Rida på Bosal!

R

roping-malin

Tjenare!

Red för några dagar sedan min häst(6år på måndag) utan träns, och det gick såååå mycket bättre än med träns! Så idag var jag hos en kille i närheten och fick testa hans bosal och det kändes bara så rätt, LOVE IT! Så jag köpte med mig en hem! :d

Skall tävla nästa söndag och hade tänkt ha vanligt bett men eftersom hästen går bättre på bosal tänkte jag ta den... Skulle bara vilja ha hjälp med lite små saker....

Rider man på två händer eller en hand på tävling?
Hur skall ändan sitta fast i sadelen??
BILDER? :bow:

Sedan är tips från alla håll och kanter välkommna!!

Min häst är riden mycket på sidepull hos sin förra ägare och jag har ridit en del i rep grimma, hon är egentligen roping häst men tänkte vara med för det är klubbens tävling. Så neckrening är inga problem!! :)

Mvh Malin

Sv: Rida på Bosal!

Förutom de tävlingar där det är frivillig betsling (Wras: E, D...C?) så får du bara rida på bosal sålänge hästen är max 5 år, och då är det tvåhandsfattning som gäller.

Är inte bosal väldigt skarpt? Hästar är ju nästan känsligare över nosryggen än i munnen...
Säger inte att det är fel att rida på, ville bara lämna en kommentar om det eftersom jag mött en hel del människor som tror på fullt allvar att allt som inte ligger i munnen utan på nosryggen är mildare än vanliga bett.
Bara så att du är försiktig och vet om det. :)

Förutom de tävlingar där det är frivillig betsling (Wras: E, D...C?) så får du bara rida på bosal sålänge hästen är max 5 år, och då är det tvåhandsfattning som gäller.

Jaha okej, skall läsa regelboken imorgon till frukost så jag har koll ;) Men det är en D-tävling vi sklall på. Western Pleasur W&T och Ranch Trail

Tack!

Är inte bosal väldigt skarpt? Hästar är ju nästan känsligare över nosryggen än i munnen...
Säger inte att det är fel att rida på, ville bara lämna en kommentar om det eftersom jag mött en hel del människor som tror på fullt allvar att allt som inte ligger i munnen utan på nosryggen är mildare än vanliga bett.
Bara så att du är försiktig och vet om det. :)

Jo jag tror med att det är rätt känsligt så, men helt underbart att rida på, hela hästen föränrades och hon verkligen lyssnade på min vikt, mina signaler osv. Harmoni käne ja... Ett lugn som jag iinte kan förklara. Det kändes som jag hade full koll på vart vi skulle, man tänkte mer på sits osv.! :laugh:

Men jag håller med dig! Man skall vara försiktig!
Tack! Mvh Malin

Här kommer en liten bild:

4231656.jpg

Med rätt ridning är bosal helt underbart! :love:

Den lösa änden som man fäster i sadel hornet, skall det fästas på något seciellt sätt?

Vilket söt ekipage =)

Tycker bara att den bosalen ser ut att sitta lite skumt?

Hur menar du?
Jag vill inte göra fel ;)

Men jag var på en tävling idag och snackade med en tränare som skall komma hem i veckan och hjälpa mig, så nu skall jag gå ut och försöka mig på en första tur ;)

rulla ihop den och bind fast med sadelsträngen på motsatta sidan av hornet mot där den kommer ifrån. när den ligger över mankammen hänger och slänger den mindre än om du fäster den på samma sida som den kommer ifrån.

tänk på att den inte ska vara för lång - då viftar den också runt för mkt och stör hästen.

lycka till på tävlingen!

Den lösa änden som man fäster i sadel hornet, skall det fästas på något seciellt sätt?

Vilket söt ekipage =)
Den lösa änden viker du dubbel och stoppar öglan som bildas nerifrån under bältet. "Step down rope", buckaroo style!

rulla ihop den och bind fast med sadelsträngen på motsatta sidan av hornet mot där den kommer ifrån. när den ligger över mankammen hänger och slänger den mindre än om du fäster den på samma sida som den kommer ifrån.

tänk på att den inte ska vara för lång - då viftar den också runt för mkt och stör hästen.

lycka till på tävlingen!

Ja men okej, Det låter ju simpelt och logiskt! :idea:

Tack så mycket! :)

Hur menar du?
Jag vill inte göra fel ;)

Men jag var på en tävling idag och snackade med en tränare som skall komma hem i veckan och hjälpa mig, så nu skall jag gå ut och försöka mig på en första tur ;)

Tycker den ser trång ut.... även fast ryttaren inte håller i mecaten vad jag ser (kanske med den på andra sidan?) så hänger den inte vilket den ska om man inte tar i den. Och även om man tar i den tycker jag att den ser ut att sitta ganska tight, men jag är ingen expert på bosaler så jag kanske ser helt fel....

Spontant skulle jag dock gissa på att själva bosalen kunde vara en storlek större, det ser inte ut som man kan flytta knuten mera heller.

Jag håller med Wrangler, den ser för liten ut.

Den satt bäst så på henne. Vi testade fram oss till det och det var det här läget som passade henne.

Du vill att den ska sitta längre ner?

Den lösa änden viker du dubbel och stoppar öglan som bildas nerifrån under bältet. "Step down rope", buckaroo style!

Jag har för mig att jag har läst i nån regelbok att man inte får göra så, utan att den lösa änden ska sitta i sadeln...men det kan ju ha ändrats nu. Men ska man tävla kan det vara bra att kolla upp sånt...

Ja, alltså, ni har rätt! :D Bosalen ÄR för liten, men det var den som fanns att få tag på då. :)

Den satt bäst så på henne. Vi testade fram oss till det och det var det här läget som passade henne.

Du vill att den ska sitta längre ner?

Nej jag "vill" att själva bosalen (öglan runt nosen) ska vara större (och därmed hänger den ju längre ner i bak). Det finns olika storlekar och man kan variera en storlek genom att flytta ut och in mecate-knuten. Men den där ser lite för liten ut och det ser ut som att knuten redan sitter långt ut.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Lite konstig fråga kanske men hade varit roligt att veta lite hur ni har det och tänker om reserv saker.:D Jag tävlar och tränar...
2
Svar
27
· Visningar
2 881
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka