kristalia

Trådstartare
Vi ska anlägga ridbana. Det lutar mycket där den ska bli så vi kommer
Gräva och inte fylla upp där den är lägre. Den är en ekonomisk fråga. Vi kommer också göra diken runt så de inte blir vatten på ridbanan eftersom den är nedsänkt.
Därefter att matgjorden är borta blir det ca 10 cm stenkross och sedan matta och därefter stenmjöl och sand.
Har ni synpunkter? Tips, råd?
Läste tråden om matta eller inte. Delvis varför jag väljer matta är att det annars kan bli lätt att stenkrossen börjar krypa uppåt Och man får gå och plocka sten.
 
Min ridbana är anlagd där marken lutar - vi bor på "toppen" av en grusås... Jag hade först inte tänkt jämna till så mycket pga lutningen, men vi valde att ta materialet från den höga sidan och lägga på den låga. Och jag är jätteglad att vi gjorde det arbetet. För det är värt mycket att slippa reta sig på den lutande ridbanan... Mitt råd är att om du nu lägger såpass mycket pengar som du ändå gör på att anlägga en ridbana, så gör det ordentligt direkt. För det är ännu besvärligare och dyrare att göra om det senare.
 
Jag håller med Ameo. Det är lika bra att göra det ordentligt när man håller på, och en lutande ridbana blir inte bra. Det blir inte heller bra att ha en nedgrävd ridbana, risken är stor att ditt topplager kommer åka med regnvattnet ut och hamna i dikena. Vi hade också en yta som lutade (en dryg meters höjdskillnad på banans 40 meters längd). Vi valde att fylla ut upp till 1% lutning för att få bättre egenskaper på banan. Om marken inte är extremt väldränerad naturligt (sandås typ) är en urgrävd bana, dessutom utan dränering underifrån, i mina ögon ingen bra idé.
 
Tack för svar! Självklart ska jag inte ha en lutande ridbana (missuppfattning).
Det jag ville diskutera var nedsänkt eller ej.
Det lutar såpass mycke att det är därför vi funderar på att sänka och göra diken. Men är osäker på hur det kommer bli? Kommer gruset kosta 50 tusen extra!?
Tack för svar
 
Tack för svar! Självklart ska jag inte ha en lutande ridbana (missuppfattning).
Det jag ville diskutera var nedsänkt eller ej.
Det lutar såpass mycke att det är därför vi funderar på att sänka och göra diken. Men är osäker på hur det kommer bli? Kommer gruset kosta 50 tusen extra!?
Tack för svar
Kostnaderna är svåra att svara på - det beror på markförhållanden och transportavstånd bland annat. Och förstås på vad du menar med att det lutar "mycket". Men som jag sa innan - jag ser inte nedsänkt bana som ett bra alternativ. Det är stor risk att det kommer vara blött och /eller att regnvattnet drar med sig topplagret ner i dikena.
 
Min ridbana är lite nedsänkt i ena hörnet. Här funkar det bra eftersom vi har naturlig dränering. Och det i princip är "på toppen" av grusåsen. Vägen bredvid paddocken är högsta punkten...

Försökte hitta nån bild som visar, men hittade ingen riktigt bra just nu. Men här syns lite hur vi har gjort.
Och som sagt, fyllmaterialet räckte gott för utfyllnad av andra änden.

20150308_1539471_zpspxkhotlh.jpg
 
Min ridbana är lite nedsänkt i ena hörnet. Här funkar det bra eftersom vi har naturlig dränering. Och det i princip är "på toppen" av grusåsen. Vägen bredvid paddocken är högsta punkten...

Försökte hitta nån bild som visar, men hittade ingen riktigt bra just nu. Men här syns lite hur vi har gjort.
Och som sagt, fyllmaterialet räckte gott för utfyllnad av andra änden.

20150308_1539471_zpspxkhotlh.jpg
På toppen av en grusås förstår jag att det fungerar bra! En viktig sak är ju stenarna som ni lagt som kant. Utan dem hade ju regnvattnet dragit med sig material från den höga sidan ner på banan.
 
Fast jag tolkar ts som att ridbanan kommer att bli som ett suterränghus, liksom? Inte att hela ridbanan är nedsänkt?
Problemet med det är att vattnet kommer dra med jord från över banan ner till banan, och sedan topplagret från banan och vidare nedåt. Med en bra dränering får man inte den effekten då vattnet då går rak ner. Men det är rätt svårt att lösa i lutning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 608
Senast: warg
·
Anläggning Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand. Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden...
Svar
2
· Visningar
1 514
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Jag bor på en mycket naturskön plats med milsvid utsikt och har precis byggt ridbana, vi var tvunga att fylla ut en del i ena hörnet, då...
2
Svar
27
· Visningar
5 581
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp