Ridbyxor i softshell

kopur

Trådstartare
Har länge velat ha ridbyxor i softshell eftersom de tydligen är varma, vindtäta och vattenavstötande. Men tidigare har jag bara sett sådana i "sko-modell". Men nu verkar flera märken ha kommit med softshell-varianter för oss som rider med stövlar! Bl a Pikeur, BacktoBack och Pfiff har jag hittat när jag googlat. Men jag har inte haft möjlighet att se någon av dem i verkligheten...

Är det någon här som testat softshellridbyxor? Vilket märke var det och vad tyckte du?

Sv: Ridbyxor i softshell

Har ett par Euro-Star, toksköna på vintern! Tycker att de är stor skillnad mot vanliga ridbyxor och förstår inte hur jag klarat tidigare vintrar utan dom.

Jag har ett par helskodda i skomodell. De är varma och vindtäta och sköna. Dock är det si och så med vattentätheten på mina då själva skoningen inte är vattentät. Så man är torr bitvis och genomdränkt på andra bitar ;)

jag har pikeurs vinterbyxor och dom är båda varma och jättesköna! misstänker starkt att billigare kopior är allt annat än bekväma...

Vet du om Pikeur har flera olika typer av vinterridbyxor, eller har du också någon av de fleece fodrade modellerna?

Håller med dig om att de är varma och jättesköna, riktigt mysiga på vinterhalvåret när kylan tar över Sverige.

Fick tips om att Börjes har softshellridbyxor på sin hemsida - tydligen kostar de under 500 kr! Någon som testat dem?

Jag har Börjes. De är varma. Lite konstiga i modellen, d¨å de sitter eprfekt över rumpa och lår, men är väldigt smala i midjan. De blir ganska hala att rida i, men då pikeurs kostade en 1000-lapp mer så fick det vara så. ;)

Har du samma storlek på dem som du brukar ha på vanliga byxor? Ibland tycker jag ridbyxor har så konstiga storlekar att man alltid måste välja ett par storlekar större... Om man har 38 på vanliga byxor så kan man behöva 42 på vissa ridbyxor...

Pikeur har softshell, de som heter softshell, 80-tyget.

Finns i Mondega, Lugana och Cindy. Cindy säljs dock iinte så mycket i softshellmaterialet eftersom folk insett att man kanske måste stå ut med en lite högre byxa på vintern för att hålla värmen.

Ja jag har samma storlek som på vanliga byxor. Men då är de som sagt var ganska snäva i midjan. Om man är lite magrare än jag så passar de säkert utmärkt. ;)

Det beror på modell och märke.

Equiline t.ex. är i Italienska storlekar och generellt små i storleken. Såå har man 38 i normal storlek måste man ta 42 i Equiline.

Modellen också, de med högre midja måste man ibland gå upp en storlek på mot de lägre där man oftast kan ha samma storlek eller ibland kunna gå ner en storlek.

Beror ju också på materialet på byxorna. Men generellt är dyrare och mer 'exklusivare' kläder mindre i storlekar, eller snarare att billigare kläder är stora i storlekarna.

Har precis fått hem ett par softshell från Börjes! Hade först sett Pikeurs på ridsportbutik men de kostade nästan 2000 kr... och Börjes bara 399 kr!

Sommartid föredrar jag definitivt ridbyxor från Pikeur - eftersom de har så suverän passform. Men på vintern ska jag ändå ska ha långkalsonger under så då spelar det inte så stor roll. Pikeurs är helskodda - vilket jag föredrar i vanliga fall - men på vintern har jag ändå ett fårskinnsöverdrag på sadeln så jag hoppas att jag inte halkar av!

Hon på ridsportbutiken påpekade också att det faktiskt kan vara en nackdel med det helskodda på vintern - eftersom de inte blir lika varma. Skoningen är ju inte fleecefodrad och det är ju just på rumpan man fryser mest! Någon har ju också skrivit här att en nackdel med helskodda softshell är att skoningen inte är vattentät. Ett annat problem man alltså kommer runt med knäskodda.

Jag brukar ha storlek 38/40 på byxor i vanliga fall, beställde 42 på dessa eftersom jag ville vara säker på att rymma långkalsonger - och det gör jag. Som någon annan skrivit - de är relativt smala i midjan. Men det är jag också så mig passar de perfekt. Om jag inte minns fel var också storleksguiden hos Börjes utifrån midjemåttet - så mäter man bara rätt borde det bli bra. Fast om man är ganska rak i figuren är det förståss risk att de upplevs för stora över höfterna istället om midjan är lagom...

Oj, det här blev långt och svamligt! :o Min slutsats: till det oslagbara priset tycker jag man ska beställa och prova! (Fast om det visar sig att jag halkar av hästen p g a att de inte är helskodda så kanske jag ändrar uppfattning!)

Golden Dress knäskodda. de har varit mysiga att på vintern, men jag måste ändå ha långkalsonger under...men som sagt hade det säkert varit ännu kallare om de inte var fodrade....dock ångrar jag att jag inte köpte de helskodda då jag trivs bättre med att rida i helskodda ridbyxor.

jag älskar mina cindy pikeur som jag har i barnstorlek (då jag är rätt kort så är de perkfekta i längden på mig och korvar sig inte) men de är inte i softshell hade gärna velat hitta dem fast i barnstorlek ngn som har eller vet om det finns ens? jag har letat men inte hittat.

Pikeur Cindy heter i barnstorlek Pikeur Cindy Girl. ;)
Skillanden mellan modellerna är inte bara namnet utan även kvalitén på tyget som är mer påkostat på Pikeur Cindy.

Jag har för mig att Pikeur Cindy Girl inte finns i softshell.

ja du har helt rätt =)
nä det förvånar mig inte om de inte finns i softshell. finns juh inte i särskilt många färger heller :( Du vet säkert hur det är när man väl hittat sin favorit modell sitter alla andra ridbyxor fruktansvärt, hehe. om du vet var jag kan hitta cindy pikeur (helst cindy girl men misstänker att det är kört) eller andra modeller av pikeur hade det varit gött om du ville pm:a mig!

*KL*

Såg att Hööks har ett par också - kostar 699 kr. Undras om de är nåt att ha?

Beställde från B*rjes efter att ha kikat i denna tråd, och är nöjd såhär långt. Som Minett skrev så är de ganska små i storleken, vilket kan vara värt att ha i åtanke. Väldigt skönt med fleecefoder, och de står emot en del vatten också (har testar rida i regn och stänkt ner mig en del utan att bli blöt). Kanske något halkiga, men sådant är ju soft shell-materialet. Snart ska väl ändå rumpvärmaren fram så då kvittar det :angel:

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i... 2
Svar
22
· Visningar
1 736
Senast: Buongusto
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Lii
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka