Ridbyxor med grip vs helskodda?

AliiceeZ

Trådstartare
Hej, ska köpa ett par nya ridbyxor tänkte jag. Just nu har jag bara helskodda och trivs bra med det. Tycker dom det är lite för tjockt i baken. Har sådana ifrån hööks.

Det har ju blvit väldigt poppis med grip nu. Så jag undrar om dom är bättre och vad ni tycker om dom? Är det en stor skillnad och sitter man bättre i sadlen? Kram

Jag hade innan bara helskodda, men kom över ett par med grip, och guud!! :love::love:
Helt underbara!! Med mina, som "bara" har grip på knäna, men ger väldigt bra fäste :) bättre än mina helskodda, enligt mig :)

Jag är emot grip enbart på knäna för jag tycker det gör att många (inte alla!) klämmer med knäna för att inte halka runt i sadeln.

Jag köpte nyligen ett par med grip och jag tycker dom funkar ganska så bra. Sätet känns som att det blir mera still. Däremot tycker jag det är sämre med att kunna sjunka ner i sadeln, det tar lite tid. Det ger lite märken i sadeln för mig men det är bara att putsa bort :) Så jag tycker det var värda att provas .

Jag har inte vågat prova silikongrip eftersom jag hört talas om de som fått märken i sadeln. Alltså typ sugmärken.
Jag har en Amerigo dressyr som får märken av vissa ridbyxor med lite mer framträdande sömmar. Hoppsadeln, Bates, får dock aldrig märken. så har man inte kalvskinn eller annat känsligt material är det väl skitsamma kanske...

Jag har kalvskinnssadel och har numera tre par ridbyxor med silikon. Inga märken!

Det beror nog, som med allt annat med sadlar och byxor, på hur man är formad, vad man har för sadel, vad man har för byxor, hur man sitter och hur man rider. Vissa får, vissa får inte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar