rida sönder.... :(

D

DiscoveryGirl

hej jag har precis börjat rida som medryttare till en travare, och det är ett tag sen jag red och jag är så rädd för att "rida sönder" henne, hon är envis och har perioder hon testar mycket försöker vara bestämd men vågar ändå inte ta i, har ni några tips på vad man ska tänka på att inte göra respektive göra????

Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad av en moderator:
bör även att påpeka när hon testar så försöker hon "dra" med mig galoppera istället för trav vill inte sakta av till trav...hon gillar galoppen helt enkelt men före hon kom till sin nuvarande ägare så var det hon som bestämde vad som skulle göras i stort sett...

Sv: rida sönder.... :(

Hej på dig:)
Har själv haft en kallblodstravare som startat på banan,han var väldigt het och han försökte bestämma över mig.Det jag gjorde som hjälpte va mycket markövningar,ledde honom så att han fick gå bakom mig,jag hade armarna utsträckta så att han inte skulle ta sig förbi,när han försökte gå före mig stannade jag sa åt honom bestämt,fortsatte gå.tillslut gick han sakta efter mig.När jag travade honom tog han tag i bettet och drog,så istället för att försöka ta tag i han(vilket är lönlöst) så sträckte jag fram händerna och skakade försiktigt i tyglarna så att han inte kunde bita tag i bettet och han va tvungen och släppa bettet.Ibland när det va riktigt jobbigt styrde jag in han i väggen för då var han tvungen att stanna.Det kommer ta ett tag innan du lär känna hästen och veta hur långt du kan gå.:banana:
Hoppas du tycker att du kan ta till dig nåt av detta,och kom ihåg att se till att ha kul med henne också så att hon tycker ni gör roliga saker tillsammans. LYCKA TILL:banana:

Sv: rida sönder.... :(

tack så mycket för svaret hon är väldigt pigg gjorde några starter på travbanan men det gick inte så bra.... men leda henne bakom mig....ska pröva med det!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama