Rida ut en timme innan innan ett träningspass?

J

JGA

Är det okej att rida ut i skritt och trev 40-60 min innan man ska jobba hästen för tränare en timme? Eller blir det för mycket för hästen? Hon är van att gå långa turer men detta är vårt första träningspass för instruktör...

Frågar detta för att sambon jobbar hela dagen och kvällen idag och jag har JÄTTEtråkigt och skulle vilja stick autt ill hästen itdigare ikväll och rida. Men vi ska träna senare ikväll och jag undrar då om skritt och trav i 40-60 min blir för mycket före ett träningspass...?

Help någon??

Du känner nog bäst själv om hästen skulle orka med det. Det beror ju på hur mycket du rider i vanliga fall och hur hästen är.

Enda sättet för mig att träna förut när jag hade foderhäst var att skritta 45 min till ridhus, träna en timme (ibland var tränaren försenad och jag fick skritta en halvimme i ridhuset först) och sedan skritta hem. Det blev en rejäl tur och man var lite stel efteråt, men både jag och hästen fixade det.

Eftersom jag måste rida till lektionerna så får jag också rida ca 30-40 min innan jag är framme (brukar va en bra uppvärmning). Har inte varit något problem.. brukar ta det lugnt så vi orkar med å jobba lite ;)

du känner hästen bäst och vet nog om hon kommer orka det.

jag har ca 3-4 km att rida till min hopptränare varje vecka, och det tar en halvtimme ungefär. skrittar och travar dit och kommer dit perfekt uppvärmd :).

tycker inte det är så jobbigt att behöva rida dit, men på vintern är det inget kul och då går det inte heller för då är det mörkt, och jag måste över en 90-väg :(.

Jag tycker att det låter toppen!!

Jag hade en foderhäst för några år sedan, och hon gick aldrig så bra som den gången då jag hade skrittat i ca 60 min, och fick för mig att rida lite dressyr när jag kom hem. Hade eg tänkt bara skritta och ta det lugnt den dagen.

Hon har aldrig gått så bra, varken förr eller senare, inte med mig ialla fall.

Så skritta på du bara!!! Är du tveksam, så behöver du ju inte trava så mycket.

Jag skrittade alltid en timme innan mina hopplektioner och sen en efter. Men då var hästen i exemplarisk kondition och hade kunnat gå hur många timmar som helst i stort sett.
Men som de flesta redan sagt så är det bara du som kan avgöra om hästen orkar.

Se bara till at den får dricka lite emellan nu i denna sommarhetta. Men det hade du säkert redan tänkt på :)

Låter som en utmärkt träning.

Vad de flesta ivriga entusiaster som köper massa tillskottsfoder till sina fritidshästar oftast inte vet, att en timmes arbete/dag klassas som lätt arbete för en häst.

Lätt.

Så rid på du, du har uppvärmningen klar och kanske känner att du får ut lite extra ur din timme med din tränare när du redan klarat av uppvärmningen på egen hand! ;) ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar