Rider ni med handhäst?

Taefill

Trådstartare
Jag hoppas att det finns några här som rider med handhäst ibland. Tror det är fler med islandshästar som gör det än de som har tex halvblod...
Jag har just kommit på vad underbart det är att ta med en extrahäst ut, motionera hästarna går på halva tiden! Men vad har ni för utrustning på handhästen? Har ingen handhästgjord än så det blir till att ha ridhästens tyglar i ena handen och handhästen i andra. Har hitills använt grimma och grimskaft, men det är inte det lättaste när handhästen blir lite för pigg ;) Så vad ska man ha? Träns med uppknäppta tyglar, kapson, repgrimma...?

Sv: Rider ni med handhäst?

På den äldre används träns utan tyglar med longerlina+longeringsdelta.På ettåringen endast grimma +longeringslina.

När jag red med handhäst hade jag repgrimma på handhästen. Fungerade bra.

Longerlina, varför det? Blir inte det onödigt långt och tjafsigt?
Bara undrar alltså, ta det inte som kritik eller så.

Provade du med vanlig grimma någon gång, så du vet om repgrimma är bättre?

nepp inte alls krångligt men har chans att ge efter på den om handhästen skulle busa vilket en unghäst ofta gör,vill inte riskera att tappa henne.

Okej. Tänkte om det inte finns en (större) risk då för att handhästen trasslar in sig i linan, men det kanske inte är så farligt stor risk :)

Nej, det var ju därför jag frågade om hon provat vanlig också så hon vet om repgrimma är bättre.

Jag har gjort det några gånger vintern då hon blev 4, innan inridningen. Handhästen hade grimma och ett ganska långt grimskaft. Det är ett utmärkt sätt att påbörja hanteringen tycker jag. Hästen jag red var trygg i sig själv och gick fram överallt, vilket var en förutsättning.

Jag brukar dra med ungpållan på släp när jag inte har tid/orkar/har lust att motionera båda. Använder främst repgrimma och grimskaft, men ibland har jag även vanlig grimma. :)

Ni som rider med unghäst som handhäst:
Brukar inte unghästen bråka eller försöka springa iväg fortare? Hur gör ni då?
Jag har aldrig ridit med handhäst förut...

Är det vanligt att hästarna blir osams iom att de går såpass nära varandra.

Ni som rider med unghäst som handhäst:
Brukar inte unghästen bråka eller försöka springa iväg fortare? Hur gör ni då?
Jag har aldrig ridit med handhäst förut...

Är det vanligt att hästarna blir osams iom att de går såpass nära varandra.

Jo, min ungpålla kan bråka lite grann men då tillrättavisar jag henne. Springer hon lite fortare tar jag i henne och pratar lugnande med henne, då skärper hon till sig. Min ungpålla älskar att gå och nafsa lite på Filipus bara för han blir så sur på henne men så länge man har kontroll på båda och är beredd att säga åt dom så går det bra. :)

Provade du med vanlig grimma någon gång, så du vet om repgrimma är bättre?

Nej jag har inte provat med vanlig grimma pga att jag tycker att de flesta grimskaft är för korta och för att repgrimman känns "stabilare" då jag kan backa, flytta hästens bakdel eller framdel åt sidan, driva bättre när jag har repet och att den grimman är skarpare än en vanlig.

Jag skulle inte ge mig ut med en vanlig grimma.

Men jämför jag med markarbete så har jag provat med vanlig grimma och repgrimma och där är repgrimman klar bättre.

Har visserligen inte islandshäst men nästan så:angel:

Om jag ska motionera båda hästarna här hemma så tar jag syrrans fjording och rider på och så tar jag min som handhäst.
Tvärtom fungerar inte!
Grimmma funkar bäst. Träns ibland. Ingen risk att hon skulle få för sig att springa före fjordingen.

Senast ändrad:

Jag rider ofta med handhäst, gammal som ung. Jag använder träns till handhästen, jag tycker att man helt enkelt har bättre kontroll då.

Jag använder träns eller repgrimma, mest beroende på om de är van vid träns eller inte.

Ajda
Jag tycker de är smidigast om man håller lite tempo, speciellt om man har en lite pillrig unghäst som handshäst. De brukar hålla sig i skinnet när de får fokusera framåt. Nu menar jag inte fullt ös medvetslös, men inget meningslöst lallande heller, det kan dom göra i hagen. Jag har alltid med mig ett spö så jag kan korrigera handshästen om den går för nära, försöker gå om eller liknande.

Ur säkerhetssynpunkt är de enligt mig helt idiotiskt att rida med handhäst..
Om någon häst blir rädd så har man inget att säga till om och det kan hända hämska olyckor!

Skulle aldrig rida med handhäst undantag är om det är ett föl men då kan den ju springa lös om man rider inhängnat typ i en hage!
Sedan tycker jag de är bara av lathet som man har handhäst varför inte rida den häst som ska rida först och sen gå ut och gå med handhästen??

Skall man rida med handhäst så är det en förutsättning att man har en bra arbetshäst att rida på. En stabil lydig ridhäst som även om den mot förmodan skulle bli rädd går att tygla och lugna snabbt. Rider själv ofta med handhäst men då bara på min trygga läromästare/arbetshäst och har en unghäst eller annan häst som behöver motioneras som handhäst. Har Monty Roberts dually halter grimma på handhästen samt en semilång "tygel/grimskaft" som är tunnare och smidigare och längre än ett vanligt grimskaft. Dually haltern ger mig möjlighet att snabbt och säkert korrigera handhästen om den skulle bli lite för ivrig och vilja komma upp och förbi. Jag tycker att det är ett utomordentligt smidigt sätt att lära unghästen gå i vatten och över broar och andra nya lite skrämmande ställen utan att riskera att få hästen över mig eller på mig. Dessutom bra när man skall konditionsträna en unghäst och inte vill belasta på ryggen!!

*Tar en knapp*

Tack allihop för era svar, verkar rätt blandat vad ni har på handhästen :) Då får jag helt enkelt prova mig fram. Kanske repgrimma på bushästen är bäst... ;) Men angående repgrimmor, det finns ju både lite hårdare och lite mjukare. Spelar det någon roll vilket man har? Jag har faktist aldrig använt repgrimma :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Träning Jag inser mer och mer att jag måste lära mig att rida med handhäst. Jag har två hästar som jag tycker oerhört mycket om men jag är rädd...
Svar
16
· Visningar
3 140
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter