rider på specellt sätt

claire

Trådstartare
jag rider mycket på ytter och gör många övningar för att rida loss spänningar,men jag får många komentarer som t.e.x varför gör du så , det ser jätte konstigt ut och folktycker att jag inte kan rida. Min häst går jätte bra på det för när jag fick henne så var hon som ett stenblockoch nu är hon framåt och gör öppner och sluter utan problem, så hue ska man svara folk som säger så? :confused:
nån som också rider så och kan hjälpa mig vad jag ska säga när dom frågar saker?
tacksam för svar :bow:

Sv: rider på specellt sätt

:confused:

Vad menar du med att du "rider mycket på ytter", och vad är det folk tycker ser konstigt ut?

Lite för luddigt inlägg för att kunna svara på. ;)

Helt spontant skulle jag säga att allt som folk tycker ser konstigt ut och reagerar negativt på är negativt. Rida loss spänningar i samma mening som att folk reagerar, det låter inte hästvänligt enligt mig.

Nu menar jag inte frihetstalibaner. BRA ridning med små fina hjälper är oftast ingen ögonbrynshöjare i den aspekten iallafall.

Man behöver inte banka på en ljusknapp för att tända lyset.

Ts kanske rider på lång tygel och med hästen "vanliga ögon" för ställd, eller något annat - som kanske är mjuk och trevlig ridning men med en annorlunda approach. Det är ju inte nödvändigvis den klassiska engelsk/tyska ridningen som folk tar grund i, vilket i min mening ofta ger kan ge ett höjjt ögonbryn eller två.

Varför skulle folk reagera negativt på att någon på ett mjukt sätt lirkade loss spänningar på halvlång/lång tygel?

jag och datorn är inte jättebra vänner men om någon kan förklarar hur man gör när man lägger ut filmer så kan jag göra det :) jag menar att om man ska ändra t.e.x göra volten mindre så använder jag ytter höft och lite ytter skänkel menas dom jag rider med bara tar i inner tygeln. :)

dom tycker det ser konstigt ut när jag gör mina övningar som t.e.x att jag ställer hästens huvud innåt tills hästen släpper manken. men detta är inget dra och slitsätt mer försöka få hästen att bli mjuk igenom mkt volter och sånt ;) tack för alla svar :)

Nu beror det på Hur du använder dina hjälper, men det låter inte som något konstigt alls när du beskriver det. Rid ett par gånger för en instruktör om du är osäker på om du gör rätt och ta upp frågan där. I annat så känner du ju när du får hästen med dig och vad som funkar på just din häst.

/V

dom tycker det ser konstigt ut när jag gör mina övningar som t.e.x att jag ställer hästens huvud innåt tills hästen släpper manken. men detta är inget dra och slitsätt mer försöka få hästen att bli mjuk igenom mkt volter och sånt ;) tack för alla svar :)

Hur korresponderar detta med att du rider mycket på ytter? förklara gärna!

Jag rider för instruktör varannan vecka. jag svänger inte hästen med inner någon gång utan ytter... det mesta jag gör i inner hand är möjligtvis att jag plockar där någon gång. men det jag menar med att jag gör konstiga övningar är att målet altid är att hästen ska slappna av och inte springa och spänna sig... vet inte hur jag ska förklara utan att låta ´helt rubbad :( jag rider för en instruktör som undervisar på ett speciellt sätt och jag har problem med att folk som rider samtidigt som mig ger mig konstiga blickar och spydiga kommentarer...

Jag rider för instruktör varannan vecka. jag svänger inte hästen med inner någon gång utan ytter... det mesta jag gör i inner hand är möjligtvis att jag plockar där någon gång. men det jag menar med att jag gör konstiga övningar är att målet altid är att hästen ska slappna av och inte springa och spänna sig... vet inte hur jag ska förklara utan att låta ´helt rubbad :( jag rider för en instruktör som undervisar på ett speciellt sätt och jag har problem med att folk som rider samtidigt som mig ger mig konstiga blickar och spydiga kommentarer...

Jag förstår inte riktigt heller måste jag säga. Den vändande hjälpen är för mig ytterskänkel och att jag följer med hästen med yttertygeln (utan att den glappar). Det är det som säger "sväng" till hästen. Innertygel är bara ställande och "visar vägen".

Om man svänger med innertygel och inte ytterskänkel så blir det ju svårt att avancera i sin ridning. Du kan ju tex aldrig släppa innertygeln på en volt utan du kommer behöva dutta med den hela tiden. Jag vill kunna släppa den helt och ändå få hästen att svänga och följa volten för ytterskänkeln.

Det är lite svårt att tex göra en piruett på ett bärigt sätt om man hästen är på innertygeln.

Mvh

Tora

Rider man inte alltid på ytter? svänga med inner är ju med lite galet. Om jag inte tänker helt fel nu.

Eller hur skulle man svänga med inner?

du får ursäkta men efter att ha kollat dina inlägg så undrar jag lite:

dag 1 skriver du att duhar en halvblodskorsning 8 år och en frieser.
sen dag 2 skriver du att du har en travare 8 år.

sen dag 3 är friesern din mosters......

ang. dina frågor här i tråden får du nog förklara vilken skola du rider efter och VAD din tränare lär ut, för att folk ska förstå vad du undrar över. du är väldigt luddig i hur du uttrycker det.

om man svänger innåt med inner så ´tar man i den tygeln :) det har jag ´fått lära mig att det är fel :confused:

om man svänger innåt med inner så ´tar man i den tygeln :) det har jag ´fått lära mig att det är fel :confused:

Men man kan ju inte bara ta i tygeln för då följer ju bara halsen med, man måste ju få med sig yttersidan också. Då trycker man ju med yttern. :)
Men lär jag ska svänga så tar jag inte mkt alls i inner oftast utan använder bara ytterskänkeln och vikten. :)

KL

Att bara beskriva hur du gör när du svänger beskriver ju inte riktigt ditt "speciella" ridsystem helt och hållet. Vad är grundtanken, hur ges övriga hjälper, vad är målet och hur reagerar hästen?

Man ser t.ex. ryttare som har fixerat sig helt på yttertygeln och rider hästen i princip helt rak, utan att ge efter och ge den plats att böja sig.
Andra försöker rida hästen "lång och låg", men kan inte få hästen avspänd utan sitter mest och joxar med händerna i magen och jättelånga tyglar.

Rätt tänkt, men lite fel utfört, sas. Kan det vara därför du får reaktioner?
Av dina beskrivningar låter du inte så jätterutinerad. :)

det beror ju på -hur-du rider!
Jag lär bla ut systemet at inte dra i innertygeln(vilken tränare gör inte det?) och att kuna lägga formen på hästen var man vill ha den samtat med ytterst små,osynliga hjälper komma åt att hjälpa hästen balansera sig.
I ett initialskede kan det nog se lite märkligt ut för de som är vana att "hålla emot o sparka på".

Men du har lämnat alldeles för lite infrmatin för att vi,icke allseende,hästmänniskor ska kuna säga omd et är fel eller rätt och varför folk säger somd e gör.
Låter mest som att du vill ha medhåll för tat sedankuna trycka upp det i ansiktet på de som ifrågasätter dig.

En del av mognad är att faktiskt kunna ha en vettig diskussion o förklara sitt tankesätt runt varför man gör en viss sak,oavsett vad det är.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur