Rida på stranden, datum?

M

marijaa

Vad är det nu för datum som gäller, hur länge får man rida på stranden? och vad gäller?

Sv: Rida på stranden, datum?

har för mig att det är ridförbud mellan 15/5 - 15/9, men det är inget jag är säker på... vill oxå veta, hallå någon, svara oss!

Det beror väl på var man man bor i landet. Här får man rida fram till 1:a maj. Skummeslöv-Mellbystrand, hela 12 km sandstrand. :) :) :)

nej, jag tror det är samma över hela landet, och då tror jag snarare på första maj än femtonde... Hade nämligen det fär mig men var inte helt säker.. Ska iväg om några timmar... :bump:

Nej, det skiljer från kommun till kommun, de bestämmer själva vilka datum som gäller. Jag har dock varit på flera olika stränder genom åren och de flesta har hund- och ridförbud 1 maj till 15 september. Men ring den aktuella kommunen och fråga, så du inte åker i onödan.

(Såg nu att det var en gammal tråd men jag låter svaret stå kvar ändå, när det är andra som undrar.)

Allemansrätten gäller med undantag för då kommunen i sin lokala ordningsstadga skrivit in något. Det är alltså din egen kommun som kan ha regler för den allmäna badplatsen. Typiska regler är om det är tillåtet att ha hundar, dricka sprit eller rida.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dagens hästonsdag i TV4 får vi följa med ut till Falkenbergs strand där ett gäng ryttare och hästar ansluter sig för att galoppera i...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka