Rida sto med föl vid sidan! Nu är fölis 10 dagar redan...

lisahjelmgren

Trådstartare
... hoppas på att komma igång med ridningen om ytterligare någon månad, men mamman blir så himla stressad när hon skiljs från fölet att jag inte kan se hur det ska funka rent praktiskt. Sist jag släppte ut henne ensam sprängde hon trästaketet så bräderna flög! :( Ni som börjar rida era ston innan avvänjningen, vill ni dela med er av era tillvägagångsätt?!?! Jag är fullt medveten om att det bara gått 10 dar, men mitt sto är inte att leka med om man säger så. Blir hon hysterisk så blir hon, det går inte att nå henne mentalt. Ensam i hagen gick ju inte, staketet flög. Hon är i normala fall en tävlingshäst, dressyr, och jag vill iallafall kunna motionsrida henne. Hon är 17 år, stod stilla pga en långvarig hälta under flera månader förra året, och jag vill inte låta henne förfalla allt för mycket. De kommer att gå på bete i sommar, åtminnstone halva dygnet, men önskar rida mamman regelbundet. Jag har ett par kilmometer till ridbanan så jag kan inte ha med fölet hela tiden.

Min bestämda uppfattning är att har man väl bestämt sig för att ta föl på sitt sto, får man räkna med att ge henne en ordentlig mamma-ledighet.

När tycker du att man kan börja motionera stoet?
Inte förräns fölet är avvant helt?

Undrar en nybörjare inom detta.. :)
Mitt sto ska föla i maj. Min planer är att låta dom gå på bete hela sommaren och rida igång stoet då dom stallas in. då bör fölis vara ca 3 månader.
Är det för tidigt?

Det låter väl som det skulle funka...
Men, man får beräkna att ston är olika, en del får totalt frispel när de skiljs från sitt föl, andra bryr sig mindre, men en 3-4 månader tycker jag att de kan få ihop.
Däremot tycker jag att det kan vara okey att rida tidigare, om fölet kan vara med.

Mitt sto som fölade idag :) ska gå kvalite i september så jag kommer att sätta igång henne snart. Jag har turen att kunna ha med fölet i ridhuset i sommar och på ridbanan redan nu men jag väljer nog att lämna fölet i 15-20 min i stallet medan jag longerar stoet. Nu första veckan kommer jag ändå att lämna fölet för longering några minuter x flera/dag för att dra ihop livmodern + tömma den.

Det brukar inte vara några problem med att rida stona som har föl vid sidan. Du får väl försöka börja med att dela box åt dom, bråkar hon då får du väl fostra henne. Sen kan du longera henne ensam. Sen skulle jag nog kolla om det inte går att släppa henne i en hage med rejäl el så skulle jag tro att det går bra. Arbetshästarna fick vila en vecka efter fölning sen gammalt.

Johan

Fast arbetshästarna var tvungna att jobba, för att försörja ägare och sig själva, lite skillnad där.... ;)

Jo det har ni rätt i men hon frågade bara vad man hade för erfarenheter, och jag tror inte att ardennermärrarna for illa av det.

Johan

Mitt sto fick börja sättas igång när fölet var 1½-2 mån nånting, och då var han med på ridbanan. I oktober när fölet var 4 mån åkte vi iväg till ridhuset utan fölet, men det var enda gången. Då var vi borta totalt knappt 2 timmar.

Min ponny som föddes 1998 däremot, lämnade jag i hagen med de andra hästarna när vi red mamman. Han hade sin reservmamma och brydde sig inte att hans mamma stack iväg på skojjigheter.

Tack för ditt tips, men du verkar inte ha någon vana av temperamentsfulla ston med mkt fullblod?? Hon är 17 år och mycket fostrad. MEN när nerverna sätter in går det inte att nå henne. Är underbar i alla andra hänseenden, en riktig ängel, men så finns det vissa situationer då hon helt enkelt inte går att nå och nu är en sådan situation när hon blir utan fölet. Hon springer över mig, kastar in mig i väggen, det är risk för livet!
Någon som har erfarenhet av hysteriska mammor????? Jag är helt med på att fölston ska få ta det lugnt, men jag anser inte att mitt sto mår bra av att bara tillbringa dagen i sin box och korta stunder ute i hagen. Har inte möjlighet till stora hagar förrän till sommaren coh än så länge är det för kallt för fölet att vara ute under hela dagar. Hon är redan rastlös och sur på mig för att hon inte har något att göra. Att vara mamma verkar inte vara nog för henne, hon har MYCKET energi!

Ge henne tid, hon kommer att lugna ner sig betydligt och bli mindre "hönsmammig" allt eftersom. :D Somliga vill riva hela stallet när de är nyfölade :devil:, anfaller allt och alla som sneglar mot boxen och släpper inte in en levande själ till fölungen. Till och med de stona lugnar ner sig efter ett par veckor, så fram till dess får du släppa ut dem flera gånger och njuta av solen medan de sprätter runt i hagen under ditt överinseende. :smirk:

Men, om du nu absolut vill rida, och det så fort som möjligt, varför iall världen valde du då att betäcka henne? Hästar behöver oxå "mammaledigt". Klart att hon blir ledsen när babyn är borta. Tycker det verkar direkt olämpligt att släpa iväg henne till en ridbana och lämna fölet hemma innan fölis är runt 3-4 månader. Min kompis, vars sto o föl gick ihop med mitt sto och föl, började rida sitt sto när ungen var sådär 2 månader - 20 min åt gången i hagen med fölet vid sidan.

Nej, som någon annan sade, man kan inte både ha kakan och äta den... Nu är ditt sto mamma. Låt henne vara det när fölet är litet (jag skulle säga fram till avvänjning, men OK, då fram tills ungen är 3 månader iaf). Om de får gå på ett ordentligt bete med möjlighet att röra sig kommer hon att hålla igång sin kropp ändå.

Fölungen är TIO DAGAR och du är förvånad över att mamma river stället? :eek:

ta det lugnt och ge dem tid och se om ett par - tre månader så ska du se att stoet lugnat sig. De är som tigrar i början och går i princip i döden för sin fölisar. Oavsett om det är temperamentsfulla fullblodsdamer eller om det är stabila ardennertanter ;) Och att separara dem annat än pyttebit från varandra brukar leda till just det du beskriver.
Det kan räcka att ta ut fölet på stallgången för att mamma ska gå i taket.

Men bara efter nån månad börjar de slappna av, och innan du vet ordet av så tycker mamma det är SKÖNT att slippa illbattingen en stund ;) (Då brukar det vara illbattingarna som river upp himmel och jord *s*)

Men tio dagar efter fölning, ta det lugnt människa och låt både sto och föl få vänja sig vid varandra. Allt är ju 'nytt' för dem än.

Att stoet inte mår bra av hela tiden på box och korta stunder i små hagar borde du - med risk för att låta elak - tänkt på INNAN fölning. Såvida det är ett planerat föl så borde du kunnat se vilka nackdelar både ett marsföl och det stall du står i skulle innebära.

Och ang erfarenheter av hysteriska mammor så jotack, här blev det livat värre bara man plockade ut den ena på stallgången :smirk:

När fölis var en månad så var mamma inte alls lika mammig och promenerade utan problem iväg och lämnade fölis utan att vara spec bekymrad. Så tiiiid!

Ang. marsföl så kan jag meddela att jag egentligen inte ville ha ett sådant, men efter övertalning av en av vårt lands skickligaste veterinärer inom avel så lät jag mig själv gå med på det hela... borde kanske avvaktat men under de förutsättningar som fanns då var det kanske inte så mycket att välja på. Väldigt populär hingst... med dålig sperma krävde en uppstallning hos hingsten innan platserna tog slut.
Jag respekterar alla er som inte rider era ston på typ 9 månader och jag tänker inte våldföra mig på mitt sto, även om ni tycks tro det!? :mad: Jag har vuxit upp bland elitryttare och dyrbara tävlingshästar och har aldrig varit med om ston som fått helt ledigt enda till avvänjningen. Förutom skadade f.d. tävlingshästar som enbart anv till avel. Huruvida man ska anv tävlingsston i aveln låter jag experter utlåta sig om... Men hur som helst så var det tips på lösningar om hur jag skulle kunna få avvänjningen så mjuk som möjligt med ett hysteriskt sto som jag ville ha hjälp med och inte NÄR jag kan börja rida, för det har jag ingen stress med. Däremot vill jag börja få igång henne och det vill hon med!!! Tro mig, hon är uttråkad. Jag känner min häst. Det stämmer säkert att hon lugnar sig tids nog det var bara jag som fick lite smått panik eftersom jag vet vad hon är kapabel till när hon sätter den sidan till. Och så har man ju fått lära sig att stoet ska skiljas från fölet för att livmodern ska dra ihop sig och efterbörden komma ut och allt det där. Nu fick min häst infektion, enligt vet för att jag inte lyckats ha henne ensam ens korta stunder. Rev ju staketet efter mindre än två minuter! Kanske hade hon fått infektion ändå, men enligt den här vet kan det ha berott på det.
Nu sätter jag punkt för det här och så kan ni fortsätta anklaga alla oss som väljer att börja rida våra ston innan avvänjningen, för det finns fler än jag.

Jag longerar mina nyförlösta ston flera ggr om dagen och låter fölen stå kvar inne. Har haft båda typerna av ston, dels de som vill varra mammalediga och dels de som det kryper i av arbetslust. Det är inte alltid som man kan veta det innan man betäckt första gången. Har inte sett att varese sto (eller föl )som rids tidigt har blivit sämre/stressiga/dåliga i hull el liknande jämnfört med hellediga ston.
Kom med tips och råd istället för att klanka ner på Lisahjelmgren. JAG ska också börja rida mina ston tidigt och det står jag rakryggat för oavsett er kritik! Mitt ena sto ska sóm sagt var gå kvaliten i september, därav mars föl! (Nu har jag som skrivet tidigare tillgång till ridvolt på hemmaplan) :mad:

Stona brukar jag ta ut i longerlina (kedja om det behövs) flera ggr per dag första veckan. Då är det iofs bara en fördel om de blir oroliga, just när de skriker och far så drar livmodern ihop sig.

Ang träna att ha dem från dem så är det bara att börja med korta stunder och utöka både tid och avstånd. I Början räcker det med att bara ta ut stoet (elelr fölet vilket som passar bäst) ur boxen och ha precis utanför på stallgången så de kan nosa. Sen utökar man både sträcka och tid. Jag började med att bara ta ut stoet ur boxen för den dagliga omvårdnaden och ställde henne på stallgången utanför.

Om fölet har extramammor i hagen så gör det underverk. Då är fölet och sto oftast ganska lugna med att lämna varandra. När sto + föl här var hos hingsten när fölis var 1½ månad så en av dagarna när de tog in stoet för att träffa hingsten så visade fölet helt sonika inget intresse av att följa med utan gick kvar och betade med kompisarna och reservmammorna. Stoet gick lugnt därifrån och fölet gick lugnt med de andra.

Dock bara korta stunder i början, de diar ofta.

Har du ingenstans (någon hage elelr så) du kan rida stoet med fölet löst vid sidan i början?

Men som sagt, jag kulle låta fölet bli ungefär en månad först så den värsta 'mammigheten' lagt sig. Man har mycket 'gratis' på det. Och i övrigt så är det som med allt annat, börja försiktigt och utöka.

Och hur lång tid det tar och hur det går är helt beroende på sto + föl, hur de är. Keles mamma var inte speciellt upprörd att lämna fölet i boxen eller hagen t ex, men däremot blev hon mer upprörd om man tog fölet från henne. Ett annat sto jag hade var TOKIG de första gångerna utan fölet, hon reste sig, vevade med frambenen, skrek, exploderade på stället och löddrade av svett efter tio minuter. Hon reds med fölet vid sidan hemma i paddocken istället, det blev liksom bara 'dåligt' av att försöka rida henne själv pga att hon stressade så mycket och hon skulle också tävla till hösten så det viktiga var att den fungerade. Så fölis fick skutta vid sidan. När fölis var fyra månader så en vacker dag så var det inga problem att ta henne från fölet.

Så ta rätt på vad stoet tycker är 'värst' att lämna eller bli lämnad och träna på det som fungerar bäst och sen är det bara tid och tålamod. Små, små bitar i början, korta stunder och tänk på att fölis diar ofta.

Welsh - det var inte så mycket att vilja rida stoet som sättet det uttrycktes på som fick mig att reagera, fölet lät bara som ett problem och ivägen samtidigt som ridningen lät som det absolut viktigaste.

Tack Welsh!! Det är inte alltid lätt att uttrycka sig i skrift utan att vissa drar förhastade skutsatser...

Mitt föl är det bästa som hänt mig! :love:

Håller med många andra om att om man tar föl så behöver stoet få vara mammaledigt ett tag. Men det är väl ingen som sagt att du behöver vänta ända tills fölet är avvant. :confused:
Om du väntar med ridning två-tre månader så ska du se att det går mkt lättare, då brukar stona tycka det är skönt med lite barnledighet. :)

Lycka till :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka