Rida på LITEN ridbana

mian1

Trådstartare
I höst hoppas jag att min lill stallplan/ridbana ska vara klar och till senvintern bör jag vara tillräckligt pigg efter förlossningen för att börja rida så smått. Banan är egentligen tänkt att markträna på, men det hade ju varit förnämligt att även kunna ridträna lite grand i skritt och trav.
Hur ofta och mycket kan man rida på en volt på drygt 20x20 meter utan att hästen tar skada av det?

Sv: Rida på LITEN ridbana

Jag skulle tro att 2 dagar i veckan är en lagom dos för ridning. Men det beror ju även på hur mkt/ofta du marktränar, tömkör, longerar på just den här ridplanen.

Så använd ditt sunda förnuft så ska du nog se att det blir bra. :p

Lorpan skrev:
Det beror till största delen på hur bra underlaget är.

Planen ska grusas och sandas så jag hoppas att den kommer att hålla hyfsad paddockkvalitet.

Markträning skulle jag tro att vi tränar en eller två gånger i veckan när vi kan komma igång och rida också och sen blir det skogspromenader varvat med det. Hade heller inte tänkt att ridpassen skulle vara längre än 30 minuter.

Med balans i hästen och så korta ridpass som du planerar tror jag nog att du kan rida där sju dagar i veckan om du så vill! Framförallt om du kan skritta fram/av ute i skogen.
Även om man har en stor ridbana så ser man sällan folk som utnyttjar hela banan, de sitter ofta och nöter på 20 metersvolterna ändå.
Har man en liten bana så tror jag att man är medveten om det och rider därefter, vilket många som använder en liten del av en stor bana inte gör.

det skulle iaf inte jag göra. men så tycker jag inte man ska rida hästen på volt 7 dagar i veckan heller.

:idea: En bana som är 20x20 meter behöver väl inte betyda att man sitter och rider på liten volt hela tiden. Det bör väl ändå även ha betydelse om rider endast på volter eller om man även rakställer hästen... eller? :confused:

:smirk: Jag håller med det som skrivits tidigare, sunt förnuft, bra underlag och inte för långa ridpass (eller inte alla dagar) bör man komma långt med...

fejko skrev:
det skulle iaf inte jag göra. men så tycker jag inte man ska rida hästen på volt 7 dagar i veckan heller.

Det skulle inte jag heller göra och jag tycker inte att man ska rida på bana varje dag oavsett hur stor ridbana man har.
Däremot tror jag inte att hästen skulle ta fysisk skada av det om Mian rider såpass korta pass och i avpassat tempo och balans. Blev det tydligare så?

sanwan skrev:
Det skulle inte jag heller göra och jag tycker inte att man ska rida på bana varje dag oavsett hur stor ridbana man har.
Däremot tror jag inte att hästen skulle ta fysisk skada av det om Mian rider såpass korta pass och i avpassat tempo och balans. Blev det tydligare så?

Fast det tror jag! Liten bana betyder många svängar dvs mer slitage på hästen.

Liten bana med mycket svängar behöver inte alls innebära mer slitage på hästen - frågan är hur hästen bär sig snarare. Många sitter och rider rakt fram i det oändliga med hästen mer eller mindre konstant på bogarna utan att ens märka det, medan om man rider på en volt faktiskt även som mindre kapabel ryttare faktiskt kan lyckas få hästen under sig tack vare böjningen som kommer naturligt av det mindre utrymmet och därmed spar hästen eftersom den tvingas bära sig mer själv och inte stupa på bogarna.

Ridhuset hemma är inte ens 20 m brett, dessutom mindre än 40 meter (tror det är 36 eller 38 m långt) - under de mer än 30 åren som det bredrivits ridskola där har inte en enda häst exv drabbats av kotledsinflammation, eller liknande belastningsskador. Två har under de senaste 17 åren fått känningar i en sena - på grund av ras & bus i hagen! Att det är litet har inte gett skador på ridskolehästarna veterligt - men så är det också ett fantastiskt bra underlag i kombination med att hästarna faktiskt rids i en vettig form på ett vettigt sätt ("trots att det är en ridskola"...)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
996
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama