Rida trots hästen har ont i ryggen? *långt*

P

popeye

Igår när jag skulle sadla min häst märkte jag att han sjönk ihop inna jag ens hade lagt på sadel, så jag tog och klämde igenom hästen över ryggen. Från ca 15 cm bakom manken hela vägen bak till ryggen markerade han, mer än vanligt. Han hade ingen feber, och när jag tog ut och linlöpte honom var han pigg och glad, och ville gärna busa. Jag klämde på honom efter han hade blivit uppvärmd, och fick samma reaktion igen. Sadlnara är utpassade, och han har aldrig reagerat på dem tidigare. Jag red hubertusjakten i lördags, så han borde ha träningsvärk efter den, men knappast 4 dagar efter?! Jag red honom på söndag och månad utan att han markerade, så då känns det lite kontigt att han reagerade igår! Ringde till solvalla och mälarkliniken för att boka tid, men första lediga tid var den 21a november, om 10 dagar alltså. De tykte att jag skulle fortsätta rida för att hästen inte skulle vila bort det onda, men det känns väldigt fel att sadla honom när han sänker ryggen så! Vad skulle ni gjort?
Vilken klinik skulle ni tagit mellan solvalla och mälarkliniken? Jag har goda erfarenheter av solvalla, men hört andra som föredrar mälarklinliken då de är bättre på att utreda hältor osv.
Vad har ni för erfarenheter av ryggsmärtor, brukar felet igentligen sitta i benen? Skulle ni ta ut en "gårdsveterinär" innan tiden för klinliken, vad kan han göra? Jag är mycket villrådig!

Sv: Rida trots hästen har ont i ryggen? *långt*

Tycker det känns som lite överdrivet att rusa iväg till klinik, det första man gör, vid ryggont.
Jag skulle kolla sadeln ordentligt för det är ju högst antagligt den som är boven i dramat. Själv litar jag inte riktigt på alla "experter" inom sadelutprovning för jag har märkt att det finns en väldig variation inom den kåren.

Jag skulle inte rida men nog promenera (vid hand), tömköra (!!!!), longera och kanske löshoppa lite studs-hinder i en vecka eller två. Blir det inte bättre är det dags för kiropraktor, massör eller veterinär. Skulle under tiden se till att ryggen hålls varm och skulle också massera - kanske med arnika eller radital.

...och som sagt KOLLA SADELN !!! Kanske sadeln HAR suttit bra förut men att ullen nu sjunkit undan (=dags för omstoppning) eller kanske din häst har tappat/satt muskler så att kroppen ser annorlunda ut nu. Tyvärr är en hästkroppsform inte konstant !

Senast ändrad:

min häst har haft och har delvis problem med ryggen..det uppkom dels av fel sadel och så satt det i bak benen han hade spänningar i knäna i bak + hasledsinflammation..då gick han alltså och spände sig för att han hade ont i bakbenen vilket resulterade en ond ryggg... :crazy:

Jag skulle ha avvaktat lite för att se om det kan ha varit träningsvärk. Du kan ju tömköra ett påar dar? Att rida en häst som har så ont i rygger känns kanske inte så bra. Men det är nog viktigt att han får röra på sig. Se till att täcka ordentligt. Värme är ju aldrig fel för en ansträngd muskel. Använder själv ett back on track täcke på min häst.
Skulle ha valt mälarkliniken om jag sedan skulle åka in. Har dock aldrig varit på solvalla, men jag har goda erfarenheter av MK. T ex lät de en equiterapeut gratis undersöka hästen på kliniken, för att samråda om vad som kunde vara fel...
MVH

Låter kanske löjligt MEN fryser hästen din? går han ocoh spänner sig för det? Har du kollat tänderna nyligen?

Skulle inte rida utan jobba från marken. Skulle tagit ut en kiropraktor ochså för att kolla igenom hästen. Hur gammal är din sadel?
En häst kan "växa" ur den när de ändrar muskler etc.
Jag skulle nog inte rusat iväg till klinik på en gång, utan tagit en kiropraktor istället.

Tack för svaren allihopa. Sadeln är omstoppad/kontrollerad för ca 1 månad sedan, och tänderna har han inga problem med. När jag var ute hos honom idag så tyckte jag att han inte reagerade fullt så mycket. satte på honom ett tjockare utetäcke också, han är trots allt "tunnhårig".
Men jag tänkte att det kanske vore bra att ta ut en kiropraktor/equiterapeut i vilket fall som helst. Någon som kan skicka ett pm om någon bra i sthlmsområdet?

kolla sadeln
träningsverk?
Hästen stått och frusit?
Ring vanlig vet som kommer och kollar och ev, kan ge hästen smärtstillande några dagar. Och börja sedan efter vet. ordination.

pussi skrev:
min häst har haft och har delvis problem med ryggen..det uppkom dels av fel sadel och så satt det i bak benen han hade spänningar i knäna i bak + hasledsinflammation..då gick han alltså och spände sig för att han hade ont i bakbenen vilket resulterade en ond ryggg... :crazy:
Jag tror inte att det är någon här på buke som lyssnar på dina sk. erfarenheter. Vi vet alla att du inte är vidare seriös.

Tycker det är bra o klokt att du bokat tid på klinik...bättre en gång för mkt en för lite!!!!!!!! Kiropraktor/massage/laserbehandling kan oxå vara bra som första steg.

Det kan ha många orsaker ryggont.... träningsvärk, sadeln, spänningar, blivit kall (använd gärna ett ländtäcke), men kan oxå vara värre "elakheter" som tittar fram...och då är det bra o ta till klinik.....

Det kommer så mkt "råd o tips" från folk..... oftas bra i och för sig..... men många fixar och trixar kanske själv och så kan det ju vara något allvarligt!!!

Nu har jag "skräcksenariot" och berätta.... det är säkert inte så för din häst!!! jag vill inte skrämma upp....men poängtera att det är bra med klinikbesök...

Min ena häst fick ganska plötsligt ryggont, ALDRIG visat något innan.....gått jättebra.....tävlad och hoppad och mkt lovande... dock när vi kom till högre klass (1.40+) fick han plötsligt ont i ryggen......
HAN HADE 5 SAMMANVÄXTA RYGGKOTOR PRECIS UNDER SADEL..... tro tusan det gjorde ont och hoppa högt o ha ryttare på ryggen.... och som sagt inte visat det minsta under åren, var ungefär som få en spann vatten över sig kan jag meddela.... där hade jag suttit och ridit... kände mig väldigt hemsk!

Han var e Rodrik-Irco Marco

Jag skulle åkt till Mälarkliniken om jag var säker på att det inte var sadeln. Att ta ut en vanlig veterinär är bara onödigt när det gäller sådana saker eftersom de ändå inte kan göra något. Möjligtvis kan man ringa och konsultera en veterinär, tex på kliniken, innan man åker dit.

det brukar väl vara 2-4:e dagen som är värst när det gäller träningsverk?

Jag skulle nog promenera, tömköra osv så länge hästen endå är pigg och verkar må bra. Ock kolla hur det urvecklar sig. Ha den inte haft några problem alls tidigare borde det kanske inte vara något jätte allvarligt/akut om hästen i övrigt verkar må bra..

blir det inte bra inom några dagar kanske det är bra att verkligen kolla upp det..

Om du red Hubertusjakt på lördag och sen red både söndag och måndag så är det kanske inte så konstigt att han ömmar? En hästs muskler behöver återhämtningstid, ca 48 timmar efter ansträngning.

Nu vart det visst ett inlägg för mkt....

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju också på hur hon red. Klart att musklerna inte hinner återhämta sig om man gör en stor presattion igen efter hubertusen, men lätt ridning så återhämtar sig musklerna bra på. Dessutom så kan ta det ta ända upp till 72 h + timmar för muskeln att vara helt återställd, och det är ingen vettig människa som ställer av hästen i 3 dagar efter gård ansträngning

hm, jaa... jag joggade honom bara lösgörande efter jakten, just för att jag trodde han skulle få träningsvärk. Men det kan säkert ha känts lite extra, och med lite stelhet efter... Han verkade bättre idag iaf, vilket känns skönt. Jag fortsätter väl att longera och jobba från marken, blir han helt bra så kan man ju avboka tiden. Tack alla för hjälpen!
:bow:

knoppan skrev:
Jag tror inte att det är någon här på buke som lyssnar på dina sk. erfarenheter. Vi vet alla att du inte är vidare seriös.
Men lägg ner..det där e nedlagt för länge sen!!!!! :devil:

hästen som jag rider ibland hade också ont i ryggen innan, det visade sig att hon hade muskelspänningar. men efter några möten med massören blev det bättre.

popeye skrev:
Igår när jag skulle sadla min häst märkte jag att han sjönk ihop inna jag ens hade lagt på sadel, så jag tog och klämde igenom hästen över ryggen. Från ca 15 cm bakom manken hela vägen bak till ryggen markerade han, mer än vanligt. Han hade ingen feber, och när jag tog ut och linlöpte honom var han pigg och glad, och ville gärna busa. Jag klämde på honom efter han hade blivit uppvärmd, och fick samma reaktion igen. Sadlnara är utpassade, och han har aldrig reagerat på dem tidigare. Jag red hubertusjakten i lördags, så han borde ha träningsvärk efter den, men knappast 4 dagar efter?! Jag red honom på söndag och månad utan att han markerade, så då känns det lite kontigt att han reagerade igår! Ringde till solvalla och mälarkliniken för att boka tid, men första lediga tid var den 21a november, om 10 dagar alltså. De tykte att jag skulle fortsätta rida för att hästen inte skulle vila bort det onda, men det känns väldigt fel att sadla honom när han sänker ryggen så! Vad skulle ni gjort?
Vilken klinik skulle ni tagit mellan solvalla och mälarkliniken? Jag har goda erfarenheter av solvalla, men hört andra som föredrar mälarklinliken då de är bättre på att utreda hältor osv.
Vad har ni för erfarenheter av ryggsmärtor, brukar felet igentligen sitta i benen? Skulle ni ta ut en "gårdsveterinär" innan tiden för klinliken, vad kan han göra? Jag är mycket villrådig!
Jag tycker inte att du behöver rida som dom sa, om det kommer från ridningen så blir dte ju inte bättre av det. Ta och longera/tömkör och jobba honom i rätt form, eller ta ut honom i grimma och grimskaft och bara gå honom. Har aldrig haft en häst med ryggont, men jag kan inte tänka mig att det blir bättre av att du belastar ryggen, något beror det ju på att han fått ryggont, jag tycker att du resinerar rätt! lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: Buck
·
Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad...
2
Svar
28
· Visningar
5 399
Senast: Cornelia
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 980
Senast: Zandrah
·
Hästvård Flytta gärna denna tråd om den ligger fel :) Köpte min nya häst i februari-09. Hon veterinärbesiktades på klinik, veterinären blev...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Mariona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka