Ridanläggning

Sv: Ridanläggning

För några år sedan drabbades en anläggning i närheten av oss av kvarka. Resultatet blev att alla andra anläggningar stängdes för externa ekipage några månader (det var mitt i vintern). Då var det inte så kul att sakna eget ridhus.

Där vi står nu är inga utomstående ekipage välkomna, mest för att det är litet och det ger ökad frihet tilll ägarna och hyresgästerna, men också p g a smittrisk.

F ö är min uppfattning att de flesta privata ridhus används ganska mycket. Ofta bokat för träningar flera kvällar i veckan och även på helgerna. Kan bli ganska svårt för hyresgästerna att hitta fri ridtid. På ridskolor är det ännu svårare, helt omöjligt att rida fritt på normal kvällstid.
 
Sv: Ridanläggning

F ö är min uppfattning att de flesta privata ridhus används ganska mycket. Ofta bokat för träningar flera kvällar i veckan och även på helgerna. Kan bli ganska svårt för hyresgästerna att hitta fri ridtid. På ridskolor är det ännu svårare, helt omöjligt att rida fritt på normal kvällstid.

Detta tror jag nog är ett ganska vanligt problem att ridskola och träningar tar upp ganska mycket tid.
 
Sv: Ridanläggning

Det konstiga är att det tycks vara så få anläggningar som är öppna för vem som helst, typ helt fristående anläggningar.
Om man tänker sig ett gym eller liknande, där kan ju vem som helst träna oavsett förening/klubbs tillhöriget eller bara för privat bruk.

Det känns ibland som att hästbranschen behöver moderniseras på flera håll för att kunna utvecklas samt möjliggöra träning för alla utan att man behöver välja viss uppstallning eller klubb etc för dyra pengar :)
Jag tycker inte att det är så konstigt. Och jag tror att vi som rider måste inse att det kostar! Föreningar drar ju in pengar på andra vis än bara avgifter, arrangera tävlingar, LOK-stöd, eventuellt kommunalt bidrag, t ex. Det gör att det är billigare att rida hos en förening än på ett "drop in-gym". I gengäld så får man bidra med ideellt engagemang, måla hinder eller sitta som skrivare på en dressyrtävling, eller något.

Ska alla kostnader, plus vinsten för ägaren, täckas helt och hållets av anläggningsavgiften så skulle jag säga att den blir hög!

/Lady_S
 
Sv: Ridanläggning

Det beror på hur det ser ut..här är anläggningsavgifter fjantigt dyra för dig som bara vill träna privat, för du får knappt plats för att allt är uppbokat jämt. Man får ingen valuta för pengarna varav många struntar helt i att köpa anläggninskortet. Många tröttnar på att det bara gynnar vissa av medlemmarna.
Plus att man får betala för att utföra en massa extra arbete för något du ändå knappast använder om man jämför mot majoriteten som är enskilda grupper som har störst tillgång till anläggningen. Arbetsinsatsen, som kostnaden på anläggningskort efter förbrukning är altså även där väldigt orättvist fördelad samt oftast ingen möjlighet att betala sig ur. - Som jag tror gör att många backar på att köpa anläggningskort, för att det inte lönar sig = förlorad inkomst för ägare eller förening.

Jag är säker på att många skulle betala dyrt om det var så att det fanns bra med fri tid på anläggningen/stor nyttjandemöjlighet.
Billigare blir det ju än att man själv måste slå upp ett ridhus/ridbana på gården i alla fall jämfört mot ett lite dyrare anläggningskort, man slipper större ansvar över drift,underhåll osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Jag kollade på några klubbar i Västerbotten och inte tyckte jag att korten var ohemult dyra?

Jag är inte så säker på att särskilt många skulle betala vad det faktiskt kostar att rida i ridhus på det sätt som du beskriver.

Men för min del så kan vi komma överens om att vara oense.

/Lady_S
 
Sv: Ridanläggning

Tror det kan bero på att det var såpass länge sen? Är väl först på senare tid som fler och fler privata ridhus ploppat upp överlag?

Det kan säkerligen vara så. Jag har inte haft häst i Norrbotten sedan 2003 och sista året var det bara promenadridning så jag behövde inte forska i ridhusfrågan. Dock har jag för mig att tex i Bodens kommun finns bara två ridhus och de tillhör kommunala ridskolan. Det är ändå en hästinriktad kommun som gör endel satsningar inom hästnäringen. Fanns ett privat ridhus där men det är nedlagt nu. men jag är inte så pass insatt i att jag kan forska om varför det finns så få ridhus just där.

Där jag växte upp hade vi 4 mil enkel väg till närmaste ridhus, då fick man rida i ridhusen i kommunen där om man var medlem och betalade avgift. Nu finns några till ridhus i kommunen men som sagt, jag har inte haft anledning att forska i tillgängligheten senaste 11 åren...
 
Sv: Ridanläggning

Nej egentligen är de inte fasligt dyra alls - men ta en titt i bokningskalendrarna så ska du se att priset blir dyrt plötsligt jämfört med vad du får för pengarna.

De flesta kan inte nyttja ridhusen för att tiderna är bokade av antingen ridskolan eller träningsverksamhet där bara vissa ekipage kan vara med, sen är det kötid på kanske flera år för att få vara med i en träningsgrupp och då måste man ju vilja träna regelbundet för tränare dessutom i bestämd gren.

Privat träning i ridhus blir nästan omöjlig och det känns svårt att motivera priset på anläggningskortet plus att det tillkommer en del ideellt arbete i priset trots olika nyttjande.

Men vi håller på att jobba fram förslag och enl uträkningar så behöver inte korten kosta mer än runt 2500 - 3000:- för helår för att täcka kostnaden om minst 50 st köper och då få tillgång till ett ridhus som är helt fristående, dvs ej kopplat till verksamhet som ensam bokar upp mycket tid.
T o m högre kostnad skulle folk vara beredda att betala är jag helt övertygad om, för om man lägger vi säger 4000:- per år på ett kort, så är ju inte det dyrt om det finns ett ridhus att nyttja i princip fritt dygnet runt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Jag gillar min klubb här i Skåne. Där finns ett stort ridhus, 4 ridbanor och massor med hindermaterial men inget stall och således ingen ridskoleverksamhet. Detta gör ju att man som privatperson kan åka dit och rida när som helst för det finns alltid plats på någon bana. Ridhuset är bokat vissa tider för träningar.

Vi ordnar tävlingar för att det ska gå runt. Pris per år är för allt detta är 750 kr!!! :) Bästa stället jag varit på. Drivs som förening.

Det låter ju fantastiskt. Var ligger det här stället? :)
 
Sv: Ridanläggning

kl

Sen har man ju en annan aspekt att ta hänsyn till när det gäller just hästsport, det ska gärna vara ganska nära stallet. Det är ju lättare att bara sätta sig i bilen och köra mot att koppla släp och lasta häst. Dessutom kan vädret ställa till det så att man helt enkelt inte kan köra med släp. Därför tror jag att många vill bygga eget. Så tänker vi göra iaf.
 
Sv: Ridanläggning

Fast är det 50 innebär det att man kan få rida med en jäkla massa folk, trångt och bökigt och får man boka själv blir det samma bekymmer, ridhuset är kostant bokat.
Tycker det låter väldigt dyrt faktiskt...


Jag har fördelen att jobba oregelbundet och rider nästan jämt dagtid = de flesta ridhus är lediga och jag är ensam :D
 
Sv: Ridanläggning

Fast bara för att det är 50 köpta kort så innebär det ju inte att alla 50 kommer att rida samtidigt :D
Men i runda slängar så är det vad som behövs för att bära bara driften ekonomiskt utan att tillföra en miljard timmar ideellt arbete.

Vi kommer att vara väldigt strikta vad gäller bokningar och ha dagar där det inte går att boka etc just för att komma bort från problemen som övriga anläggningar har..Sen bokar väl ingen för ensam ridning? Låter helt absurt isf

Jag tycker inte att 3-4000:-/kort (ca 10:-/dag) är dyrt om man har tillgång till ett ridhus som till större delen av dygnet står tomt, ingen ridskola finns, inga verksamheter som tar mycket plats utan det är en ren träningsanläggning främst för privat/enskiljdas träning om man jämför med vad ett ridhus kostar att bygga ;)

Jag tror det är få i alla fall som kan slå upp ett vettigt ridhus, ridbana och med tillhörande stalldel för iordninggörande av hästar/tillfällig uppstallning OCH ha en budget på ca 10:-/dag i drift!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Hur är det tänkt att ridhuset ska koordineras/underhållas osv?

det är relativt mkt jobb ang. att hålla koll att folk följer reglerna, sköter ridhusets skick, tränar bara om de har betalat osv osv.

svar på frågan : JO - folk bokar upp ridhuset för enskild ridning om den möjligheten ges :D
 
Sv: Ridanläggning

Det kan säkerligen vara så. Jag har inte haft häst i Norrbotten sedan 2003 och sista året var det bara promenadridning så jag behövde inte forska i ridhusfrågan. Dock har jag för mig att tex i Bodens kommun finns bara två ridhus och de tillhör kommunala ridskolan. Det är ändå en hästinriktad kommun som gör endel satsningar inom hästnäringen. Fanns ett privat ridhus där men det är nedlagt nu. men jag är inte så pass insatt i att jag kan forska om varför det finns så få ridhus just där.

Där jag växte upp hade vi 4 mil enkel väg till närmaste ridhus, då fick man rida i ridhusen i kommunen där om man var medlem och betalade avgift. Nu finns några till ridhus i kommunen men som sagt, jag har inte haft anledning att forska i tillgängligheten senaste 11 åren...

I Luleå har vi nu.... hmm... Luleå RidKlubb, Bensbygården (till salu för övrigt!), Wallöfs, Råneå Ridklubb, och Stall Balans håller också på att bygga eget.
Har jag missat någon?

Ganska mycket ändå, 4 snart 5 ridhus i en kommun på 75 000 invånare :).
 
Sv: Ridanläggning

Jag har ett eget ridhus. Ingen förening eller ridskola. Första åren så hyrde vi ut det och sålde ridhuskort, men nu har vi slutat med det. Det blev för mycket jobb och för dyrt för oss att hålla det öppet. Den stora kostnaden var att hålla parkeringen skottad och sandad. Starta traktorn och skotta en massa för att det KANSKE kommer någon och vill träna... då går man både back och man hinner inte med att träna sina egna hästar...

Dessutom är det lite jobbigt att ha folk på gården hela tiden. Folk man inte kände kunde klampa rakt in i huset utan att knacka bara för att tex fråga efter benskyddet de glömt. Eller så hade de kört fast på uppfarten och man måste rycka ut med traktorn och bärga, när man just lagt upp middagsmaten på tallriken.

Numera hyr vi enbart ut heldagar/helger och tar betalt så att det känns ok för oss, men intresset att hyra till det priset är väldigt litet. Så jag njuter av ridhuset själv istället :)
 
Sv: Ridanläggning

Det finns lite olika förslag på hur det ska genomföras, men det blir till viss del ideellt men även uppgifter folk tar på sig självmant bla (vi har redan personer som vill/kan ta på sig en del av dessa) samt visst jobb kommer lejas bort till lokala förmågor :)
Sen blir det ju en lättskött anläggning med få arbetstimmar per vecka/månad.

Att det är mycket arbete är inget främmande, men jag tycker vi har mycket bra förutsättningar och idéer på hur det hela ska skötas med relativt liten arbetsbörda.
Sladdning kan man göra ideellt, tar typ 10 min. Och ja, alla kommer inte att göra det..men då får man lägga nivån så att det kan skötas ideellt och att standarden blir därefter.

Visst svinn har vi räknat med då man högst troligt inte kan garantera att alla betalt för sig, så är det tyvärr..men vi har i beräkningen tagit med det också men det får inte ses som en större del för det i så fall blir lätt att upptäcka tillslut vilka det handlar om..problemet blir de få som gör det sällan men vi kommer inte att erbjuda dagskort tex av den anledningen utan minimum månadsavtal för att förminska risken.

Sen har vi lite andra förslag på lösningar på att förhindra objudna, bla stickkontroller på plats av ekipagen.
Vi håller även på att jobba fram elektroniska controller/scanner där man har ett kort som ska scannas varje gång man är där, att anläggningen alltid är låst/låses upp med kort osv. Ja det finns en del lösningar som borde förminska det helt enkelt.

Vi kommer aldrig släppa bokning till ensam ridning i ett helt ridhus..låter väldigt oekonomiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Sladdning tar mer än 10 min för de flesta. Bara att ta fram sladd och fordon tar några minuter, jag skulle nog säga i alla fall 30 min för en vanlig sladdning. Sen om det är hoppträningar där så får man räkna med ganska mycket extrajobb för att dra ut underlaget från väggarna så att inte hela banan blir som en velodrom. Eller att jämna till efter lektionsryttare som trampar upp ett dike längs fyrkantsspåret.

Sen är som sagt skottning av parkering ett stort och dyrt jobb som måste tas med i beräkningen, speciellt om man (som både du och jag) bor i norra sverige.
 
Sv: Ridanläggning

Allt sånt är räknat på, kostnader altså.

Men hur som helst så kommer anläggningen att utformas på så vis att den går att skötas på ett väldigt lätt vis, även ideellt som inte kräver allt för stora insatser.

För det tycker jag är problemet många gånger - man ska ha ideellt arbete men inget av byggnader osv är utformade för att kunna skötas ideellt på en lättsam nivå. Vi planerar en funktionsduglig anläggning men det kommer inte att bli överdrivet lyxigt eller likt anläggningar som har ridskolor osv för där blir det en helt annan standard och andra krav. Driftskostnaderna blir därför också helt skilda.
Det är enorma skillnader i bara uppvärmning, belysning osv. Marker som inte ska skötas, hagar, stallar, hästar, personal osv..


30 minuters sladdning?? Hur stort är ridhuset då och vad för typ av underlag?

All typ av gruppträningsverksamhet kommer måsta sladda efter sig, görs det inte - debitera kostnad för att det inte blir gjort, det är rimligt att kräva.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridanläggning

Inkomster per år är ju givetvis inte bara anläggningskorten ska jag tillägga, utan det är även tävlingar osv.

Vi har fått tips av några anläggningar som sköter driften som vi tänkt, mycket kloka råd och en av anläggningarna har funnits i 20 år med god ekonomi, så det känns inte så oroande.

Den största nöten att knäcka blir ju det finansiella till bygget, men det håller vi på att jobba med nu ;)
 
Sv: Ridanläggning

Om jag hade ett eget ridhus *obs obs ingen erfarenhet enbart funderingar*, så hade jag nog funderat på dessa tre versioner:
1. Hyrt ut det till grupper av ryttare, under eget ansvar. En grupp per dag, enbart terminskort.
Eget ansvar = gruppen skall lämna ridhuset städat och sladdat. En fyrhjuling kan väl dra en sladd?

2. Enbart hyra ut under helgerna när man själv har tid att piffa till och sladda.

3. Sälja terminskort med "fri tillgång" till ett litet antal personer, nog få för att alla ska kunna få plats i ridhuset samtidigt. Och att jag själv sladdar vid behov.

Och om jag inte har tid att skotta gårdsplanen själv så är det ju bara att hyra in den lokala traktorgubben (som vi gör idag för vår väg och tomt, han tar 3000kr/vinter, lätt värt det), under förutsättningar att man kan få ett bra pris på det såklart :).
 
Sv: Ridanläggning

3000:-/vinter oj det var billigt!! Han kan få komma hit med :D

Vill tillägga förresten att det inte är ett privat ridhus vi vill jobba fram utan det blir
en aktör som kommer vara ägare, men driften ska skötas via förening.

Gällande sladdning fick vi tipset tidigare om att det går att hålla på den nivån "sladda så som ni vill ha underlaget, eller inte", om det är motiverat dvs att underlaget inte tar skada av att det får se ut som det gör om ingen sladdar, att man lägger sig på den nivån som krävs/vad folk är villiga att göra och standard blir då därefter.
I många fall kan man vända på ordningen också, dvs sladda före du rider i stället för efter för att komma runt problemet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 058
Senast: FannyN
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp