Ridanläggning

Sv: Ridanläggning

Jag hade låtit folk välja om det var helt privat:

Sladda och det kostar dig mindre
Sladda inte/jag gör men då får du betala för det
 
Sv: Ridanläggning

Men ska folk som rider alltså sladda själva ?
Det hade jag aldrig velat ha i mitt ridhus . Alldeles för stor risk gällande åsamkande på tex sarg, dörrar, sladd eller tex fyrhjulingen .
Dessutom tänker jag på försäkringsfrågan, om ngn skulle skada sig genom körande av detta fordon . Det finns ansvars regler för den som äger maskinerna på en gård / företag om ngt sånt sker tex .
 
Sv: Ridanläggning

Men ska folk som rider alltså sladda själva ?
Det hade jag aldrig velat ha i mitt ridhus . Alldeles för stor risk gällande åsamkande på tex sarg, dörrar, sladd eller tex fyrhjulingen .
Dessutom tänker jag på försäkringsfrågan, om ngn skulle skada sig genom körande av detta fordon . Det finns ansvars regler för den som äger maskinerna på en gård / företag om ngt sånt sker tex .

Som sagt, bara en tanke :). Kanske en naiv sådan.
 
Sv: Ridanläggning

Jag svarade iof Dandylinn för det var så hon spekulerade om att ev lösa det , om jag inte missförstått ?
 
Sv: Ridanläggning

Här bokar man hela ridhuset själv. Kostar mellan 50 och 150 beroende på vilket ridhus.
ag tycker det är jättejobbigt att rida om man är många, dvs fler än två...
 
Sv: Ridanläggning

Självklart ska inte barn eller andra mindre lämpliga göra det men man behöver inte heller vara utbildad/proffs inom alla normer som finns för att sladda eller underhålla ett ridhus efter egen användning..

Det finns faktiskt ställen som har löst det så och det fungerar.

I föreningar bör man hålla sig från att ha anställd personal om det inte är nödvändigt för att sköta saker för att det är oekonomiskt.
Jag ser inget konstigt alls i att man sköter sladdning ideellt några dagar per vecka eller att det ingår att man måste sladda efter sig vid träningar osv..förhoppningsvis är ju tränaren tex vuxen eller att föräldrar är med och kikar på träningen om det är barn som deltar..
Varför är det konstigt att lämna det rent och snyggt efter sig, bidra till bättre hållbarhet och minska utgifter?
I slutändan blir det ju ändå medlemmar i en ideell förening som får betala priset om anläggningens skötsel är eftersatt..

Olyckor kan alltid hända, men det finns försäkringar samt att det finns föreskrifter man följer och ger instruktioner till folk om hur saker ska utföras rätt för att minska skaderisker. Självklart skulle ingen få nyttja tex en fyrhjuling utan att fått en instruktion om hur det fungerar! Dock vill jag säga att alla som kan köra bil, kan hantera en fyrhjuling också.

Det behövs inte en fyrhjuling för att sladda heller utan andra lösningar finns.
Har man en fyrhjuling kan dessa spärras, så att de inte kan köra fort etc.

Vissa dagar behöver nog underlaget inte sladdas ens utan det kanske räcker med krattning.

Du kanske tycker det låter helkorkat, men andra tycker att det finns lösningar och sätt att göra det på där vederbörande inte behöver köra ihjäl sig, rasera ridhuset eller meja ner sina kompisar med sladden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Jag har stått på två anläggningar med ridhus. På den första var det ett mindre ridhus, knappt 20 * 40 m. Där sladdade stallägaren/arrendatorn två gånger i veckan. Dessutom hade alla inackorderingar "krattveckor" där man krattade ner ridhussand från väggarna så runt hela sargen, så att det inte skulle bli en velodrom, som någon beskrev det. Man krattade runt hela spåret två gånger i veckan under sin vecka. I detta stall stod det ca 10 hästar som delade på ridhuset, och dessutom var det 2-3 st utifrån som hade ridhuskort. Fler ville man inte ha pga det extra jobb detta skulle medföra.

På den andra anläggningen (där jag står nu) har vi ett stort ridhus, ca 20 * 80 m. Det är en förening som driver det, men ingen ridskola utan bara privathästar. Där är det ca 100 hästar som delar, men då finns det dessutom ridbana och andra bra ridmöjligheter på gården, vilket gör att det inte brukar vara någon stor trängsel. Där har vi inackorderingar inget ansvar vad gäller ridhusskötsel, utan det ingår i hyran. Det sladdas två gånger i veckan. Enda gången hela detta ridhus bokas är för tävlingar eller hoppkurser, vilket blir några gånger per år. Annars kan man boka halva ytan för t ex lektionsridning. Man får inte boka för enskild ridning. Det gör att ridhuset så gott som alltid kan nyttjas av oss som står där.
 
Sv: Ridanläggning

Och ska man tänka sådär all the way..så tror jag man ska hoppa över att ens låta någon nyttja ridhuset,.. för tänk om någon gör sig illa där inne, kanske skrapas mot sargen eller annan del som räknas till byggnaden/gården?
Tänk om hästen snubblar till illa på underlaget?
Hindermaterial utgör fara och orsakar en skada?
(Det är också sådant som faller in under ansvar/försäkringsfrågor)

Vissa saker innebär skaderisker ja, men kan enligt instruktioner utföras ändå och minimera risken samt att man enbart låter behöriga eller lämpliga personer utföra uppgiften.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Jag tycker inte det låter korkat öht ? Jag har bara undrat över hur du tänkt det i detalj utifrån egna erfarenheter . Att underhålla ridhus från gemene mans sida Ffa rent försäkringsmässigt med alla scenarios som kan uppstå både på person och inventarier är en problematik i sig enligt mig vilket jag försökt höja.

Det är stor skillnad i FB aspekt i fråga om ansvar och lagar , om ngn ryttare skadar sig och att köra fordon underhållsmässigt i ngn annans "ägo" .. Otroligt komplext just ang skillnader . Jag har bara kommenterat detta i din tråd som reflektion eftersom jag tolkat din tråd som att du vill ha tankar om upplägg .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Ungefär hur det är tänkt: Personer som ska ansvara för sladdningen eller efter bokad träningstid instrueras helt enkelt i hur det ska utföras och utför det förhoppningsvis. Ungefär som att man utbildas till att vara funkis på tävlingar som också ställer stora krav på att du vet vad du sysslar med i vissa uppgifter men är ändå det också ideella uppgifter.

Alla kommer inte att kunna sladda eller ens göra det, men förhoppningsvis kan man få med så många som möjligt som kan/vill lära sig och gör det så att man hela tiden håller underhåll rullande, på ideell nivå.
Anläggningen är ju ändå medlemmarnas förmån i första hand och jag tror inte att det är svårt att få med sig en hel del som tycker att det är värt det för att göra vissa besparingar.

Sen hur ansvaret delas upp är ju en fråga i sig som man i så fall tar senare, om det blir spontana sladdningar, om man har veckoscheman eller hur man väljer att lägga upp det.

Jag har samlat ihop från andras tankar och erfarenheter och tycker detta sättet låter jättebra, än att anställa någon på flera timmar i veckan att göra det (vilket också är vanligt) = kostar onödigt med pengar.

Vi har inte fått några protester alls från aktören som i så fall kommer att bygga och de om någon borde ha koll på hur allt ligger till ansvarsmässigt utan vill att vi ska plocka fram sätt att driva det på utan anställd personal mm från deras sida då de inte kommer att bidra med sådant.

Jag vet inte om jag kan tycka att ditt råd var så upphöjande precis i första inlägget utan det var mer som att du målade fan på väggen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Jag målar helt klart fan på väggen då jag ser många svagheter i upplägget du redovisar . Tycker jag svarat konstruktivt utifrån vad jag tolkade du ville ha reflektioner /svar på utifrån tråden . Men om din tråd inte var avsedd sådan utan jag misstolkat den ber jag om ursäkt .
 
Sv: Ridanläggning

Fast det är ändå småbitar i hela upplägget av anläggningen, som jag ändå inte kommer att klargöra till punkt och pricka ännu eftersom att jag inte vill outa mig helt och hållet ännu.

Du får jättegärna komma med konkreta tips i stället på hur man då utför underhåll på ideell nivå, som inte kräver personalanställningar. För det kommer inte att vara aktuellt och vi kommer aldrig att få någon som ensam gör allt ideellt arbete ensam, därav tankegången att det måste delas upp.

Har nog aldrig efterfrågat om hur dagligt underhåll ska se ut.
 
Sv: Ridanläggning

En av mina ridklubbar (drivs som förening + kommunstöd) har ridhus och två utebanor, men det finns inget stall och således ingen ridskoleverksamhet, eller hur man nu ska uttrycka det, så det är en renodlad tränings/tävlingsklubb, men för alla nivåer. Ridhuset är väl bokat för träning 1-3 sammanhängande timmar per dag, samt heldag för någon klubb/tävling kanske max en gång i månaden. Finns inga krav på att ställa upp som funktionär eller dylikt, gissar att styrelsen har pejl på att det finns tillräckligt med frivilliga ändå.

Ett anläggningskort kostar 400:- per år eller 300:- per termin, vill man boka ridhuset för sig själv kostar det 50:- i timmen.
Jag bor tyvärr så långt bort att det inte är aktuellt att åka dit bara för att träna, men med andra förutsättningar hade det varit en ultimat lösning. Det var lite skillnad i både pris och nyttjningsmöjligheter från min förra ridklubb, där ett årskort gick på 2200:- och anläggningen delades med en ridskola och ett ryttarsällskap...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

20 * 40 där jag brukar rida.
27 * 60 där jag tränar, grupper om fyra och det är gränsfall. Jag vill koncentrera mig på min ridning och inte titta efter de andra hela tiden.
 
Sv: Ridanläggning

Intressant ämne då jag själv går och maler möjligheterna själv. Jag bor i en ganska häst-tät kommun. En ridskola finns men de har litet ridhus och kan således enbart arrangera små klubbtävlingar o CR i ridhuset.
Det finns mark i anslutning till vår bostad som är till salu. Jag funderar på att om man skulle bygga följande: Ridhus om 40x60 m, helst åtminstone lite isolerat. Läktare, fikarum. Bra hinderpark. En super utebana med belysning. 15-20 stallplatser i ena kortsidan av ridhuset. En hyra för boxplats inkl. skötsel hö och strö, bra hagar (inte små fyrkanter), mycket utevistelse. Drömmen är också kanske 2-3 lägenheter i ansl. till ridhuset på andra kortsidan, ex. 2:or för yngre singlar eller par som har häst. Hyra går nog att få in mellan 3000-3500:-/mån. för stor häst. Plus intäkter för uthyrning till hundklubbar, sälja en hel del ridhuskort samt att lokala ridklubben får hyra anläggningen och anordna egna tävlingar och ev. träning (eller om jag ska ombesörja och locka hit BRA tränare själv och sälja de träningarna som inkomst i min verksamhet)
Jag är 95% säker på att få minst 10 boxar uthyrda omgående.
Detta är ett projekt i 3-4 miljonersklassen (jaa vi är beredda att göra mkt själv) så det är en enorm satsning för en vanlig Svensson som mig/oss. Finns det ngn här som gjort ngt liknande?
 
Sv: Ridanläggning

Driva anläggningen skall jag och min sambo göra själva så inga anställda förutom revisor ;) Och såklart räknar jag med att kunna ta emot många praktikanter från real-gymn. o liknande. Inte bara för billig arbetskraft utan att lära ut proffsig häst- och anläggningsskötsel!
Kostnader för drift och underhåll blir såklart ganska bra när man bygger nytt då man bygger bra från början, kanske gör eget vindkraftverk lr solceller osv. osv.
 
Sv: Ridanläggning

För det byggprojektet du beskriver får du nog plussa på lite mer än 3-4 miljoner ;)

Bara riktigt bra underlag i ridhus eller ridbana brukar gå loss på ett par hundra tusen för material, beredning, frakter mm
 

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 058
Senast: FannyN
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp