pratar mycket om att vi är tagande rovdjur och hästen ett flykt djur så man ska inte göra som sina instinkter säger "dra" i tyglarna utan ta och ge men det är ju inte konstigt. Vi lär oss att rida på ett sätt som är i princip NH fast på ryggen + många övningar som ser lite konstiga ut som att rida upp på medellinjen och göra volt åt höger efter 3 steg vänster och så gör man det tills långsidan är slut, denna övningen gör vi för att hästen ska sätta bakbenen under sig.

Varför är det så viktigt för dig vad andra tycker och tänker? Om du har en tränare som du trivs med och träningen funkar bra för dig och hästen så är det väl bara att glädjas åt det. Andra får tycka, tänka och göra som dom vill.

Jag kan nästan lova dig att väldigt väldigt väldigt många normala dressyrträningar gör "konstiga" övningar för att få hästarna att sätta under sig bättre.

Tyglar förstår jag inte varför du är så fixerad vid riktigt, normalt sätt så svänger man inte och tar oftast inte särskillt mycket i tyglarna övht. Dom är ju mer där för att ge hästen en ram lite mer.

Kan kan nästan slå vad om att det är "vanliga" dressyrpass fast med en tränare som beskriver saker och ting på ett annorlunda sätt.
Du rider med andra ord inte på ett särskillt speciellt sätt, knepiga beskrivningar men tanken är antagligen densamma.

Rider du för tränare? Vad säger denne i så fall? Om du vet att utvecklingen går framåt för er och tränaren och du har en plan för utbildningen som ni följer, då tycker jag du ska strunta i vad folk säger.
Din fråga var rätt luddig så det är svårt att ge ett mer exakt svar tycker jag.

Jag ärkanske lite överkänslig när jag rider för jag skulle själv aldrige säga till någon man inte känner att man rider fel och konstigt... men jag trivs med min tränare och häst så det är inga problem... jag har svarat där nere hur jag rider på kommentarer... men om ni inte förstår ändå så vet jag inte hur jag ska förklara.

okej nu säger jag saker som kommer låta konstigt för folk som inte har sett det elr så. vi rider lektion på volt har hästen lite ställd innåt, gör mycket volter övar på öppna och sluta ,har inte kommit så långt för att har bara haft hästen i ett halvår. vi pratar mycket om att vi är tagande rovdjur och hästen ett flykt djur så man ska inte göra som sina instinkter säger "dra" i tyglarna utan ta och ge men det är ju inte konstigt. Vi lär oss att rida på ett sätt som är i princip NH fast på ryggen + många övningar som ser lite konstiga ut som att rida upp på medellinjen och göra volt åt höger efter 3 steg vänster och så gör man det tills långsidan är slut, denna övningen gör vi för att hästen ska sätta bakbenen under sig.

Dessa övningar låter som en helt vanlig ridlektion, på en helt vanlig ridskola. Så det låter inte som något konstigt.

Mvh

IngelaH, som i så fall också rider konstig ridning... :p

jag har en travare som är min och en halvblods korsning sen har min mormor en frieser och jag står i hennes stall. så det är ganska komplicerat

Jag ärkanske lite överkänslig när jag rider för jag skulle själv aldrige säga till någon man inte känner att man rider fel och konstigt...
Självklart inte konstigt att ta åt sig när någon tycker man rider konstigt/fel/dåligt. Är väl fullkomligt normalt.

Litar du på tränaren och det går framåt så tro på dig själv och rid på så som passar dig och hästen. Dom andra lär ju märka om inte annat på hästen att det går framåt i ridningen och att du gör rätt.

jag har en travare som är min och en halvblods korsning sen har min mormor en frieser och jag står i hennes stall. så det är ganska komplicerat

Är väl inte komplicerat, du har två hästar och din mormor har en och ni står i samma stall.

Du har en halvblodskorsning och en travhäst och mormor har en frieser, låter inte komplicerat.

Vilken av hästarna förresten är det du tränar med? Skolar du om travhästen själv?

Självklart inte konstigt att ta åt sig när någon tycker man rider konstigt/fel/dåligt. Är väl fullkomligt normalt.

Litar du på tränaren och det går framåt så tro på dig själv och rid på så som passar dig och hästen. Dom andra lär ju märka om inte annat på hästen att det går framåt i ridningen och att du gör rätt.

tack för stöttningen :) har nästan bara fått kritik om att skrivit slarvigt :D jag har svårt att förklara

Jag gillar också att rida på ytter særskillt i børjan av passet innan hæsten ær løsgjord.
Min hæst blir stressad och bara rusar på om jag børjar med å stælla innåt men om jag først ser till att få en god kontakt och stød på ytter så stæller min hæst sig innåt av sig sjælv nær hon ær redo vilket jag tycker ær bra, då slipper jag joxa med stællning, kan låta innertygeln hænga løst och hon bibehåller stællningen.
Till en børjan kan det sækert se konstigt ut med en utåtstælld hæst utan att jag førsøker stælla innåt.

Vet inte om det ær vanligt eller inte men så lærde jag mig inte att rida på ridskola iaf.

Nu har jag aldrig någon publik nær jag rider då stallet ligger uti ingenstans med få hæstægare.
Men om någon skulle undra så skulle jag førsøkt førklara så gott det går och sedan får man komma ihåg att folk inte måste vara eniga æven om det då inte kænns som de riktigt førstår:)

Vad är det folk reagerar på?

Rider man med små fina hjälper brukar folk inte reagera och tycka man rider dåligt?!
Och att göra mkt volter och skolor är ju vanlig ridning, det gör de flesta?

Om man däremot är ryckig i sin ridning, eller drar för mkt i någon tygel/är för grov i sina hjälper då är det klart folk kan reagera.

Får man fråga hur gammal du är?
Du verkar inte var så jättegammal, och om de som kommenterat din ridning också är unga så blir jag inte ett dugg förvånad.

Det kan ju vara så att de som kommenterar är nybörjade som fått lära sig att man drar i vänstertygeln för att svänga vänster. Kommer det då en som snackar om att använda ytterskänkel så blir det ju såklart lite krock. Och ofta så är nybörjare "proffs" och om det finns en som inte gör som "alla andra" så gör den fel.

Kan ju också vara så att du fortfarande är ny på detta sättet att rida och därför inte riktigt fått in finessen, utan gör hjälperna extra tydliga (som man ju ofta gör i början när man lär sig) och att det därför ser lite extra annorlunda ut för de andra som inte är vana vid att man inte vänder för innertygeln.

Jag är 14 och red med folk som är kanske 13-17 år jag kände dom inte så vet ej hur gamla dom var. Jag tycker nog inte jag är en jätte nybörjare förjag har ridit sen jag var 3 men började rida för en riktig instruktör ( inte en pansionerad ridlärare) när jag var 9 :)

Det var lite det jag var ute efter. Om du ridit för instruktör i några år så har du ju säkert börjat rida "riktig" dressyr.
Många 13-15 åringar som kanske bara ridit på ridskola i några år har kanske inte kommit så långt, självklart beroende på ridskola och lärare.

Sen är det ju mycket möjligt att du gör något som ser konstigt ut också. Men någon liten detalj ihop med att man inte gör som alla andra kan vara nog för att folk ska höja på ögonbrynen.

Ingen här inne kan uttala sig om något man inte ser. För det är extermt svårt att få ut något av text. Först skriver ju du som du uppfattar det, och sen ska vi tolka på vårt sätt. Och det är inte säkert att det du beskriver stämmer överens med det andra ser, och det är inte säkert att det vi läser stämmer överens med det du menar.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur