Rida/träna dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare .em.
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 963
E

.em.

Hur gör ni med era dräktiga ston?

Rider och tränar ni som vanligt i början av dräktigheten eller låter ni dem vila? Om ni rider, hurpass hårt?

Förstår att ju längre tiden går o magen växer så får man ta det lugnare.

Sv: Rida/träna dräktigt sto?

Mitt sto seminerades 2003 och jag fick order av veterinär att skritta och trava lite kortare rundor,hästen fick inte ansträngas el bli svettig de 3 första månaderna,ägget ska hinna fästa sig. Rider man normalt till hårt riskerar man abort el kastning. sen kan man rida normalt fram till månad 5-6 nånting,då får man inte tävla längre. men man kan rida på hästen så länge som sadelgjorden och sadeln sitter bra på henne,det är bara bra attde hålls igång så de har kondis och muskler inför förslossningen.

Har man bara en häst så kan jag kanske förstå att man vill fortsätta rida litegrann och det är väl okej, så länge man är väldigt lyhörd för hästens signaler. De brukar själva säja ifrån när det börjar bli jobbigt för dem.

Mina stora hästar rids inte alls, ponnystona får ibland bära runt på barnen när de är dräktiga...

Jag rider mina hästar så länge det går men inte hård träning, alla har varit halvblod och jag hoppar inte är dressyrryttare.

Mitt dräktiga sto mår dåligt om hon inte rids eller leds varje dag. Detta händer enbart när hon är dräktig. Därför motioneras hon dagligen, absolut inget hårt arbete, utan mera en lugn skrittpromenad på 20-30 minuter. Hade hon kunnat vara enbart fölsto så skulle hon vara det.

Mitt sto har runt 75-80 dgr kvar tills hon ska föla. Innan betäckning hade hon varit konvalescent en längre tid och sattes under hösten igång och nu känns hon bara bättre och bättre. Var ute igår och red i våra klätterbackar och det var galopp upp som gällde. Tänkt att jag snart bör dra ner på ridningen men hon vill inte. Hon är hur pigg som helst ute och då märks knappt dräktigheten av alls och i paddocken jobbar hon på kanonfint. Rider 4-5 dgr i veckan 40-50min skritt, trav och lite galopp.

Kollade med min veterinär angående ridningen när jag pratade med honom i ett annat ärende och han menade att så länge hon känns fräsch så rid. Som han uttryckte det, det optimala är att rida på morgonen och hon fölar på kvällen. :) Då hon dessutom har tenderat att bli sämre av vila så kör jag på så länge hon inte säger till mig något annat.

Precis så är det med de flesta av våra ston. Jobbar kanonfint och är mer arbetsvilliga än någonsin nu när det är 3 mån kvar. Har dock slutat att hoppa dem nu.
Rider stona tills de säjer ifrån.

from en vecka tillbaka så är det barbacka ridning som gäller :)

Tack för alla svar!

Intressant läsning!

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 720
Senast: Karro-Lina
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 145
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 634
Senast: Badger
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 474
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka