Rida unghästen i rätt tempo...

G

Gronda

Har ett litet dilemma som jag skulle behöva höra lite funderingar kring.
Jag har ett 3-årssto som dels är lite överbyggd och har lite korta raka framben. Jag har ridit in henne under våren och hon går i skritt trav och galopp. Hon rör sig i bra form och är rel välbalanserad så länge det inte går så fort.
Jag har alltid fått lära mig att unghästar ska ridas frammåt, men det känns inte skonsamt för denna häst eftersom hon då blir obalanserad och faller fram på bogarna.
Om jag tex ska trava känns det bäst att bara trava 10-20 meter balanserat åt gången, men hur är det med takt och tempo, ligger inte det i botten på utbildningsstegen?

Sv: Rida unghästen i rätt tempo...

Generellt och då menar jag just det, så rider vi våra unghästar för snabbt i trav och för långsamt i galopp.

Och känner du dessutom att din häst inte hänger med sig sjäv i traven, dämpa tempot.

Balans tycker jag är viktigast och just i traven ska man först hitta takt och vila i steget. Annars tar man bort alla möjligheter till en bra trav (och form o hela den biten).

För mkt framåt rider jag bara de första gångerna, på halvlösa tyglar o hästen ska bara helt fritt, utan motstånd röra sig framåtgripande utan att vare sig rusa eller stå emot. När den utan att "gå och trycka" rör sig framåt så rider jag i en lugnare takt o börjar hitta balans o vila i steget.

Blandrastik skrev:
Generellt och då menar jag just det, så rider vi våra unghästar för snabbt i trav och för långsamt i galopp.

Och känner du dessutom att din häst inte hänger med sig sjäv i traven, dämpa tempot.

håller med, hästarna är ofta mer välbalancerade i traven

Jo, det är så jag också har gjort. Hon har inte särskilt vägvinnande trav min ponny (vilket jag inte är van vid), utan blir lite smått förtvivlad när vi rör oss frammåt i detta snigeltempo. Men det är väll bara att försäka vänja sig antar jag. Bjudningen är det inget fel på iaf:)

ja.. det låter rimligt ang tempo & så ... men jag hade nog tagit det lite lugnt ett tag. Låt din häst ha sommarvila nu när den är inriden & kan skritt, trav & galopphjälperna..

Är hästen överbyggd och korta framben i jämförelse med resten av hästen ska du nog ge den tid att växa utan inverkan uppifrån.. Balans & allt kommer att falla mer på plats då hon har "stabiliserat" sig i sin egen kropp. Starta upp till hösten igen & var nöjd med det ni gjort fram tills nu.. Så hade jag hanterat det i alla fall om det nu inte är så att du ska sälja henne & att det då krävs viss utbildning på hästen för att köpet ska gå igenom.

Skynda långsamt:bump: ... ha en skön sommar

vilken fin & harmonisk verksamhet ni verkar ha:) jätte roligt & det ser väldigt seriöst ut.. grattis:p

Hon har redan sommarvila (är för tillfället på betäckning), så något arbete utförs inte alls för närvarande. Men du har helt rätt i att hon borde få vila och växa ifred nu... Kommer bli svårt att hålla sig ifrån ridningen då hon är den enda hästen jag har som överhuvudtaget går att rida på just nu:smirk: Letar för fullt efter något lite äldre som jag kan få utlopp för mina ridbehov på;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
Ridning Väldigt snubblig unghäst... Nu är det så att jag har en halvblodsvalack, ganska liten (164cm) men har alltid varit lite okänslig, lågt...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Nela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur