Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Eller också är det helt enkelt så att hästen är van vid välutbildad ryttare som rider på annat vis än TS. Om den har tävlat så högt så bör ju f.d ryttaren kunna en del...o då bekräftar det nog igen min teori om att den säkert inte är kandarriden jämnt utan problemet sitter hos nya ryttaren.

Ja visst kan det vara så, jag kan inte sia därom dessvärre. allt är ju möjligt liksom, det bästa hade väl varit att provrida den på träns, det hade jag nog bett att få göra, då kandaret ofrånkomligen kan "maska" en del grejer det går inte att komma ifrån tycker jag, och i uppvisnings syfte dvs en sälj visning/provridning hade jag nog dragit öronen åt mig också om den enbart visades så, om jag själv skulle rida lätt klass. men det är ju lätt att sitta här och vara efterklok.

Det är förra ryttaren som ridit hästen i flera år som har dåliga resultat med träns (runt 53% på sina starter) så problemet finns ju där med tränset oavsett.

Jag upplever också som att hästens trivs med tyngden i munnen.

Tar gärna emot tips på vanliga bett som kanske hästen skulle tycka om. Jag vill ju kunna skola hästen på vanligt bett av något slag. Iallafall försöka.

jag håller med men ville inte skriva något, kände mig så elak :p
om en häst reagerar SÅ hårt på träns så låter det som den gått MSV - på KORT! stång...

Min häst trivs också bäst på sin stång, han rids western så det är mycket långa tyglar men han gillar verkligen tyngden i bettet. Det verkar som att han gillar att gå och "suga upp det" i munnen. Blir väldigt mjuk och fin och tar ut steget på stången. Nu letar vi visserligen alternativ eftersom han verkligen avskyr vanliga tvådelade bett, men han är ingen "problemhäst" på vanligt tränsbett utan går trevligt så länge som det är tunnare än vanliga bett samt inte är tvådelat. På tvådelat bett går han och gapar vid minsta förhållning, hans lilla mun fixar inte nötknäppareffekten, och på normaltjocka bett så gapar han även på lång tyglar a'la när man står på stallbacken och inte ens har suttit upp.

Måste du rida på just tvådelat bett? Kan du inte prova att ha ett annat alternativ till kandaret än tvådelat - ett rakt bett? Ett tunt bett? Ett tunt, tredelat bett? Jag förstår i allra högsta grad att du vill ha ett alternativ till kandaret, även om min häst gillar sin skarpa stång så vill jag personligen inte behöva sitta och rida på den varje dag... Men man kanske inte måste ha det mest uppenbara som alternativ? :)

rakt bett går ju bort om det är tävling på träns, för smala bridonger likaså. en tanke bara.

Det allra bästa är ett bett som man senare får tävla på. Men såklart kan jag tänka mig annat alternativ i bettväg som kan förbereda för att lära sig gå med vanligt (dvs tävlings godkänt bett) senare. Min första tanke är att kanske jobba en del från marken med vanligt bett och på den vägen först låta hästen få förtroende för det och sedan allteftersom börja jobba med det uppsuttet. Men ni som har liknande erfarenheter kan såklart ge tips på vad ni gjort.

Precis, du kan ju ha en längre invänjningsperiod med icke tävlingsgodkänt bett och sedan sakta byta ut det. Låter i mina öron som att det kan bli en långdragen historia att vänja hästen vid vanligt tränsbett på en gång så att säga, om den visar så stort motstånd.

har du provat att longera den på vanligt tränsbett? o om du har gjort det - vad gör den då? för oftast så kan man märka rätt fort vid longering om det är något med hästen eller något som ryttare satt dit. om den går o drar i bettet till en början och sen undan för undan accepterar det har dom nog hållt en del i munnen och den kanske blir "osäker" av plötslig lätthet och frihet t.ex.

KL.

Min häst är en typisk kandar häst. Man skulle kunna tro att han är inriden på kandar. Det går att rida på tränsbett, dock så måste det vara fasta ringar annars slår han med huvudet varje gång man tar i innertygeln, men det är som att han förknippar kandaret med jobb. Sätt på ett kandar och han blir arbetssam, fouserad och lyssnar väl. På träns är han lätt distraherad, blir lättare spänd och stark.
På tävling märks det väldigt väl då vi i början av våran tävlingskarriär knappt kunder rida runt en LA på godkänd procent men kunde kvala till Msv B i Msv C med kadaret på.
Nu har det dock blivit mycket bättre. Jag tror problemet hos honom ligger mycket i att han är riden nästintill bara på kandar i yngre dagar.

Klart det går att träna bort. Känner en duktig ponnyryttare som köpte en trevlig häst för att ha att lära sig galoppombyten på och så klart att tävla senare. Den var också bara kandarriden, plac MSV. Så ja- jag tror inte det är så ovanligt.

Hon var redan jätteduktig att rida med träns- det hade hon ju gjort mycket redan så det blev att träna om den med grunderna framåt nedåt först, på tränsbett sedan kunde de starta och tävla framgångsrikt (på träns först sedan kandar) i många år...

Fördelen är ju att allt hästen kan har den ju med sig. Om du ändå planerar att starta lätta klasser först så kommer den ju inte att överanstränga sig att börja använda sin kropp annorlunda än vad den nu har vant sig vid. Ta hjälp och ta det lugnt så blir det jättebra.

Du får inte stressa upp dig att hästen inte går i form först utan den måste få hitta sin balans själv nu med hjälp av dig och din tränare.

kl

Har du provat med ett riktigt tjockt och tungt tränsbett? Om det är så att den trivs med mkt skrot i munnen så kanske den uppskattar tjocka tunga bett.
:)

Angående hästar som inte accepterar tränsbett efter de blivit introducerade på kandar så tror jag också att det är fåtalet hästar det handlar om, samt för att avgöra detta måste man vara en enormt skicklig ryttare (typ Kyra) annars är det nog piloten det beror på. En välutbildad häst borde ju varit (förhoppningsvis) tränad rätt från början.

Ja så tycker jag också, det kan ju hända att föregående ryttare inte klarade av att rida hästen på träns och det blev ett dåligt beteende. Mycket kan hända på några år. Men man får väl göra det bästa av sitationen. Jag vill absolut inte rida med kandar alla mina pass. Jag föredrar absolut träns. Vi får väl försöka fixa detta på något sätt. Det går säkert, med tid och tålamod. Jag har i dagsläget bara provat 2 delat samt 3 delat bett. Men det finns ju så mycket mer man kan testa. Så jag får kolla upp det ni skriver! Tackar för alla råd! jag vill så gärna lösa detta :)

Fungerar det om du rider på bara bridongtygeln på kandaret? Alltså med full kandarbetsling men låt stångtygeln hänga?

Ja så tycker jag också, det kan ju hända att föregående ryttare inte klarade av att rida hästen på träns och det blev ett dåligt beteende.

Förlåt men usch vad jag tycker illa om sånt här, när allt beror på "förra" ryttaren trots att det är den nya som har problemen idag och kanske i alla fall borde ägna en liten reflektion åt om det eventuellt också kan handla om den "nya" ryttaren;).

Det kan ju faktiskt finnas en liten liten chans att den tidigare ryttaren som nu får skulden läser på bukefalos och känner igen hästen, det är inte så svårt att räkna ut som många tycks tro, vad det är för hästar det skrivs om.

fast vad vet vi om hästen?
ingen har sagt att det inte ligger hos ryttaren men så som problemen beskrivs verkar det ju vara hästen som
från början har en orolig mun och reagerar jävligt skumt på träns, en häst som trivs bäst på kandar slänger
inte upp huvudet och låser sig där.

Vi vet ju inget om hur nuvarande ryttaren påverkar hästen jämfört med den gamla heller. Kan vara stora skillnader för hästen som den visar synpunkter på. Det framgår inte alls. En ny ryttare är alltid en skillnad, sen är det i mer eller mindre grad. Mn behöver lära känna varandra! Jag gillar aldrig (menar inte bara denna ryttare) när "förra ägaren" eller "förra ryttaren" förutsätts ha gjort något som inte var bra när det inte fungerar för den "nya". Troligare kanske att det är den nya som inte hittat rätt knappar än tycker jag.

Tja ang anonymiteten finns alltid uppmärksamma personer som lägger ihop två och två, men det ska jag inte gå in på det vore inte rätt.

Senast ändrad:

fast vi har ju bara en sida av det och då blir det så här, det blir nästan alltid så, oavsett problem. alla är olika och tycker olika,
den gamla ägaren gjorde bara si, den gjorde så, den hade fel sadel, den fodrade konstigt.
jag säger inte emot dig direkt, men vi har ju som sagt bara TS info att gå på.

anonymitet är inne existerar knappt, däremot är TS helt ny o.s.v. så det kanske inte är så självklart, vad vet jag.

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar