Rida utan tyglar och hjälp med vikterna.

M

Minellan

Hej :)

Har nu på senaste ridturerna försökt att rida utan tyglar o bara hålla i manen o styra med skänklarna.Har ridit över bommar o försökt att göra lite slalom,och ridit runt tunor. Hon lyssnar inte alls mycket på skänklarna o vikterna. Har lyckats med att göra halt enstaka gång men det är väldigt svårt,men det går rätt så bra med att sakta av från trav till skritt. Har ennu inte galopperat :P. Någon som håller på med samma sak och kan ge mej tipps?

Tack ;)

Sv: Rida utan tyglar och hjälp med vikterna.

Jag följer gärna denna tråd då min kille är likadan, han är ej så känslig för vikt och skänkel. : /

Jag har börjat rida min häst lite utan tyglar nu men för att kunna göra det ska hästen lätt gå undan för tryck, vara känslig, lyhörd och fokuserad på dig och dina hjälper. Det bästa är att du börjar med att träna på detta från marken, samma tillvägagångssätt använder du sedan när du rider. PM:ar dig om var du kan hitta bra information, utbildningsmaterial och tränare.

Alltså, inom "min ridstil" ska man ju helst mest rida för sitsen oavsett och inte ta i tyglarna i onödan.
Men - tänkvärt är väl att många hästar inte blir känsliga för sitsen förrän de är i balans = satt i bra form och utan att ta balansen från ryttaren utan bär sig själv. Enkelt va? ;)

Jag vill inte ha en häst som lyssnar för enbart skänkeln (vilket det ju blir om den inte är i balans nog att lyssna på sitsen) och jag vill inte att hästen ska lyssna uteslutande på sitsen innan den är bärig och i balans nog, men absolut kan det vara bra ryttarträning att rida utan hand. Dock tycker jag nästan det är lite elakt om hästen måste rinna iväg i obalans för att man inte kan korrigera i tid.

Jag har istället brukat öva att göra justeringar i sitsen och se hur hästen svarar på dom. Och försöka rida rörelser för endast sitsen, liksom först testa med sitsen och sen förstärka med övriga hjälper tills man får sin rörelse, rida galopp och försöka hålla ett halvlågt tempo utan att ta i tyglarna osv.
Om inte annat känner man på ett annat sätt hur ens sits inverkar på hästen, kanske det funkar bättre i rörelsen om man gör en justering - vilket man sen kan ta med sig även när man lägger till övriga hjälper för att kunna göra så lite som möjligt och så rätt som möjligt.

Innan hästen har förstått vad det handlar om kanske man måste möta lite lite grann i tygeln. Fjordingen jag hade förstod inte att han skulle stanna när jag slutade driva med sätet, men han saktade ner. Då fick jag krama tyglen lite och berömma när han stannade.

Använd även röstkommandon som stöd.

håller på med lite samma, och min polle är ävldigt duktig iaf på när man ska svänga. Då anväder jag nästan bara höfterna, att göra halt har han svårare för, är ofta lite okocentrerad och går på och ska kolla på allt ;) men om är på han lite och får han och koncentrera sig så ryggar han jätte fint och man får mkt bättre form på han då oxå :D Jag rider knappt med hälarna, anväder sätet och höfterna, låren väldigt mkt. Och har typ bara stöd i tyglarna när jag rider.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 531
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar