Rida på volt

Z

ZätaHå

Jag har fått lära mig att när man t.ex longerar en häst ska man byta varv ofta för att det tär på benen.
Men som det är nu arbetar jag jättemycket på volt i trav & galopp för min tränare, och nu snackar vi samma varv typ 100 ggr. Det borde la inte vara bra eller? Vill vara säker på min sak innan jag påpekar det!! ;)

Sv: Rida på volt

Att bara snurra runt, runt är inge bra alls tycker jag. Gör volten 4-kantig, 6-kantig eller tom med 8kantig. Du kan även rida en oval. Hästen och du lär er inte mkt på att åka runt runt runt. Du måste kunna ställa utåt, inåt, rakt och aktivera hästen ofta. Hästen blir inte uppmärksam om den bara får rulla på.
Men fråga din instruktör, en öppen dialog är extremt viktigt!

/cj

Om hästen rids i en balanserad form och rätt ställd, alltså inte hänger innåt, så minskar slitaget.

Men det finns en anledning avarför du riderså för tränaren, h*n har säkert en plan, fråa.

Det behöver inte vara bra bara för att man rider för en tränare... Jag red för en B-tränare i dressyr som själv tävlar höga klasser och min häst blev jättehalt efter det då det bara var små volter, runt, runt, runt hela tiden. Självklart litade man ju på tränaren, då man själv sagt i början att man ville ha hjälp med att rida upp hästen i bra form och styrka (hon var inte igång när vi köpte henne).

Men det behöver inte vara "seriöst" för att man är tränare.

Jag tränar inte för den tränaren något mer.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka