rida trots värme & sår på benet?

F

flummtokan

Hej allihopa, nu hoppas jag kunna få lite råd av er klokingar!

Det är såhär, iförrgår när jag var ute och red så blev hästarna rädda och min häst snurrade runt och började galoppera på asfalten. När vi kom tillbaka hade han fått ett sår av brodden på höger bak. Tvättade det, men smörjde aldrig på jodopaxgelen då det bara var pälsen som har borta, inget sår alltså. Men igår när jag kom till stallet, var han varm mellan kronan och kotan och på ballarna. Tvättade där han hade trampat sig, då började det blöda. Smörjde på jodopaxgel och ställde in honom.

Nu till frågan: skulle ni rida idag trots han är varm? alltså han var inte supervarm, men varmare än vanligt. Skulle ni rida på som vanligt, ta det lugnt eller låta honom stå utifall han fortfarande är lite varm?

tacksam för svar! :)

Sv: rida trots värme & sår på benet?

Är han inte halt så hade jag skrittat honom lugnt och stilla en stund ett par dagar, för hand

Kolla om han är halt, märker han inte av ngt så skulle jag ha skrittat honom.

Men därimot så tycker jag inte att du ska smörja in små-sår med salvor/ jodopax o.s.v. Det är bättre att bara rengöra med ljummet vatten, kke någon mild tvål. :)

Jag hade ridit om hästen inte varit halt. Det rådet gav min veterinär mig när liknande sak hänt min häst. Han blev då ganska tjock i sitt ben. Ofta går ju svullnader ner när hästen rör på sig.

Jag skulle definitivt se till att hästen rör på sig. Skritta barbacka, ta en promenad för hand, lugnt och fint på bra underlag.
Sårsvullnader går ner under rörelse och påskyndar läkningen.

Min lilla har fått ett rejält sår av en spark på bakbenet och hon är duktigt svullen från has och ned till kota.

Jag tvättar bort sårklegg med ljummet vatten och grönsåpa, tar ut henne på en asfaltspromenad (ingen lera, sand som kan fastna i såret) för att det ska torka ur, samt svullnaden gå ner.
Sen smörjer jag med jodopaxgel inne i boxen igen. Men bara så länge såret är öppet, då hon växer och ligger mycket ner just nu. Vill inte att kiss- och bajsbakterier ska få tillfälle.

Har gjort så här förut när hon har "lyckats" och det fungerar bra och läker snabbt.

Kolla om han är halt, märker han inte av ngt så skulle jag ha skrittat honom.

Men därimot så tycker jag inte att du ska smörja in små-sår med salvor/ jodopax o.s.v. Det är bättre att bara rengöra med ljummet vatten, kke någon mild tvål. :)
Detta plus att sätta på ett lättare bandage o skruvat ur brodden.

Fasiken vad folk är lata med det. ser hästar ha brodd trots att det inte har funnits snö på flera månader. DET sliter på hästen.

Lätt att man dömer efter sin egen region...fick besked idag om att det snöade rätt ordentligt i Dalarna. Våren har inte riktigt kommit överallt i landet även om det är attan så varmt här nere.

Jo men vi fick inte ur brodden och hovslagaren kunde inte komma förrens på tisdag.

Låt hästen stå tills hovslagaren varit ute och tagit bort skorna med de slitna broddarna i.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 681
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: höstmåne
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 907
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 076
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna