bdani

Trådstartare
Hej!
Behöver tipps om underlag till en uteridbana.
Det skrivs så mycket om att det ska vara svikt i underlaget. Paddex kan vi icke ha. Vilka andra underlag ger bra svikt. Hur har ni byggt era ridbanor ute?
MVH
Beda

Sv: ridbana

Har hört att gummiflis ska vara bra...

Någon som vet var man kan få tag i det??

Eller någon som vet något annat bra material??

Vill oxå veta.....

Tyvärr får man inte länge använda gummiflis. Det är cancerframkallade.
Har man en ridbana med gummiflis kan man bli tvyngen att ta bort den, om det blir en granskning.

Paddex ridbanor ska väl vara bra.
Dessutom finns det de vanliga grusbanorna med väggduk underst.
Jan Brink har en botten med "tyg"(?) i sitt ridhus. Och det ger kanon svikt. Vet dock inte var det är inköpt.

Ok! Hade jag inte en aning om...

Då e de ju tur att man inte fått tag i det och lagt på det... :)

Men tror inte tyg fungerar på en utebana på blåsiga österlen... :D

Grannarna blir kanske inte så glada om de flyger omkring... :p

De e en evig djungel detta med bra underlag till hyfsat billig peng.

Paddex går inte, det är olösligt... :crazy:

Även om gummiflis gått att få tag i så är det ett kasst material, det blir snorhalt.... vet flera som fått blanda ut det med sand.

Tips! Sök i forumet Hästverksamhet, där finns många olika trådar om detta ämne.

Vi har gjort vår ridbana på rubber-ground. Det är ett material som läggs under det översta lagret. Alltså under både matta och stenkross. Det översta lagret är fast och ganska hårt, alltså inte tungt, men banan sviktar. Detta underlag är inte alls det samma som gummiflis, som läggs som det översta skiktet.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: Lars L
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 739
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka