Ridanläggning

Dandylinn

Trådstartare
De flesta ridanläggningar med ridhus och ridbanor verkar ju bedrivas med tillhörande ridskoleverksamhet.

Men finns det några övriga former?
Eller ridanläggning som saknar ridskoleverksamhet?

Är dessa då privata eller står det föreningar ihop med kommun bakom dessa också?

Andelsridhus och vad innebär det?

Finns det ridhus eller ridbanor som står "fritt"? Dvs endast ridhuset eller ridbana där den med anläggningskort bara kommer dit och nyttjar/tränar på egen hand?
Jämförelse mot detta kan vara ett gym/idrottshall tex eller en ishockeyrink som också ofta är kommunalt ägda men som inte behöver vara drivna av någon direkt undervisning eller verksamhet, att man får nyttja mot medlemsskap etc.

Ni som känner till andra former att driva det på, svara gärna och hur det ser ut! :)
 
Sv: Ridanläggning

Vi har flertalet privata ridhus här, endel i anslutning till privatägda anläggningar med uthyrningsverksamhet (enbart privathästar, ej förening) och även mer till synes fristående (ägaren har väl nåt småstall i närheten) ridhus som ägs privat och hyrs ut för träningar och till enskilda ekipage osv.
 
Sv: Ridanläggning

Vad menas med privat i det fallet?

Privatpersoner som äger och investerat ridhuset?
 
Sv: Ridanläggning

Här är de flesta ridhus privatägda. Antingen med inackorderingsverksamhet, eller utan.

Sedan finns det en förening som har anläggning, men inga stall.
 
Sv: Ridanläggning

Jag gillar min klubb här i Skåne. Där finns ett stort ridhus, 4 ridbanor och massor med hindermaterial men inget stall och således ingen ridskoleverksamhet. Detta gör ju att man som privatperson kan åka dit och rida när som helst för det finns alltid plats på någon bana. Ridhuset är bokat vissa tider för träningar.

Vi ordnar tävlingar för att det ska gå runt. Pris per år är för allt detta är 750 kr!!! :) Bästa stället jag varit på. Drivs som förening.
 
Sv: Ridanläggning

Här finns allt. Stora anläggningar som är helt privata, vissa har bara sina egna hästar och andra även inackorderingar. Det finns klubbar som har ridbanor som inte är kopplade till stall. Det finns privatägda ridhus som bara hyrs ut osv
 
Sv: Ridanläggning

Kul att det verkar finnas lite olika :)

Hur ser det ut för förening eller klubb som inte har stall, vet ni hur dem drivs?
 
Sv: Ridanläggning

Som vilken förening som helst. Här finns flera klubbar som inte är kopplade till ngn speciell anläggning.
 
Sv: Ridanläggning

Jag står på en privatägd (av en person) tävlingsanläggning som samarbetar med en ridklubb som har sin bas på anläggningen och anordnar tävlingar. Ridklubben är bara till för tävlingsekipage (eller det är bara dom som är medlemmar rättare sagt) och det finns ingen ridskoleverksamhet. Ridklubben anordnar i samråd med ägaren flertalet stora och små tävlingar, men har inget med driften av anläggningen att göra utan där finns det anställda av ägaren.
Tränare hyr in sig på anläggningen för att hålla kurser, eller kommer dit och undervisar ekipage "privat".

Upplever att det är en ganska vanlig form av anläggning men jag kanske har fel...

Sen finns det diverse småstall i närheten som hyrs ut av en ägare till ett kollektiv av hästägare.
 
Sv: Ridanläggning

Här i Stockholms-/Roslagsområdet gissar jag att (minst) 9 av 10 ridanläggningar ägs och drivs privat. I några fall med/av ridskola, men oftast som rena privatanläggningar. De finns både med och utan stall till. Minst två av ridklubbarna i Roslagen driver anläggingar för träning och tävling utan stall till. De hyr också in sig för träningar på olika privata anläggningar.

Finns en som har ett stort ridhus med (förutom fasta stallplatser) gäststall och lägenheter i ridhuset. Där anordnas helgträningar med möjlighet för både hästar och ryttare att sova över. Hyrs även ut för andra ändamål.

Många lite större stall har åtminstone ett mindre ridhus dit man kan ta tränare om man vill. Vet också gårdar med ridhus där det inte finns hästar längre men som hyrs ut till privatperoner/klubb.

I min kommun är kommunen närmast helt ointresserad av ridverksamheten. En av fyra-fem ridskolor håller till på en anläggning som ägs av kommunen, men ridskolan sköter anläggningen och betalar arrende.

Privata ridanläggningar finansieras av (stall)hyror, anläggningsavgifter och tävlingar/pay and jump. Hur de sköts varierar nog, men gissar att det vanligen görs av den som äger/hyr/arrenderar anläggningen.
 
Sv: Ridanläggning

Tack för era svar! :)


Om ni har lust får ni jättegärna skicka PM om vilka anläggningar
det rör, så kan vi kanske använda dem som "källor" till en undersökning
 
Sv: Ridanläggning

Ett tips är ju att kolla annonser för stallplatser uthyres. Där får du ju ett hum om ställen du kan kontakta också :)

Fö skulle jag nog äsga att det där är geografiskt betingat. När jag bodde i Norrbotten och hade häst för 10-15 år sedan existerade inte ridhus i så stor omfattning och de som fanns hade lektionsverksamhet. Nåt enstaka privatstall hade ridhus också. Det var stor skillnad mot här där folk bygger ridhus på sin bakgård och ibland bara till sig själva...
 
Sv: Ridanläggning

Det har ändrats mycket här också. "Förr" hade knappt ridskolorna ridhus. Idag tycks de flesta stall ha ridhus (nåja, men hälften är det nog). En av orsakerna till att ridsporten blivit betydligt dyrare.
 
Sv: Ridanläggning

Tror det kan bero på att det var såpass länge sen? Är väl först på senare tid som fler och fler privata ridhus ploppat upp överlag? Eller söderut kanske de har funnits länge.
I västernorrland där jag bor finns det några privata ridhus. Har ärligt talat inte koll på dom allihop, mest kikat omkring när jag letat stallplats eftersom jag gärna vill ha tillgång till ridhus. Ridhus med lektionsverksamhet känns lite otaktiskt att söka eftersom dom är bokade så mycket. :P

Det första jag hade hästen inackorderad vid byggdes för ca 6 år sen, privat byggt oisolerat 20*60. För inackorderingarna och andra som betalade anläggningsavgift och åkte dit, även t ex brukshundsklubben brukade boka för träningar/tävlingar på vintern men överlag var det inte så farligt mycket bokningar (vilket vi inackorderade tyckte var bra), i snitt två kvällar + en helgdag i veckan kanske under vintern.
Det andra där jag har hästen nu är det delvis lektionsverksamhet i men bara ett par kvällar i veckan. Träningar någon helg ibland också men ofta får man rida samtidigt om det bara är ett ekipage i taget som rider. Det är också privatägt, av företagare/uppfödare iofs så denne själv har ju väldigt stor nytta av ridhuset. Man kan komma utifrån och rida men det kostar en rejäl slant (mot vad jag är van vid).
 
Sv: Ridanläggning

Numera tycker jag att allt fler privatägda ridhus blir helt privata, dvs enbart för de som står på gården/i stallet eller som bor där.

Förut var det iaf möjligt att få lösa anläggningsavgift och åka till olika ställen, det minskar alltmer.

Här finns både privata, ridskoledrivna och anläggningar utan stall/ridskola.
 
Sv: Ridanläggning

Det är just den enorma skillnaden som bla jag håller på att göra en undersökning kring.
Varför det är mer vanligt med antingen privat anläggning eller anläggning med ridskoledrift bla.
Samt om det är lokala skillnader eller över hela landet på hur det ser ut.

Det konstiga är att det tycks vara så få anläggningar som är öppna för vem som helst, typ helt fristående anläggningar.
Om man tänker sig ett gym eller liknande, där kan ju vem som helst träna oavsett förening/klubbs tillhöriget eller bara för privat bruk.

Det känns ibland som att hästbranschen behöver moderniseras på flera håll för att kunna utvecklas samt möjliggöra träning för alla utan att man behöver välja viss uppstallning eller klubb etc för dyra pengar :)

Sen den ekonomiska biten, det måste vara väldigt dyrt att bygga för sig själv eller sitt stall endast, eller bara till en förening/klubb/ridskola. Om man ser hur många föreningar/ridskolor som går i konkurs så måste kanske drifterna utvecklas åt annat håll för att kunna generera vinst/överlevnad?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 058
Senast: FannyN
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp