Ridbana av udda mått.

Jaxonmaxon

Trådstartare
Eller ja så värst udda blir det inte men lite.

Hade planerat en bana på 20*60m nu när vi mätat så inser vi att en alldeles för stor sten är ivägen, och åt andra hållet är hagen (hage är en skogshage med lite öppet och en plan traktorväg som dom haft som lite rejssträcka och det är just den vägen som blir nallad lite av ifall jag bestämmer mig för att ha en 20*60s bana.

Så min fråga är, hur störd blir man av att ha en bana som kanske är 58m lång ist för 60m.

Ni som har udda mått, vad har ni för mått och vad pysslar ni med? Störs ni av det och har ni tillgång till ridhus/ridbana (jag har anläggning typ 15-20 min bort med transport.)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Som hopp/allroundryttare störs jag absolut inte av udda ridbanemått.
Pappas paddock blev allt annat än standardmått men det fungerar alldeles utmärkt.
Där jag har hästen uppstallad har vi en 20*60 paddock men den kunde lika gärna varit 20*55 eller 18*53,6

Tullar hellre på längden än på bredden för blir det under 18 m så känns banan liten oavsett längd.

Tävlar man i dressyr så kan jag tänka mig att det kan bli lite knas om man ska träna in ett nytt program och tävlar mycket.
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Ja alltså jag är ju dressyrtant men jag har ju nära till bana av rätt storlek.

Finns de någon dressyrryttare som har udda mått? B-)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Nu är jag inte dressyrmänniska längre o har inte heller någon ridbana, men när jag var och hade det, så var den "sned" och var 55 meter i ena änden o 58 i andra, det störde aldrig mig alls. De gånger jag behövde rida igenom nya långbaneprogram så fick jag göra det på fullskalig bana, annars red jag sällan igenom hela programmen så att jag var beroende av att ha exakta mått.
Som redan har skrivits har jag större problem med smala banor än "för korta".
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Jag har nog aldrig ridit på en bana som är smalare än 20, så det kan jag inte säga nåt om, men ja det verkar ju inte va nåt större problem med att ha den lite mindre... :-)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

min ridbana är 22x49 m, det fungerar alldeles utmärkt att rida på.
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Jag kan bara tänka mig tre anledningar till att 58 meter skulle knasa till det:

1) Om man har tänkt sig att anordna dressyrtävlingar på ridbanan
2) Om man rider ett kürprogram på högsta nivå och har räknat decimetrar och beats per minutes in i minsta detalj...
3) Om man befinner sig en bit in i autismspektrat (halvt på skämt och halvt på allvar, men eftersom det är Buke det här så vill jag påpeka att jag inte menar något illa och jag har goda vänner osv osv)

Däremot, som några har skrivit här i tråden, så kan man känna skillnad på 18 och 20 meter på bredden!
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Min bana är 20x55, gick inte att göra längre pga träd och brunnar. Tycker att det funkar hur bra som helst, inga problem att träna programm i heller.
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Ja alltså jag är ju dressyrtant men jag har ju nära till bana av rätt storlek.

Finns de någon dressyrryttare som har udda mått? B-)

Vårt ligger på 25*60, lite jobbigt att träna uppridningar osv då det blir tightare på tävling, men annars funkar det super :)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Nähää säg du de?

(Halvdrygt när man tävlar på 20*60 att då träna på 20*40 :grin: )
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Skönt att höra, då får det nog bli så stort som möjligt utan att nalla av hagen :)

Deimion :
Min förra var 30*60 , för jag hade någon liten idé om att ifall jag nån gång skulle få för mig att hoppa hemma så ville jag inte hoppa på 20s bredd, men eftersom jag hoppar sisådär en gång om året ^^ så var de som bara drygt, i början så la jag ut bommar när jag skulle rida igenom nå program men de iddes man ju inte sen :O hehe
Så , jag tänker inte ha den större än en tävlingsbana iaf :)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Din bana du bestämmer, om du tror du kommer störa dig så har du problem. De flera Dressyranläggningars ridhus är inte 20x60. De flesta är runt 21-24 x 60-65 så ställer man staket för tävling.
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Vi har en 20*52 och både min syster (Int dressyr) och jag (Msvb dressyr+sv FT) har tränat våra program där. Du anar inte vad gott om tid man får när man sedan är på tävling och banan är 60 m lång!
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Vår ridbana är ca 28x38. Tidigare var den 18x38.
Lite knepigt när man tränar program men det har gått det med. Även hoppträningar har vi lyckats med. Rider dock inte så ofta i den längre utan använder den till sånt arbete där jag står på marken :)
 
Sv: Ridbana av udda mått.

Har ridit på bana som var ca 15*30. Även träning i grupp och hoppning. Dom udda måtten var inte direkt något som störde, även om bredden störde en aning när man övade dressyrprogram..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp