Rider dålig Dressyr?

E

_Elin_

Efter att ha läst en massa trådar om hur
dåliga/elaka ryttare verkar vara, kan jag
inte låta bli o tänka på att alla är väll dåliga i början?

Själv vill jag bli bättre på massor i
ridningen.. men ska jag inte rida bara för att
jag inte kan få hästen att gå i form? :crazy:
Hur ska jag då lära mig om jag inte får lära
mig av mina misstag? :confused:

<vill slippa elaka blickar från bättre ryttare..>

Sv: Rider dålig Dressyr?

Kan bara stämma in. Jag rider för att jag tycker det är kul inte för att bli världsbäst. Väntar med spänning på vad folk säger...

Självklart är ingen bäst i början. Men det är ju lite jobbigt när man ser människor som ridit i många många år och som har egna hästar göra nybörjarmissar om och om igen.

Jag fattar inte varför man bryr sig om andra rider dåligt.
Som du säger - vi är alla barn i början.

Sedan kan man ju diskutera metoder och det är en helt anna sak än enskilda ryttare

Sedan måste jag ju säga att jag själv rider dålig Dressyr - den är alls inte så perfekt som jag - skulle VILJA att den var

_Elin_ skrev:
alla är väll dåliga i början?

Tja, dåliga?

Man är väl alltid så bra som man kan vara med de förutsättningar man har just då.

Jag tycker inte själv att jag stött på överdrivet mycket trådar där specifika personers ridstil kommenteras, undantaget de trådar där personerna själva har bett om det. Däremot diskuteras ju diverse metoders vara eller inte vara rätt friskt, och det är bara sunt, tycker jag. Det gör ju att man får upp ögonen för att det finns fler sätt än ett att göra saker på = man inser att man har alternativ = man kan välja bort metoder som på ett eller annat sätt inte är sunda. :)

mja, det är ju inte det man menar med dålig ridning. självklart tar det ett bra tag att lära sig, och så måste det ju vara, inget fel alls med det :)

den dåliga ridning det klagas på handlar mera om när man har kommit en bit, men försöker ta genvägar (bett, hjälptyglar mm för att krulla ihop hästen osv) för att snabbare komma fram (eller eg blir det ju bakåt...)

PrinceFair skrev:
den dåliga ridning det klagas på handlar mera om när man har kommit en bit, men försöker ta genvägar

...på bekostnad av hästens välmående.

:(

exakt!
Dålig ridning = låga dressyrpoäng eller dylikt är väl knappast något som andra upprörs av, det är när hästarna lider som det blir jobbigt.

Och OM man nu får elaka kommentarer från ryttare för att man tvingar hästen att göra något den inte klarar/man spänner in den med konstiga bett och tyglar eller spöar upp den - då får man faktiskt ta det och försöka bli bättre och ta lärdom ! ;) Fråga hur de tycker att du ska göra i stället, är det bättre om du gör såhär och såhär? Om de har fog för sina kommentarer hjälper de dig, annars blir de nog pinsamt tysta ;=)

I övrigt behöver man inte ta åt sig av allt, faktiskt. Välj en modern tränare och håll dig till dennes råd. Kritik får man alltid, i alla delar av livet faktiskt, och det behöver inte vara dåligt.

Lycka till!
Från en ryttare som gärna tar emot kritik från andra, för jag vill bli bättre !

Sara-Ida skrev:
Välj en modern tränare och håll dig till dennes råd.

Vad är en modern tränare?

Bör man hålla sig till en tränares råd, utan att ifrågasätta, och utan att ta intryck från andra håll?

Nirak

Jag menar en tränare som är utbildad i den moderna dressyrens filsosofi, alltså att inte använda mer hjälper och kraft än som behövs, att rida fram mot handen och använda sitsen för att inverka på hästen mer och låta hästen lära sig att balansera sig själv. Kyra tycker jag förklarar det väldligt bra. Men de flesta framgångsrika tränare har ungefär samma ideér, som Hasse Hoffman, de flesta tyskar, osv. Nu lär du knappast få rida för Kyra eller Hasse, men det finns bra tränare som är skolade i samma anda.

Jag tycker man ska ta intryck av andra och ifrågasätta och gärna testa olika instruktörer. Men om du har hittat någon du litar på, så håll dig till honom eller henne. Annars blir det svårt att bygga på något.

Om någon på läktaren skulle säga till mig: Jag tycker det ser ut som om din häst går på bogarna i en alldeles för låg form skulle jag gå till min tränare och fråga. Är formen bra? Eller är det för tungt för en ung häst? Och lyssna på vad han eller hon sa.

Om personen på läkaren i stället skulle säga: Nu lutar du dig framåt, dra bak axlarna! Skulle jag bli jätteglad, för det är ett problem jag kämpar helat tiden med och det är svårt att rätta till om ingen tittar på när jag rider ;))

Jag tycker det är skillnad.

En nybörjare kan rida dåligt på så sätt att ha svårt att få hästen att ta hjälperna, kan ha svårigheter med sitsen osv.

Sen finns det de som rider dåligt trots att de kunde ridit mkt trevligare. De rider ofta med hård, stum hand, använder för mkt bestraffninger.

De som inte ridit så länge o rider "dåligt" försöker oftast att bättra sig, de som ridit väldigt länge och rider dåligt är oftast övertygade om at de är jävligt duktiga. Det är stora skillander på dessa två olika sorters "dåliga" ryttare, det är oftast lätt att se skillnaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar