Rida trots böjprovsreaktion

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 197
H

Helan

Önskar åstikter av er angående min häst.
Här är lite fakta:
Mitt lilla halvblodssto operarades i knäleden 3 ggr i november 2006 pga stafylokocker i ledvätskan. Op gick bra men med lång konvalecens och medicinering. Idag promenerar vi ca 30 min per dag vid hand och hon är ohalt i skritt och trav i hagen/vid hand men reagerar kraftigt när man böjer upp benet mycket. Tror (obs! tror) att det är en hel del stelhet som gör sitt till också.
Hästen togs hem som "sällskapshäst" och jag har egentligen inte något behov av att rida henne. MEN nu har jag en 12-årig liten stalltjej som sköter hästen och som skulle grina av glädje om hon fick rida lite i bland på henne. Hon väger säkert inte mer än 40-45 kg, hästen i sig är ganska viktbärande.
Hästen mår mycket mycket bättre i knäet när hon får röra på sig och definitivt är hon en gladare och lyckligare häst när hon får jobba. Får hon bara gå i hagen släcks glöden i ögonen efter bara nån vecka.
Vad tycker ni? Kan hästen ridas/skrittas med denna lilla ryttare trots att hon visar starka reaktioner på böjning, men ohalt i hagen???

Och nej,för er som kommer undra, veterinären tycker inte att det är någon mening med att göra fler röntgen på knäet. Det är så att säga färdigbehandlat och färdigundersökt nu. "Nästa himlen" om hon blir sämre.

Tacksam för alla tankar och idéer, är det rätt eller fel?

Sv: Rida trots böjprovsreaktion

Du känner hästen och kan bedöma vad som är rätt. Om det vore min häst skulle jag prova hur hästen reagerade på en liten ryttare. Den lilla flickans vikt gör varken till eller från på skrittpromenaderna, det man inte vill är ju att nåt ska hända tjejen om hästen blir för glad.

Du känner hästen och kan bedöma vad som är rätt. Om det vore min häst skulle jag prova hur hästen reagerade på en liten ryttare. Den lilla flickans vikt gör varken till eller från på skrittpromenaderna, det man inte vill är ju att nåt ska hända tjejen om hästen blir för glad.

Det är nog tjejen som blir gladast:bump: hästen håller sig nog i skinnet, de får skritta runt på en inhängnad vall i så fall.

Uppdatering:
Hästen har blivit MYCKET bättre av ridning, så nu har även jag kunnat rida lite. Hon mår mycket bättre och rör sig finare när hon får jobba och är så glad att hon gärna studsar runt som en gummiboll. :bump:
Ingen är dock gladare än jag.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka