O

Osis

Någon som skriver riddagbok?

Jag hade tänkt att börja med det, fast vad exakt är det man skriver?
Förde dagbok över min pålles träning på den tiden jag hade häst men aldrig fört riddagbok

så tips mottages tacksamt ^^

Tack och bock

Sv: Riddagbok

Jag skriver rid/stalldagbok. Skriver vad jag gjort med hästen, om jag såg nåt särskillt, hur han gick, hur det kändes osv.
Sen har jag flikar i boken för hovslagare/veterinär/mediciner, inköp och foder. Skriver foderstatsändringar och allt sånt.

jag skriver ridjournal (låter snobbigare, jag vet)

då har jag först 2 rutor med datum och hästens namn
sedan 1 ruta med plats och ev tränare
sedan en ruta med ca 6 rader där jag skriver in hur träningen gått..
(skulle jag ha egen häst skulle jag lägga till en till ruta på 2 rader om övrigt, typ foderstatsändring, hovslagare, vaccinationer osv)

på ett A4 får jag plats med 4 ridtillfällen.. och det är bara att kopiera upp nytt om det behövs.. hittils har jag ridit ca 120 ggr sen jag började med journalen.. :)

tricket med att orka är att det inte får bli för omständigt.. det ska vara enkla rutor där man bara kladdar in vad man gjort..

Just nu har jag ingen egen häst så då blir det inte så seriöst. Har en vanlig almanacka i stallet där jag skriver hästarnas namn. Om de tränat borta skriver jag plats/tränare. Om det hänt ngt spec/gått ngt spec typ longering, travade första gången, hoppning osv så skriver jag det med. Inget mer.

Egen häst är lite seriösare. Skriver runda, typ av träning hur det gått, mer exakt vad vi gjort, ungefär hur långt pass osv. Vid under tävlingssäsongen mer exakt ang konditionsträning/klättring för att träna lagom hårt. Oxh mer exakt ang ben, rygg, nattbandage osv för att veta mer, blir ju mer belastning. Mamma håller koll på våra hästars vet/hovslagare osv i sin almanacka och ägaren på de hästar jag rider nu.

ska lägga till att polaren har en riddagbok som jag också utformat..

där är hästen självklart eftersom att dagboken handlar om hästen och inte om en speciell människa..

iallafall så finns där 2 rutor på övre raden där man skriver i sitt namn och vart man ridit
sedna är det 2 rutor där man skriver i vad man gjort (dressyr, lektion, hoppning, klättring) och hur lång tid ridturen tog..
därunder finns en stor ruta med 6 rader där man skriver i hur det har gått... :)

Jag försöker skriva en gång i veckan vad som har gått bra respektive dåligt under veckan och om vi lärt oss något nytt..

Brukar skriva vilket väder det var och temperatur. Sedan skrivs det in om det upptäcktes något ovanligt t ex något sår/skav, ett rinnigt öga, en lös sko osv med allt som kan dyka upp. Därefter hur jag red tex om det blev i skogen vilken runda och hur lång tid det tog, gjorde vi något utöver det vanliga på rundan som tog ett extra varv i klätterbacken. Blev det dressyr beskrivs vad vi övade på och hur hästen arbetade. Tillslut brukar jag avsluta med hur hästen var i humör, pigg, glad, gringig, busig, bockig, seg, trött, listan är lång... :angel:

Allt detta på utrymmet av rutan i en såndär veckodagbock med alla sjudagarna på ett uppslag (lite flummigt, men du förstår nog vilken boktyp) Tar inte många dagar innan man börjar få in rutin på hur man skriver allt detta kort och konsist. Jätte skoj att lusläsa gamla böcker +bra att ha om hästen blir sjuk eller liknande.

Jo jag har riddagbok. Förut satt jag hemma å hade en riktig dagbok å där skrev jag i precis allting (blev ofta uppemot en hel sida).

Nu är den lite mindre å mer efektiv å finns till för att vi ska ha koll på vad som görs med hästen, har medryttare nu så det är bra att veta om det har hänt något dagen innan och vad dom har gjort så jag inte gör exakt samma sak.

Sedan skriver jag även en ridjournal över mina ridlektioner.

Jag började skriva vid årsskiftet (nyårslöftet...) men det går rätt trögt =S
Skriver datum och häst, och sen vad jag gjorde och hur det gick. Blir en A5-sida per gång.

Vi skriver rid/stall dagbok:)

Väldigt praktiskt för då har man koll och kan gå tillbaka och läsa.
Vi skriver vad vi gjort, pålles humör och dagsform, hur det gick och om det var något särskilt!

:D

Jag köper stallbok*n där skriver jag varje dag sedan år 1998 typ en dag kan se ut såhär

Red ut i ca 1 timme klättrade lite Gazella lugn och fin(betyder att hon går bra)
Går hon mkt bra ovanligt bra skrivs det och eller om hon går dåligt typ idag var hon ovillig att ställa sig till höger låg mot bettet osv.

Skriver även avvikelser typ tappsko, åt inte upp maten ja allt som kan vara av betydelse om hon blir dålig så man kan kolla bak i boken vad amn kan lista ut är orsaken=)

Kul är de iallafall att ligga och läsa vad amn gjorde för 8 år sedan:D

Jag har skrivit riddagbok i snart 4 år.
Men det är först sen jag började med medryttarhäst som det blev mer "seriöst".
Jag skriver följande:
- vädret
- effektiv ridtid, ej stalltid.
- hur hästen verkar (glad, pigg, sur, osv).
- ev. skador och status på skador.
- muskelspänningar, stelhet.
- vad vi gjort under ridpasset.
- hur hästen kändes och reagerade under ridpasset.
- hur hästen känns efter ridpasset.

Sen brukar det även bli lite allmänna kommentarer om allt möjligt.

Jag har en helt vanlig dagbok för 2006 där skriver jag vem jag red ut med och vart vi red och hur vädret var och hur min ponny var om hon var pigg osv och det har jag gjort sen jag köpte henne -04 och min medryttare skriver i den oxå dom dagar hon har min ponny och då vet man ungefär vad just dom har gjort den dagen :rofl:

Jag rekommenderar att du köper en viss stalldagbok som finns att köpa på nätet.
den är jättebra! :bump:

Jag har ett kollegieblock där jag skriver datum och sen vad jag gjort med hästen och hur länge.

Jag har bok till båda mina.
Skriver datum, vad vi har gjort, hur länge och hur det gick. Skriver också om det är nåt speciellt, typ om dom har blivit vaccinerade/skodda eller liknande.

Jag har en almacka där jag noterar sånt som känns viktigt. Sen skriver jag även en utförlig riddagbok på nätet.

Jäpp, riddagbok här! Skriver vad vi gjort på träningen. Roligt att följa år från år, då man förhoppningsvis tar sig framåt i sin träning. Kul också att se "sensationer" som första gången man sitter upp på en viss unghäst osv. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 961
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar