Ridbana - underlag till dressyrtränande

O

Okeanos

Jag VET att det finns gott om trådar om ridbanor, men trots att jag läst massor av dem har jag inte hittat svaret på det jag vill veta - därför får det bli ännu en tråd.

Jag bor i södra Skåne, har tre hästar som alla tränas i dressyr, samt gymnastikhoppas några gånger i månaden.

Vilket underlag kan bli mest prisvärt och funktionsdugligt?

Jag vet inte riktigt var man skulle kunna jämföra olika material - inte heller vet jag vad man kan välja på.

Har kollat med Paddex (www.paddex.se). För en bana på 20*60 m kostar deras material 69 000:- + moms, hemkört och klart. Däremot tillkommer ju kostnader för schaktning, dränering och ev. fiberduk.

Finns det någon som vet var man kan vända sig (eller har prisuppgifter) för pris på sandbanor?

Är gummiflis förbjudet och olämpligt? (Visst var det tungmetallrester i det?)

Någon som vet mer om ProFiber (kontaktuppgifter också?)?

Tips, idéer?

Jag är beredd att lägga ner ganska mycket pengar (100 000:-), bara jag får en väl fungerande bana.

:) Okeanos

Sv: Ridbana - underlag till dressyrtränande

Ring till miljökontoret i din kommun, det skiljer mellan olika kommuner om det är tillåtet med gummiflis eller inte. Det blir i och för sig bra banor, men jag hade iofs ändå inte valt det eftersom jag tror det kommer bli förbjudet i alla kommunder på sikt.

Sandbanor kollar du enklast priset på med ett grustag i din närhet avseende material. Min sandbana kostade drygt 100.000 kr exkl moms men inkl allt arbete. Den är 20*40 meter.

Är du nöjd med din sandbana? Hur ofta använder du den, när, och till vad?

Min ridbana kostade ca. 45000:- Jag är inte 100% nöjd, men kommer nog bli det (eller kanske man aldrig blir det... :crazy: )Om jag skulle gjort ridbanan idag, hade jag gjort lite annorlunda. Det största felet idag, är att på några ställen är den för mjuk, men vi håller på att fixa det. Min smärtgräns gick väl typ vid 45', men hade jag haft 100' så hade den väl blivit ännu bättre... :p ?
Mvh. Matten

Men vad är din bana gjord av? Hur är den gjord?

Jag är jättenöjd med min bana. Den är inte ridbar om det är under -5 grader mer än några dygn i sträck. Tinar det lite på dagen av solen fungerar den även vid lägre temperaturer eller längre kalla perioder. Den används dagligen, stall med 10 hästar, alla ridhästar, till såväl hoppning som dressyr. PM:a gärna om du vill ha mer detaljer om hur den är uppbyggd eller kolla vad jag har skrivit i andra ridbanetrådar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka